۲۹ مرداد ۱۳۸۸، ۱۳:۵۳

بهرامیان:

سرزمین تاریخی جرجان و استرآباد نیازمند دانشنامه است

گرگان - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی و معاون بخش تاریخ دایره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: یکی از مهمترین مناطق کشور که باید دارای دانشنامه باشد، جرجان و استرآباد گلستان است.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، علی بهرامیان پیش از ظهر پنجشنبه در جمع پژوهشگران پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی میرداماد گرگان افزود: سرزمین جرجان و استرآباد تاریخ بسیار کهنی را چه قبل و چه بعد از اسلام پشت سر گذاشته و در ادوار مختلف تاریخی نیز اهمیت خاص خود را داشته است.

وی اظهار داشت: این منطقه همواره به عنوان معبر و گذر مورد توجه بوده و نقطه بسیار استراتژیکی محسوب می شود و استرآباد نیز علمای بزرگی را در خود پرورده که زندگی هرکدام از آنها این قابلیت را دارد که مورد توجه و واکاوی خاص قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشنامه‌ا‌ی که در استان گلستان تدوین می‌شود، کاملا تخصصی و قالبی که برای نگارش آن انتخاب شده، قالب بسیار مطلوبی است و این دانشنامه کمک می‌کند تا کسانی که به دنبال شناخت کامل مشاهیر این استان هستند یا به دنبال آشنایی با فرهنگ عامه مردم در زمینه‌های مختلف هستند، قادر باشند به بهترین شکل از این موضوعات مطلع شوند.

به گفته بهرامیان، نکته مهم در جریان تدوین هر دانشنامه این است که باید مراقب بود در این مسیر از هدف اصلی خود دور نشود و ذکر برخی موضوعات در دانشنامه که بدیهی و قطعی است، آوردن برخی جزئیات غیرضروری، تنها به طولانی شدن بحث می‌انجامد و دانشنامه را از هدف اصلی آن دور می کند.

عضو هیئت علمی و مدیر ماوراء النهر و اسلام دانشنامه اسلام معاصر بیان داشت: در دانشنامه گلستان، اصول دانش نامه نویسی به خوبی رعایت شده و توازن و تعادل به خوبی رعایت می‌شود.

وی عنوان کرد: آنچه که در این دانشنامه توجه مرا به خود جلب کرد، توازن و تعادلی بود که بین اعلام جغرافیایی و اعلام اشخاص و مردم‌شناسی منطقه و اطلاعات جغرافیایی آن برقرار شده است.

وی تاکید کرد: در دایره ‌المعارف باید یک نسبت منطقی بین عناوین وجود داشته باشد و همه مداخل به یک میزان مورد توجه قرار بگیرد، بازی‌های محلی، خوراکهای محلی و از این دست موضوعاتی که در هر ماخذ دیگری به دست نمی‌آید و تنها مردم همان محل راجع به آن اطلاعات دارند.

کد خبر 932940

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha