۱۵ مهر ۱۳۸۸، ۱۲:۵۴

دانشجویان مصر ممنوعیت روبنده را تقبیح کردند

دانشجویان مصر ممنوعیت روبنده را تقبیح کردند

دانشجویان دانشگاههای دولتی و نهادهای آموزش عالی مصر به شدت محدودیت در پوشش روبنده را در این کشور اسلامی تقبیح کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیبا دانشجوی دانشگاه قاهره اظهار داشت: من دیدگاه آنها را نسبت به این مسئله درک نمی کنم. اگر اعمال این محدودیتها به علت مسائل امنیتی است ما می توانیم روبنده خود را بلند کرده و کارتهای شناسایی خود را نشان دهیم.

دانشجویان مقابل یکی از خوابگاه های دخترانه تجمع کرده و نسبت به ممانعت از ورود خود به دانشگاه با روبنده اعتراض کردند. برخی از دانشجویان نیز اقدام به تنظیم شکایت‌ نامه علیه مقامات دانشگاه کرده اند.

یکی از مأموران امنیتی که دستور دارد مانع ورود دختران دانشگاه با روبنده به خوابگاه دانشگاه بشود گفت: از دیدگاه امنیتی روبنده مشکلی ایجاد نمی کند چرا که اگر بخواهیم چهره آنها را با کارتشان تطبیق دهیم آنها امتناع نکرده و روبنده را بالا می زنند از این رو ما هم از اتخاذ این تصمیم شگفت زده شده ایم.

این درحالی است که عدلی ردا سخنگوی وزارت آموزش مصر تأکید می کنند چنین ممنوعیتی اعمال نشده است. بلکه دستور اصلی درخواست از دانشجویان برای نشان دادن صورت خود و تطبیق آن با عکس کارت شناسایی بوده است.

این درحالی است که حسام باغات از ابتکار عمل حقوق فردی مصر به عنوان سازمان ناظر بر حقوق بشر اظهار داشت که وی با شکایاتی از سوی دانشجویان مبنی بر جلوگیری از ورود آنها به دانشگاه قاهره رو به رو شده اند.

تحلیلگران اعتقاد دارند که موضع دولت در رابطه با روبنده تنها براساس نگرانیهای امنیتی نیست، بلکه براساس اظهارات دیا راشوان کارشناس برجسته اسلام سیاسی در مرکز احرام برای مطالعات استراتژیک و سیاسی، روند سکولاری در دولت شکل گرفته و وجود روبنده مانع توسعه این روند است.

بیشتر زنان مسلمان در مصر حجاب را به عنوان اصول واجب پوشش در اسلام رعایت می کنند اما تعداد در حال افزایشی نیز به پوشیدن روبنده روی آورده اند که این امر موجب شده دولت احساس نگرانی کند.

وزارت اوقاف و امور دینی مصر اخیرا جزواتی در مساجد علیه روبنده توزیع کرده و وزارت بهداشت به کرات خواستار ممنوعیت این پوشش از سوی پزشکان و پرستاران شده است.

محمد سعید طنطاوی مفتی الازهر اوایل این هفته متعهد شد که روبنده را در تمام نهادهای آموزشی وابسته به الازهر ممنوع کند.

کد خبر 960347

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha