۹ تیر ۱۳۸۸، ۱۷:۲۲

نقاط آسیب پذیر سیل گلستان شناسایی می شود

نقاط آسیب پذیر سیل گلستان شناسایی می شود

گرگان - خبرگزاری مهر: دبیر کارگروه سیل و طغیان رودخانه های گلستان گفت: شناسایی نقاط آسیب پذیر سیل استان از جمله طرحهای در دست اقدام این کارگروه است.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، سیدمحسن حسینی بعداز ظهر سه شنبه در کارگروه سیل استان افزود: شناسایی نقاط آسیب پذیر از سیل، تعیین ضرورتهای مطالعاتی و تحقیقاتی پیشگیرانه، ساماندهی و هماهنگی اقدامات و دستگاه های مرتبط با پیشگیری و کاهش خسارات سیل و تدوین نظام نامه پیشگیری و کاهش خسارات سیل از جمله وظایف این کارگروه است.

وی اظهار داشت: اجرای برنامه های پیشگیری از سیل نیازمند هماهنگی همه دستگاه های اجرایی استان است.

حسینی خاطرنشان کرد: نگاه تخصصی به موضوعات مرتبط با سیل و تبیین شرح وظایف کارگروه استانی سیل و طغیان رودخانه های استان و تهیه بانک اطلاعاتی سیل استان از اولویتهای این کارگروه است.
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت‌ آب منطقه ای گلستان از تصویب طرح جامع سیل استان خبر داد و گفت: اجرای برنامه های پیشگیری و کاهش خسارات سیل از ضرورتهای این مسئله بوده که آموزش عمومی، اطلاع ‌رسانی و انجام مانورهای آموزشی از جمله اقدامات اساسی در این مسیر است.

دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‌ های استان گلستان یادآور شد: انجام اقدامات سازه ‌ای نظیر سدسازی، مهندسی رودخانه‌ و آبخیزداری در اولویت برنامه‌ های این کارگروه قرار دارد.
 
حسینی خاطرنشان کرد: تعیین تراز ایمن جاده‌ ها و پلها و طراحی و مهندسی مطلوب تر پلها و اجرای طرح‌ جابجایی روستاها از دیگر اقدامات اساسی در این جهت بوده است.

وی برگزاری مستمر جلسات کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه ‌های استان و تدوین شرح وظایف هر دستگاه را نیز از دیگر اقدامات اجرایی عنوان کرد.

وی با اشاره به نقش راهبردی کارگروه سیل و طغیان رودخانه های استان، بررسی پروژه های مرتبط با مدیریت سیلاب در این کارگروه را موجب تقویت روح کارشناسی این طرحها و پرهیز از اقدامات موازی دانست.

این مسئول آب منطقه ای گلستان بیان داشت: ایجاد هماهنگی با سایر کارگروه های تخصصی، همکاری با کارگروه های عملیاتی در زمان وقوع سیل، تهیه بانک اطلاعاتی مشخصات و میزان آسیبهای سیل، تعیین اولویت نصب سیستمهای هشدار سیل و پیگیری تامین اعتبار، برنامه ریزی و انجام برنامه های آموزشی و ارائه گزارش عملکرد به کارگروه تخصصی کشوری از دیگر وظایف این کارگروه است.
 
دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه ‌های گلستان، با اشاره به مشخص شدن وظایف دستگاه ‌های مسئول برای کاهش خطرات سیلاب در این کارگروه، یادآور شد: ایجاد کارگروه ‌های شهرستانی سیل و طغیان رودخانه ها، برگزاری همایش هم اندیشی مدیریت جامع سیل در گلستان، مرمت و بازسازی ایستگاه‌ های هواشناسی و تنظم ظرفیت سدها جهت کنترل سیل از جمله مصوبات کارگروه سیل و طغیان رودخانه های استان است.

حسینی افزود: شناسایی نقاط آسیب پذیر اضطراری رودخانه های استان و اصلاح آنان با همکاری دهیاری ها و شهرداری ها و آمادگی برای اقدام اضطراری زمان وقوع سیل، بازدید مستمر از رودخانه ها و اخطار به متجاوزان به حریم روخانه ها، تسریع در لایروبی رودخانه های استان از دیگر اقدامات این کارگروه است.

به گفته وی، شناسایی و مرمت نقاط آسیب پذیر راه ‌ها، خطوط انتقال نفت، گاز، برق و آب و اولویت بندی پلهای آسیب پذیر و تاکید بر ضرورت آمادگی لازم برای تخریب آنان هنگام بروز سیل و بسیج همه دستگاه‌ های اجرایی استان برای مقابله با سیل احتمالی را از دیگر تصمیمات کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه های استان است.
 
وی با تاکید بر ضرورت اولویتهای برنامه پیشگیری از کاهش خسارات سیل گفت: آموزش عمومی، اطلاع ‌رسانی و انجام مانورهای آموزشی از جمله اقدامات اساسی در این مسیر است. 

کد خبر 905289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha