۸ شهریور ۱۳۸۸، ۱۰:۰۲

در گفتگو با مهر عنوان شد:

معلمان دینی متکلم وحده هستند

معلمان دینی متکلم وحده هستند

کارشناس مسئول قرآن در دوره ابتدایی دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: در کلاسهای دینی و قرآن مدارس تنها قواعد محور آموزش هستند و معلم ارتباط یکسویه داشته و معمولاً متکلم وحده هستند.

رضا نباتی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص معضلات یادگیری درس قرآن در مدارس افزود: متولیان و مسئولان آموزش و پرورش باید به این سئوال پاسخ دهند که با گذشته چهار سال از رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره مهجوریت قرآن در آموزش و پرورش آیا مطالبات معظم له مورد توجه لازم قرار گرفته است؟ در طول این مدت چه برنامه ریزیهایی صورت گرفته و چه اقداماتی انجام شده و کدام یک از نوآوریها امسال باید شکوفا شود؟ 

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه مهجوریت قرآن در آموزش و پرورش را می توان از ابعاد مختلف مورد نقد و بررسی قرار داد تصریح کرد: این مسئله را می توان در برنامه ریزی استراتژیک و کلان آموزش و پرورش، فلسفه تعلیم و تربیت، سند ملی آموزش و پرورش، سند برنامه درس ملی ، حوزه اجرا، نظارت و ارزشیابی مورد ارزیابی قرار داد.

کارشناس ارشد تربیت اسلامی به ارائه راهکارهای عمده و اساسی در فرآیند نوآوری، شکوفایی و رفع مهجوریت از قرآن در آموزش و پرورش پرداخت و اظهار داشت: یکی از این راهکارها بازنگری در اهداف کلی است که اغلب اوقات در فعالیتهای قرآنی اصول و کلیات آن مفروض گرفته می شوند و در نتیجه نوآوریها صرفا معطوف عوامل و اجزای فرعی می شود.

  بی توجه ای به فرهنگ سازی در امر آموزش و یادگیری قرآن باعث می شود که تعلیم و تربیت از عمق لازم برخوردار نباشد

کارشناس ارشد تربیت اسلامی

نباتی اهداف اصلی آموزش قرآن در مدارس را تشریح کرد و گفت: هدف از آموزش قرآن در کلاس اول تا سوم ابتدایی مهارت روخوانی و در پایه های چهارم و پنجم ابتدایی روانخوانی آیات کتاب درسی است و یا در مقطع راهنمایی هدف از آموزش قرآن علاوه بر ارتقاء روانخوانی قرآن به صورت کامل، درک عبارات، آیات ساده و پرکاربرد و ارتباط دائمی دانش آموزان با قرآن است که معلمان باید در راستای آن حرکت کنند.

به عقیده این کارشناس دینی عامل موفقیت پیامبر اعظم و بزرگان دینی را فرهنگ سازی دانست و ادامه داد: امروزه در دنیا و مخصوصا کشورهای پیشرو به مقوله آموزش به عنوان یک رویداد فرهنگی نگاه می شود که کشور ژاپن نمونه بارز این مطلب است؛ توجه به فرهنگ آموزش قرآن در کشورهای شرقی یک نیاز اساسی است؛ زیرا که این کشورها از جمله ایران بسیاری از رفتار و حتی افکار خود را از فرهنگ، ادبیات، عرفان و ادیان خود بدست می آورند و بی توجه ای به فرهنگ سازی در امر آموزش و یادگیری باعث می شود که تعلیم و تربیت از عمق لازم برخوردار نباشد.

فهم قرآن باید مقدم بر روخوانی قرآن باشد

کارشناس ارشد تربیت اسلامی اظهار داشت: بسیاری از کودکان برای یادگیری نماز به مسجد یا کانونهای فرهنگی می روند و درمدت کوتاهی با صحیح خوانی، فصیح خوانی، تلفظ حروف خاص عربی، ترجمه عبارات نماز و... آشنا می شوند اما همین کودکان در این آموزش ها به این مسئله نمی رسد که باید در طول زندگی خود نماز بخواند.

نباتی با بیان اینکه هرساله اعتبارات زیادی صرف آموزش قرآن به افراد بزرگسال و معلمان می شود تاکید کرد: این آموزشها که علاوه بر آموزش و پرورش درسایر نهادها مانند نهضت قرآن آموزی، آموزش عالی و... دنبال می شود که با کمی دقت متوجه می شویم که این نوع آموزش از اساس زائد و موجب هدر رفتن اعتبارات دولتی است زیرا نمی توان یک دانش آموز دوره راهنمایی را پیدا کرد که با قواعد و آنچه در این کلاسها گفته می شود آشنایی نداشته باشد و حال اینکه چرا این آموزشها به معلمان و کارمندان دولت و دانشجویان داده می شود جای سوال است که در پاسخ تنها می توان به عدم استمرار قرائت قرآن اشاره کرد.

آموزش روخوانی قرآن هدف کلاس اول تا سوم ابتدایی است در حالی که آموزش عالی برای دانشجویان دوره های کاردانی، کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد یک واحد پیش نیاز آموزش روخوانی برگزار می کند

بررسیها نشان می دهد که آموزش روخوانی قرآن هدف کلاس اول تا سوم ابتدایی است در حالی که آموزش عالی برای دانشجویان دوره های کاردانی، کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد یک واحد پیش نیاز آموزش روخوانی برگزار می کند و یا آموزش و پرورش همه ساله دوره های متعددی را برای فرهنگیان می گذارد اما کماکان مشکل به همان علتی که گفتم به قوت خود باقی می ماند.

مشکل اساسی این است که افراد اصولا قرآن نمی خوانند

نباتی تصریح کرد: مشکل دانش آموزان و در کل افراد جامعه ما ندانستن قواعد قرآنی نیست بلکه معضل دراین جا است که افراد اصولا قرآن نمی خوانند و قرآن خوانی به شکل روزانه در کشور ما به عنوان یک فرهنگ و رفتار درنیامده است. 

کارشناس مسئول قرآن در دوره ابتدایی دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی آموزش و پرورش ادامه داد: فرزندان ما وقتی که می بینند ما نماز می خوانیم و یا روزه می گیریم مانند ما نماز می خوانند و روزه می گیرند ولی کودکان ما چند بار ما را مشغول خواندن قرآن دیده اند؟ این همان چیزی است که باید مورد توجه متولیان اعم از برنامه ریزان و مجریان قرار گیرد.

وی طرح تلاوت نور در مساجد را تنها طرح موفق در زمینه گسترش قرآن خوانی دانست و  تاکید کرد: این طرح باید مورد توجه متولیان قرار گیرد و تعمیم داده شود. 

کد خبر 933907

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha