۸ شهریور ۱۳۸۸، ۱۲:۰۰

الماسی اعلام کرد:

امکان ترانزیت گاز ترکمنستان به عراق و امارات توسط ایران

امکان ترانزیت گاز ترکمنستان به عراق و امارات توسط ایران

مدیرعامل شرکت انتقال گاز اعلام کرد با توجه به گستردگی شبکه انتقال گاز ایران و در صورت آمادگی ترکمنستان امکان ترانزیت گاز این کشور به عراق و امارات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا الماسی در جمع خبرنگاران در رابطه با آخرین وضعیت اتصالات شبکه انتقال گاز ایران به کشورهای همسایه، گفت: هم اکنون شبکه فشار قوی انتقال گاز ایران از 6 نقطه به کشورهای همسایه متصل است.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر شبکه گاز ایران به کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و جمهوری نخجوان وصل است.

وی با اشاره به اینکه امکان اتصال شبکه گاز ایران به عراق و کویت نیز وجود دارد، بیان کرد: با تکمیل ساخت خط لوله هفتم سراسری گاز، شبکه گاز کشور قابلیت اتصال به پاکستان را نیز پیدا می کند.

الماسی در خصوص تعیین نقطه جدید مرزی ایران و ترکمنستان برای واردات گاز طبیعی میدان یولاتان، بیان کرد: طول این خط لوله در خاک ایران حدود 30 کیلومتر و قطر آن بین 40 تا 48 اینچ است.

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به اینکه پس از تعیین نقطه جدید واردات گاز ایران از ترکمنستان خط لوله جدید احداث می شود، تبیین کرد: اما نقطه تقریبی واردات گاز میدان دولت آباد در محدوده منطقه سرخس است.

وی همچنین با اشاره به سیاستهای کلان وزارت نفت برای صدور گاز طبیعی به کشورهای اروپایی، تبیین کرد: در صورت تمایل ترکمنستان برای صادرات گاز خود به عراق و امارات و سایر کشورهای منطقه، ایران با توجه به شبکه های خطوط لوله گاز موجود آمادگی ترازیت گاز را دارد.

الماسی تاکید کرد: شرکت انتقال گاز ایران هم اکنون مسئولیت صادرات گاز طبیعی به ترکیه و ارمنستان، واردات از ترکمنستان و سوآپ گاز از جمهوری آذربایجان به جمهوری نخجوان را بر عهده دارد.

کد خبر 938405

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha