۲ آبان ۱۳۸۸، ۸:۴۰

ابواسامه در گفتگو با مهر :

محکومیت رژیم صهیونیستی باید عملی باشد/ جنایتکاران باید محاکمه شوند

محکومیت رژیم صهیونیستی باید عملی باشد/ جنایتکاران باید محاکمه شوند

نماینده جنبش حماس در تهران با اشاره به تایید گزارش گلدستون تاکید کرد که محکومیت رژیم صهیونیستی باید عملی باشد و سران این رژیم باید در دادگاه های بین المللی محاکمه شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابواسامه عبدالمعطی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که گزارش گلدستون چه پیامدهایی برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن دارد، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی از بدو برپایی اش در سال 1948 در برابر دیدگان جهانیان به تجاوز و نسل کشی ملت فلسطین می پردازد و این رژیم از آن تاریخ تا امروز از هر مجازات و بازخواستی جسته است و حتی محکومیتی که در حق این رژیم صادر شده از جدیت و استحکام و قدرت کافی برخوردار نبوده است و اگر چنانچه محکومیتی جدی و قوی بوده با وتوی آمریکا مواجه شده است.

وی افزود: اکنون برای نخستین بار یک کمیته بین المللی حقیقت یاب به ریاست ریچارد گلدستون که یک یهودی است به منطقه آمده و پس از کنکاش و تحقیق گزارشی را که 95 درصد آن حاوی ادله بوده و رژیم صهیونیستی را به خاطر ارتکاب جنایات جنگی محکوم کرده منتشر کرده است.

ابواسامه خاطرنشان کرد: اگرچه رژیم صهیونیستی و حامیانش کوشیدند این گزارش را از بین ببرند و مانع از طرح آن در شورای حقوق بشر سازمان ملل شوند اما فشارهای مردمی فلسطین و دیگر کشورهای اسلامی و جهان همگان را مجاب به تصویب مجدد آن کرد به طوری که این مصوبه با 25 رای موافق و 6 رای مخالف و 11 رای ممتنع به تصویب رسید و این به خودی خود یک سیلی محکم و فراموش نشدنی برای رژیم صهیونیستی در تمام عرصه های سیاسی، حقوقی و اخلاقی محسوب می شود.

نماینده حماس در تهران گفت: اینکه بایستی این گزارش در شورای امنیت و دادگاه لاهه پیگیری شود تا رژیم صهیونیستی به خاطر ارتکاب جنایات متعدد مجازات شود چرا که این گزارش باعث خواهد شد این رژیم در برابر قانون بین الملل و دادگاه ها و پیگرد قانونی در کشورهای مختلف قرار گیرد و موضع این رژیم در برابر افکار عمومی جهان و سایر نهادهای حقوق بشر تضعیف شود.

به گفته وی، گزارش گلدستون همچنین باعث خواهد شد رژیم صهیونیستی از این پس قبل از ارتکاب جنایت جدید علیه ملت فلسطین هزار بار فکر کند و نه بگوید.

ابواسامه در پاسخ به این پرسش که آیا گزارش گلدستون راه را برای محکومیت جهانی رژیم صهیونیستی هموار خواهد کرد، گفت: تایید گزارش گلدستون همان اقدامی است که از جامعه بین الملل انتظار می رفت به آن مبادرت ورزد چرا که گزارشی شفاف و روشن است. مصوبه و قطعنامه شورای حقوق بشر در ژنو نیز در عین شفافیت و وضوح بسیار قوی است. از طرفی نیز آثار صحنه جنایت در غزه به طور زنده و مستقیم روزانه گزارش و مخابره می شد و جامعه بین الملل مشاهده می کرد که چگونه این جنایات توسط جنگ افزارهای ممنوعه بین المللی صورت می گرفت. بنابراین جامعه بین الملل چاره ای جز محکوم کردن این جنایات که حداقل کار ممکن بود نداشت، اما لازم است این محکومیت عملی باشد و رژیم صهیونیستی تحریم، محاصره و مجازات شود و رهبرانش به عنوان جنایتکار جنگی در دادگاه های بی المللی محاکمه شوند.

نماینده جنبش حماس در تهران در پاسخ به این پرسش که گزارش گلدستون چه پیامدهایی برای ملت فلسطین دارد اظهار داشت: شاید بتوان این گزارش را مهمترین گزارش قانونی و بین المللی در حمایت از ملت فلسطین و رسوا کننده رژیم صهیونیستی طی 60 سال به شمار آورد.

وی افزود: ملت فلسطین ستم مضاعفی را که با حمایت و پشتیبانی آمریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی در برابر تلاش هایی که در محافل بین المللی برای محکومیت این رژیم صورت می گرفت را به خوبی می داند. امروزه ملت فلسطین احساس می کند در این مقطع پیروز شده و کسی پیدا شده است که با صدایی رسا به این جنایات نه بگوید که این فی نفسه دستاورد قابل توجهی برای ملت و آرمان عادلانه ملت فلسطین محسوب می شود.

ابواسامه در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه ما می دانیم که رژیم صهیونیستی در نهایت امر ممکن است با ترفندی گزارش گلدستون را دور بزند و به نحوی از مجازات بگریزد اما این گزارش دستاورد مهمی برای ملت فلسطین و آرمان های آن به شمار می رود و بایستی پایه و اساسی برای آینده گردد.

گزارش 547 صفحه ای گلدستون درباره وقایع جنگ غزه که از 20 هزار صفحه سند و عکس مختلف و با استفاده از گفتگوی رو در رو با بیش از 200 نفر تهیه شده است، بطور آشکار رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جنایت های جنگی علیه فلسطینیان متهم کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه 24 مهر در نشستی علنی این گزارش را تایید کرد.

کد خبر 969440

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha