۲۹ مرداد ۱۳۸۸، ۱۶:۵۳

جلالی:

پدافند غیرعامل اقدامی دائمی و سیاستی بلندمدت برای کشور است

مشهد - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور موضوع پدافند غیرعامل را اقدامی دائمی و سیاستی بلندمدت برای کشور دانست.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، غلامرضا جلالی ظهر پنجشنبه در نخستین گردهمایی پدافند غیرعامل خراسان رضوی با بیان اینکه ماهیت جنگ در حال تغییر بوده و سرعت این تغییر در شرایط فعلی بیش ازهر زمان دیگری است، افزود: در آینده، جنگ با ویژگی های قدرت، تحرک، سرعت عمل و دقت بالا تعریف می شود که در این جنگ، حجم تهاجم هوایی، فوق العاده و مبتنی بر سلاحهای استراتژیک از سوی دشمن است و باید برای دفاع در مقابل این جنگ آماده شد.

جلالی اقدامات عمده پدافند غیرعامل را حفاظت از زیرساختها، تداوم فعالیتهای عمده، حفاظت و اداره امور مردم، کاهش آسیب پذیری ها به صورت عمومی، تامین نیازهای مردم، تولید پایداری در رسانه ها، ایجاد بازدارندگی دفاعی و ایجاد سپرهای دفاعی اطلاعاتی عنوان کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: دفاع باید همه جانبه و در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی، اطلاعاتی، سایبری، علمی وفناورانه، بیولوژیک و رسانه ای باشد.

وی با اشاره به نگرشهای مختلف نظامی، فنی مهندسی، مدیریت بحران، دفاع غیر نظامی و تهدیدات نرم گفت: فرهنگسازی و آگاهی، برنامه ریزی و اجرا، طراحی و پیش بینی، کاهش آسیب پذیری و به روز رسانی و باز دارندگی، گام های عمده پدافند غیر عامل را تشکیل می دهند.

جلالی دفاع اطلاعاتی، دفاع در حوزه های فرهنگی و سیاسی، فنی، نظامی، هوایی، اجتماعی و تداوم امور مردم را مراحل پدافند غیرعامل عنوان کرد و گفت: وظیفه عمده پدافند غیرعامل، حفاظت از زیرساختها، تداوم خدمات رسانی و حفاظت از جان و مال مردم است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور مدیریت بحران ناشی از جنگ، ایجاد و حفظ آمادگی، تمرین و مانور، حفاظت در برابر تهدید نرم، مکملهای دفاع نظامی و غیرنظامی، تامین نیازهای اساسی مردم در شرایط جنگ و غیر جنگ را از دیگر وظایف پدافند غیرعامل عنوان کرد.

وی افزود: پدافند غیرعامل در مقیاس ملی باید بتواند سیستم ملی را در برابر تهدیدات خارجی پایدار کند و آسیب پذیر کشور را کاهش دهد.

جلالی در خصوص اهداف پدافند غیرعامل در حوزه مردم گفت: کاهش آسیب پذیری زیر ساختها، تسهیل مدیریت بحران ناشی از جنگ، تضمین تداوم چرخه خدمات ضروری مردم، پایدارسازی زیر ساختهای سایبری و تامین نیازهای اساسی مردم از جمله اهداف پیش بینی شده در این حوزه است.

در این گردهمایی امیراله شمقدری جانشین رئیس شورای پدافند غیرعامل خراسان رضوی با اشاره به اهداف این گردهمایی گفت: شناسایی تهدید و آسیبهای موجود و کالبد شکافی موضوع پدافند غیرعامل از جمله اهداف این گردهمایی است.

رئیس سازمان پداقند غیرعامل کشور با اشاره به تشکیل کمیته دائمی و سپس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سال 1382 گفت: طی دو سال اخیر موضوع پدافند غیرعامل با مسئولیت استانداران و با تشکیل 14 کارگروه در سطح استانها در حال پیگیری و بررسی است.

وی مجموعه اقدامات غیر مسلحانه را که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقای پایداری و تسهیل مدیریت بحران می شود، به عنوان تعریفی جامع از پدافند غیرعامل ارائه داد و افزود: حوزه فناوری اطلاعات از اهمیت ویژه ای در پدافند غیرعامل برخوردار است.

جلالی با اشاره به توافقات صورت گرفته سازمان پدافند غیرعامل با 24 دستگاه اجرایی در قالب 40 عنوان برنامه، گفت: استقبال دستگاه ها از این روند در سال گذشته خوب بود و توانستیم کارکرد تعداد زیادی از سازمانها و دستگاه ها را در هنگام بحران تضمین کنیم.

وی فرهنگسازی، آموزش، تشکیل کارگروه ها و تنظیم برنامه ها و اجرای اولویتها را برنامه های سازمان پدافند غیرعامل در استان ها اعلام کرد و افزود: نقش رسانه ها در حوزه فرهنگسازی و تولید باور در میان مسئولان بی بدیل است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در سال گذشته با پخش دو هزار ساعت برنامه رادیویی، 700 ساعت برنامه تلویزیونی، ایجاد سایت مربوط به پدافند غیرعامل، ایجاد پنج رشته کارشناسی ارشد در موضوع پدافند غیرعامل اقدامات خوبی در حوزه فرهنگسازی صورت گرفت و در سال جاری نیز سه رشته دیگر به این ظرفیت افزوده خواهد شد.

وی به حضور اعضا و روسای کارگروه های 14 گانه شورای پدافند غیرعامل خراسان رضوی در این گردهمایی آموزشی اشاره کرد و گفت: هم اندیشی و تلاش در جهت تحقق اهداف پدافند غیرعامل و شناسایی تهدیدها و آسیب ها از جمله اهداف این گردهمایی است.

کد خبر 933039

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha