۸ آبان ۱۳۸۸، ۱۳:۳۰

امام جمعه شیراز:

حرم شاهچراغ (ع) باید از بن بست خارج شود/فضای مصلی نامطلوب است

حرم شاهچراغ (ع) باید از بن بست خارج شود/فضای مصلی نامطلوب است

شیراز - خبرگزاری مهر: آیت الله اسدالله ایمانی خواستار فضاسازی فیزیکی مناسب اطراف حرم حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) و خروج این حرم از حالت بن بست شد.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، آیت الله ایمانی در خطبه های این هفته نماز جمعه شیراز به مسئله اطراف حرم شاهچراغ (ع) اشاره کرد و افزود: هیچ امامزاده ای غربت احمد ابن موسی (ع) را ندارد، حرم این بزرگوار مانند خانه ها و مغازه ها فقط یک درب بر خیابان دارد و اطراف آن را فضاهای نامطلوب، آلوده، بافت فرسوده شهری، عناصر مسئله دار، خرید و فروش های غیر مجاز، معتادان و ... محصور کرده اند.

وی با اشاره به اینکه این ظلمی است که در این مدت نسبت به حرم حضرت احمد ابن موسی(ع) روا شده و تاکنون مورد دفاع قرار نگرفته است، افزود: همه امامزاده های بزرگ کشور دارای فضای فیزیکی گسترده بوده که خیابانهای اصلی شهر به آن منتهی می شده است نظیر حرم امام رضا(ع) که چهار خیابان اصلی عمود بر حرم بوده و یا در قم که ورود و خروجی شهر به گونه ای طراحی شده که بر حرم عمود باشد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید بر اینکه در شیراز نیز باید ساختار شهری به گونه ای تعریف شود که خیابانی دو طرفه از دروازه قرآن تا حرم ایجاد شود تا مسافران از دروزاه قرآن بتوانند و حرم را مشاهده کنند، افزود: باید این حرم کانون و محور شهر شیراز باشد و در برنامه ریزی ها و مهندسی شهری که تاکنون مورد غفلت واقع شده این موارد در دست رسیدگی و برنامه ریزی قرار گیرد.

وی متذکر شد: گفته می شود میدان رو به روی حرم نیز ملک حرم محسوب می شود از این رو باید اجازه داد مالک در ملک خود تصرف کرده و آن را به صحن مجموعه اضافه کند.

آیت الله ایمانی به وضعیت فیزیکی نه چندان مناسب مصلی نماز جمعه شیراز اشاره کرد و افزود: این محل که به دوره اتابکان و 700 سال پیش متعلق است و امروز شرایطی دارد که چندان مناسب مراجعه کنندگان و نمازگزاران نیست.

وی با طرح این سئوال که کدام اداره و پارک ملی به حد این مکان در روز و در طول هفته و حتی جمعه ها پذیرای چنین جمعیتی بوده است، افزود: این مصلی طی 30 سال اخیر به این شکل باقیمانده به طوریکه اکنون برای فصل سرما از بخاری های مناسب، برای فصل گرما از وسایل خنک کننده مطلوب و همچنین سیستم تهویه لازم بهره نبرده و باید مسئولان برای رسیدگی به این وضعیت تلاش خود را به کارگیرند.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه نباید هرچه فضای نامطلوب و زشت است در بخش مساجد و چنین مکانهای دیده شود و هرچه زیبایی است، برای دیگران باشد، افزود: چرا باید به گونه ای باشد که همه افراد از اعتبارات دولت استفاده کنند اما برای مصلی و مسائلی ازاین قبیل چنین اعتباری مورد استفاده قرار نگیرد از این رو از مسئولان تقاضا داریم که به مشکلات مصلی رسیدگی کرده و شرایط آن را به صورت مناسبی ارتقا دهند.

کد خبر 973642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha