۵ آبان ۱۳۸۸، ۱۸:۴۲

همزمان با روز فرهنگ عمومی؛

ابعاد ناشناخته شخصیت استاد آذریزدی به جامعه معرفی می شود

ابعاد ناشناخته شخصیت استاد آذریزدی به جامعه معرفی می شود

یزد - خبرگزاری مهر: دبیر علمی همایش بزرگداشت استاد آذریزدی گفت: در همایشی که در روز 14 آبان‌ ماه به منظور نکوداشت استاد آذریزدی برگزار می‌شود، ابعاد ناشناخته شخصیت و زندگی این نویسنده فقید معرفی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر در یزد، اسدالله شکرانه عصر سه شنبه در نشست خبری این همایش اظهار داشت: شخصیت استاد آذر از جنبه آثار و شخصیت او قابل بررسی است و در این همایش تلاش می‌شود به این بخش از ابعاد زندگی پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران پرداخته شود.

وی افزود: استاد آذر از نخستین نویسندگان کتاب کودک در تاریخ معاصر کشور است و شخصیت فرهنگی و هنری وی نیز به عنوان یک یزدی مطرح است و می تواند در ارتقاء فرهنگ یزد و یزدی موثر باشد و قدمی تاثیرگذار در راستای اجرای طرح مهندسی فرهنگی در دارالعباده یزد باشد.

آثار آذریزدی در حوزه های خارج از ادبیات کودک و نوجوان ناشناخته مانده است

دبیر علمی همایش نکوداشت استاد آذریزدی ادامه داد: استاد آذریزدی به عنوان نویسنده توانای ادبیات کودک و نوجوان در کشور شناخته شده است در حالی که اثر گرانقدر وی تصحیح مثوی معنوی است که ناشناخته مانده است.

شکرانه اظهار داشت: آذر در برهه تاریخی ادبیات کشور ما حضور پیدا کرد و تا سال 1388 همواره در عرصه‌ های فرهنگ حضور داشته است اما از آنجا که تمایل چندانی به ارتباط با جهان بیرون نداشت، مورد غفلت واقع شد و در بسیاری موارد در حق او کوتاهی شده است. 

وی خاطرنشان کرد: ایجاد دبیرخانه دائمی بزرگداشت آذریزدی و نشان استاد در این همایش اعلام عمومی خواهد شد.

دبیر اجرایی این همایش نیز در این نشست اظهار داشت: همایش نکوداشت استاد مهدی آذریزدی، پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران زمین در روز 14 آبان‌ ماه جاری همزمان با روز فرهنگ عمومی با حضور شخصیت‌ های برجسته فرهنگی کشوری و استانی در یزد برگزار می ‌شود.

مفاخر ادب فارسی در همایش بزرگداشت استاد آذر شرکت می‌ کنند

غلامعلی سفید خاطرنشان کرد: دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن به عنوان سخنران اصلی این همایش برگزیده شده همچنین آقایان محسن چینی‌ فروشان، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، دکتر محقق رئیس انجمن مفاخر فرهنگی ایران و هوشنگ مرادی کرمانی نیز از دیگر مهمانان ویژه این همایش خواهند بود. 

سفید افزود: دکتر اسلامی ندوشن در این همایش در مورد زندگی استاد و مثنوی تصحیح شده توسط او و چینی ‌فروشان به معارف قرآنی ذکر شده در آثار آذریزدی خواهند پرداخت.

دبیر اجرایی این همایش همچنین عنوان کرد: آقایان اسدالله شکرانه و حسین مسرت نیز به عنوان سخنرانان استانی برگزیده شده‌ اند.

سفید یادآور شد: در این همایش همچنین بخش‌ های کوتاهی از زندگی استاد آذریزدی در قالب فیلم کوتاه پخش خواهد شد.

این همایش با مشارکت موسسه فرهنگی هنری جواد، کانون اطلاع‌ رسانی و همبستگی یزدی ‌تباران، موسسه ریحانه ‌الرسول و کانون احسان و اندیشه توحید در سالن شهید عباسپور برق منطقه ای یزد برگزار خواهد شد.

کد خبر 972342

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha