۱۴ شهریور ۱۳۸۸، ۱۱:۵۵

میدل ایست بررسی کرد:

تلاش نافرجام لیبرمن برای تخریب مناسبات ایران با قاره سیاه

تلاش نافرجام لیبرمن برای تخریب مناسبات ایران با قاره سیاه

تحلیلگران سیاسی روابط حسنه ایران با کشورهای آفریقایی را تنها دلیل سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به قاره سیاه می دانند، چه آنکه سفر اخیر احمدی نژاد موجبات نزدیکی بیشتر تهران به این کشورها را فراهم آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه خبری میدل ایست آنلاین در گزارشی نوشت: اخیرا با آغاز سفر ده روزه "آویگدور لیبرمن" وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به کشورهای آفریقایی تحلیل های متفاوتی از این سفر و نتایج قابل پیش بینی آن برای رژیم اسرائیل مطرح شده است.

یک دیپلمات غربی در نایروبی در این باره اظهار داشت: دیدار فوریه گذشته "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران از نایروبی موجبات نگرانی شدید طرف اسرائیلی را فراهم آورده است.

بر این اساس هم اکنون لیبرمن در تلاش برای قوی نشان دادن روابط خود با کشورهای آفریقایی برای تحت الشعاع قرار دادن نتایج سفر اخیر احمدی نژاد است.

وزیر خارجه رژیم اسرائیل چند روز پیش در نخستین دور دیدارهای خود با مقامات آفریقایی در کشور اتیوپی از آنان خواست در زمینه تحقق صلح خاورمیانه با کشورهای عربی روابط خوبی برقرار کنند.

لیبرمن که اواخر هفته گذشته را در کنیا به سر برد، به اوگاندا، نیجریه و غنا نیز سفر خواهد کرد. بر این اساس هم اکنون تمرکز رژیم صهیونیستی بر کشورهای شرق قاره آفریقا نهاده شده است که روابط حسنه ای با ایران دارند.

از طرفی تحلیلگران سیاسی انتخاب این کشورها را نیز بی سابقه می دانند و آنرا از این جهت که رژیم صهیونیستی خواهان روابط گستره با آنان است، بررسی می کنند.

همچنین روابط گسترده سیاسی ایران با کنیا و جزایر قمر از دیگر نگرانی های رژیم صهیونیستی است.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی چندی پیش از مورد بحث قرار گرفتن مسئله ایران در گفتگوی لیبرمن با مقامات آفریقایی خبر داده بود.

از سوی دیگر کنیا که یکی از هم پیمان های کلاسیک آمریکا در آفریقاست، در پی سفر احمدی نژاد اعلام کرده بود: دوستی با یک کشور به معنای دشمنی با کشوری دیگر نیست.

از سوی دیگر برخی منابع در تحلیلی متفاوت سفرهای اخیر لیبرمن به هند، ترکیه، آمریکا، آسیای میانه و البته آفریقا را در راستای تشکیل ائتلاف بر ضد کشورهای عربی می دانند.

کد خبر 941743

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha