۱۰ شهریور ۱۳۸۸، ۹:۱۶

صادقی در گفتگو با مهر: پیش‌نویس ساماندهی مشارکتهای قرآنی مردمی تدوین شد

صادقی در گفتگو با مهر: پیش‌نویس ساماندهی مشارکتهای قرآنی مردمی تدوین شد

مدیر امور مؤسسات و مراکز قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به تدوین پیش‌نویسی در رابطه با ساماندهی نظام مشارکتهای قرآنی مردمی تأکید کرد: تمام راهبردها در افق سال 1404 برای توجه به تراکم جغرافیایی تشکلهای قرآنی کشور در این پیش‌نویس پیش‌بینی شده‌اند.

سید جعفر صادقی مدیر امور مؤسسات و مراکز قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با راهکار سازمان دارالقرآن کریم برای توجه به تراکم جغرافیایی مراکز و مؤسسات قرآنی که مجوز فعالیت دائم یا موقت دریافت می کنند به تهیه پیش نویس ضرورتها، اهداف، اصول، راهبردها و برنامه های اساسی نظام مشارکتهای قرآنی مردمی در افق سال 1404 هجری شمسی اشاره کرد که همسو با چشم انداز بیست ساله نظام تدوین شده است.

وی افزود: براساس بندهای 16 و 17 ماده 6  اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی که به تأیید رهبری رسیده این پیش نویس را تهیه کرده ایم .

جعفر صادقی گفت: این پیش نویس یک ماه پیش تهیه شده و به دفتر طرح و برنامه سازمان ارائه شده، باید مدیران و معاونین سازمان دارالقرآن کریم درباره آن به ابراز نظر بپردازند و آن را تکمیل کنند و پس از بررسی های شورای معاونین و مدیران و حتی در صورت لزوم مطرح شدن آن در هیئت امنای سازمان مورد تصویب قرار می گیرد و انتظار می رود که روند تصویب آن تا پایان امسال خاتمه یابد.

مدیر امور مؤسسات و مراکز قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم  در میان نکات حائز اهمیت این پیش نویسبه ضروتهای سازمان دهی مشارکتهای قرآنی اشاره کرد که در قالب اهداف کیفی و کمی تدوین شده است.

صادقی گفت: براساس اهداف کمی تعریف شده در این پیش نویس در واقع سه اقدام مهم باید صورت گیرد. توسعه تشکلهای قرآنی مردمی در سطح کشور به طوری که همه مردم بتوانند در همه شهرها و استانها به واحدهای تشکلهای قرآنی اعم از مؤسسه های قرآنی، مراکز قرآنی و خانه قرآن روستایی به عنوان شعب این تشکلها دسترسی داشته باشند.

سید جعفر صادقی همچنین در ادامه یادآور شد: براین اساس ما برای تک تک شهرهای کشور بر طبق تقسیمات کشوری مصوب هیئت وزیران سهمیه ای براساس میزان جمعیت آنها در نظر گرفته ایم. این سهمیه بیست ساله در سال 88 که در سال پایه و پنجمین سال این چشم انداز است تا 26 درصد تکمیل شده  به طوری که ما یک درصد از برنامه جلو هستیم ، مشروط به این که این پیش نویس در سازمان تصویب شود.

هر دهستان حداقل یک تشکل قرآنی خواهد داشت

وی در رابطه با جزئیات این پیش نویس گفت: براساس تقسیمات کشور به ازای هر شهر ضمن اینکه دست کم دو واحد قرآنی خواهیم داشت ، به ازای هر 20 هزار نفر نیز یک واحد سهمیه شهر افزایش می یابد، ضمن اینکه هر دهستانی هم حداقل یک تشکل قرآنی به عنوان خانه قرآن خواهد  داشت.

همچنین در میان سایر اهداف کیفی اشاره به این نکته ضروری است که بخش اعظم فعالیتهای قرآنی در حوزه های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی – ترویجی را باید تا 80 درصد به تشکلهای قرآنی مردمی واگذار کرد.

اما با توجه به شرایط تشکلهای قرآنی ممکن است این رقم در بررسیهای تخصصی پیش از تصویب پیش نویس تغییر کرده و اصلاح شود.

مدیر امور مؤسسات و مراکز قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم سومین مورد از اهداف کیفی این پیش نویس را تخصصی شدن تشکلهای قرآنی و جهت دهی آنها دانست و استدلال کرد این امر موجب می شود در حوزه های آموزش، پژوهش و تبلیغی- ترویجی به صورت تخصصی فعالیت کند. برای هر استانی در این رابطه یک سهمیه درنظر گرفته شده که به عنوان مثال یک استان چند در صد از تشکلهای قرآنی مردمی آموزشی، پژوهشی و چند در صد تبلیغی - ترویجی و چند درصد  به صورت مشترک را عهده دار خواهد شد.

براساس اظهارات صادقی در حال حاضر از این 26 درصد از اهداف کمی تکمیل شده که به فراخور قابلیتها و استعدادهای موجود در هر شهری بوده است. برخی شهرها ظرفیت 20 ساله را تکمیل کرده اند و برخی شهرها هم هنوز اقدام به صدور مجوز نکرده اند. در واقع تربیت کادر، ایجاد انگیزه نیز جز مقدمات و بسترسازیهایی است که از سوی سازمان دارالقرآن باید صورت گیرد .

وی همچنین تأکید کرد که در صورت تصویب این پیش نویس باید ظرف 15 سال آینده برای تحقق این اهداف در همه شهرهای کشور برنامه های زیربنایی انجام دهیم که مهمترین آنها تربیت نیروی متخصص جهت مدیریت تشکل قرآنی است.

کد خبر 939511

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha