۱۱ شهریور ۱۳۸۸، ۹:۴۱

ایران خواستار اصلاح ساختار ناعادلانه شورای امنیت شد

ایران خواستار اصلاح ساختار ناعادلانه شورای امنیت شد

جمهوری اسلامی ایران خواستار اصلاح ترکیب نابرابر و ساختار ناعادلانه شورای امنیت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بخش مطبوعاتی دفتر ایران در سازمان ملل متحد، نشست مشورتی مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص  اصلاح ساختار و آئین کار شورای امنیت این سازمان امروز دور سوم مذاکرات خود را در نیویورک از سر گرفت. در این نشست که به مدت سه روز ادامه خواهد یافت کشورهای عضو سازمان ملل نظرات خود را در مورد ترکیب و افزایش اعضا ی شورا و نیز موضوع حق وتو و آئین و روش کاری شورای امنیت ارائه خواهند کرد.
 
اسحاق آل حبیب، معاون نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل، در این نشست طی سخنانی پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای اصلاح ساختار شورای امنیت را ارائه نمود. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به نابرابری و عدم تناسب ترکیب فعلی اعضای شورای امنیت و تاکید بر اینکه این ساختار ناعادلانه که میراث باقیمانده از جنگ جهانی دوم است با واقعیت‌‌های جهان فعلی سازگاری ندارد، خواستار افزایش اعضای شورای امنیت به گونه‌ای شد که کشورهای اسلامی و نیز کشورهای درحال توسعه حضور موثر و درخور ظرفیت خود را در این شورا داشته باشند.
 
وی همچنین با انتقاد از دخالت‌های نابجای شورای امنیت در وظایف محوله به سایر ارگانهای اصلی سازمان ملل به ویژه مجمع عمومی و نیز دخالت شورا در امور مربوط به نهادهای تخصصی و تابعه ای چون آژانس بین المللی انرژی اتمی به بهانه حفظ صلح و امنیت، بر ضرورت محدود شدن شورای امنیت در چارچوب وظایف تعیین شده بر اساس منشور ملل متحد تاکید نمود.
 
آل حبیب همچنین با انتقاد از برخورداری برخی قدرتهای بزرگ از حق ناعادلانه وتو عنوان داشت که شورای امنیت در بسیاری از موارد در برخورد با نابرابری‌ها و موارد نقض فاحش صلح و امنیت در عرصه بین المللی ناکارآمد بوده و در انجام وظایف اصلی محوله به این ارگان کوتاهی نموده است در حالیکه همزمان در اموری که مرتبط با آن نیست همچون تبیین و تدوین هنجارها، قوانین و مقررات حقوق بین الملل وارد می‌شود که براساس منشور ملل متحد اساسا بر عهده مجمع عمومی سازمان ملل گذاشته شده است و دخالت شورای امنیت در این امور کاملا غیر قابل توجیه است.
 
قرار است نشست مشورتی، اصلاح شورای امنیت طی گزارش جمع‌بندی از نظرات مطروحه را به نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل ارائه نماید.

کد خبر 940381

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha