۲۰ آبان ۱۳۸۸، ۱۷:۱۳

سالانه 520 میلیون متر مکعب آب رودخانه دالکی هدر می رود

سالانه 520 میلیون متر مکعب آب رودخانه دالکی هدر می رود

بوشهر - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر گفت: سالانه 520 میلیون متر مکعب آب رودخانه دالکی در شهرستان دشتستان هدر می رود.

به گزارش خبرنگار مهر در برازجان، عبدالرسول محمدی بعد از ظهر چهارشنبه در بازدید از شبکه‌های آبیاری دشتستان با بیان اینکه آورد سالانه رودخانه دالکی حدود 700 میلیون مترمکعب است، اظهار داشت: این در حالی است که کشاورزان پایین ‌دست این رودخانه حدود 180 میلیون مترمکعب آن را مصرف می‌ کنند و مابقی آن به هدر می‌ رود.

وی احداث سد دالکی را از مطالبات دیرینه مردم منطقه دانست و افزود: وقوع خشکسالی ‌های مکرر در استان بوشهر کشاورزی منطقه را تهدید می ‌کند و احداث سد دالکی می ‌تواند وضعیت کنونی کشاورزی منطقه را التیام ببخشد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر خاطرنشان کرد: با احداث سد دالکی در منطقه دشتستان علاوه بر مهار سیلابهای فصلی، کشاورزی منطقه نیز متحول می ‌شود.

محمدی با تاکید بر اینکه کشاورزان در حفاظت و نگهداری از تاسیسات آبیاری مشارکت کنند، گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی، کشت نخیلات غیرمجاز موجب افزایش تقاضای آب کشاورزی می ‌شود.

وی رعایت حریم کانال‌ها و زهکش‌ها و صیانت از تاسیسات آبیـاری توسط بهره برداران را ضروری دانست، اظهار داشت: برخی افراد بدون در نظر گرفتن حقوق حقه عموم اقدام به کشت غیرمجاز در حریم کانال‌ها و زهکش‌ها می‌ کنند که در این صورت علاوه بر عدم رعایت حریم، آب موجود نیز نیاز نخیلات را تامین نمی کند.

وی همچنین کشاورزان را مسئول حفاظت و نگهداری از کانال‌ها و زهکش‌ های روباز و زیرزمینی دانست و از آنان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف مرتبط با بهره برداری غیرمجاز از منابع آب و نیز کشت‌های غیرمجاز مسئولان امر را مطلع کنند تا برابر قانون با متخلفان برخورد شود.

رودخانه دالکی بزرگترین رودخانه استان بوشهر است.

کد خبر 981407

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha