۹ اردیبهشت ۱۳۸۲، ۶:۲۸

ايا خصوصي سازي مدارس طرح مثبتي در اموزش و پرورش است؟

طرح واگذاري تعدادي از مدارس به بخش غير دولتي كه از برنامه هاي اينده دولت در اموزش و پرورش است ابهامات و سئوالات بسياري را برانگيخته است.

به گزارش خبر نگاراجتماعي  خبر گزاري مهر ، طرح خصوصي سازي مدارس مد تي است كه در اموزش و پرورش مطرح شده است . بر اساس ماده 88 مصوبه مجلس شوراي اسلامي و هيات دولت ، واحدهاي مختلفي از جمله مدارس به بخش غير دولتي واگذار مي شود و بودجه اين مدارس تا 95 در صد از سوي اموزش و پرورش تامين خواهد شد .

اين گزارش مي افزايد : افرادي كه مسوليت اين مدارس را برعهده دارند بايد سابقه علمي و اموزشي در اموزش و پرورش داشته باشند و مدارس خصوصي نبايد از اولياي دانش اموزان شهريه در يافت كنند و بر اساس استانداردهاي اموزش و پرورش اداره شوند .

محمد حسين خليلي اردكاني نماينده مجلس شوراي اسلامي و عضو كميته اموزش و پرورش مجلس شوراي اسلامي در اين مورد گفت : طرح واگذاري تعدادي از واحدهاي دولتي به بخش خصوصي ، مختص اموزش و پرورش نيست . اجراي اين طرح و مديريت بخش خصوصي در جهان موفق بوده و اصل اين برنامه در كشور ما درست تعبير نشده است .

وي افزود : واگذاري تعدادي از مدارس به بخش غير دولتي به معناي اختيارات تام اين افراد نيست ، بلكه هدف از اجراي اين طرح ، تقويت و بهبود در نظام تعليم و تربيت و كارامدي ان است .

وي در ادامه گفت ، افرادي كه در اموزش و پرورش داراي توانمندي بالائي هستند و در جامعه از وجود انها استفاده نمي شود ، اداره اين مدارس را بر عهده مي گيرند.

وي افزود : اين مدارس مانند اموزشگاهاي غير انتفاعي شهريه در يافت نمي كنند ، ولي با توافق اوليا ، براي فعاليتهاي فوق برنامه هزينه اي در يافت مي شود .

در ادامه اين گزارش امده است ؛ ايابر اجراي اين طرح نظارت كامل صورت مي گيرد ،  و تا چه ميزان اجراي ان ضريب اطمينان موفقيت دارد ؟

يكي از مديران مدارس در اين زمينه گفت : اداره اين مدارس به عهده افراد خاصي گذاشته مي شود و فرهنگيان بسياري از مشاركت در اين طرح محروم مي شوند .

يكي از والدين گفت : در ابتدا گفته مي شود مدارس خصوصي نبايد شهريه بگيرند ولي بعد از مد تي مانند مدارس غير انتفاعي نظارت دقيقي اعمال نمي شود و شهريه هاي زيادي از والدين در يافت مي شود .

حميد رضا حاج بابائي نماينده مجلس شوراي اسلامي در مورد مدارس خصوصي گفت ؛ اجراي اين طرح دور زدن اصل 30 قانون اساسي است و با اين طرح اموزش و پرورش از زير بار مسوليت ، در قبال نظارت بر اداره اين مدارس شانه خالي مي كند و نظارت دقيقي در اينده ، بر اجراي اين طرح نخواهد داشت .

در پايان اين گزارش امده است : اگر بودجه مدارس خصوصي بوسيله اموزش و پرورش تامين مي شود ، پس چرا اين مدارس به بخش خصوصي واگذار مي شود و ايا اين طرح مغاير با اصل 30 قانون اساسي تحصيلات رايگان براي عموم نيست  ،ايا در اينده نظارت دقيقي بر اجراي اين طرح خواهد شد ؟ اين سوالي است كه در اينده پاسخ ان مشخص مي شود.

 

 

 

کد خبر 952

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha