۲۹ آبان ۱۳۸۸، ۱۱:۰۹

در گفتگو با مهر اعلام شد:

موفقیت محققان کشور در تولید قطعات نانومتری

موفقیت محققان کشور در تولید قطعات نانومتری

محققان کشور با طراحی و ساخت دستگاه عملگر نانومتری هوشمندی که توانایی انجام ماموریتهای مورد نظر با دقت 50 نانومتر را دارد، امکان ساخت قطعات در ابعاد نانومتری را فراهم کردند.

علی اکبر درکی مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، نام این دستگاه را "عملگر" نانومتری ذکر کرد و گفت: این دستگاه می تواند با دقت نانومتری ماموریتهای مورد نظر را انجام می دهد.

وی به جزئیات این طرح اشاره کرد و افزود: دستگاه عملگر نانومتری دارای دو پیزوالکتریک است و با استفاده از پورتهایی که بر روی آن نصب است عمل Positioning (تعیین حالت و اندازه های مورد نظر) را در محورهای X و Y با دقت 50 نانو متر انجام دهد.

درکی با بیان اینکه این فناوری در ساخت و تولید میکروسکوپهای روبشی STM و AFM کاربرد دارد، اظهار داشت: از این دستگاه به عنوان سکوی حرکت دهی در این میکروسکوپها استفاده می شود. علاوه بر این در ساخت قطعات در مقیاسهای خیلی ریز و نانومتری چون شناب سنج و یا چرخ دنده های خیلی ریز کاربرد دارد.

مجری طرح با تاکید بر این دستگاه میز کار ماشینکاری در مقیاس خیلی ریز برای صنایع است، خاطرنشان کرد: این دستگاه همچنین در ساخت چیپ های خیلی ریز و صنعت نیمه رسانا مورد استفاده قرار می گیرد.

کد خبر 982530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha