۲۵ آبان ۱۳۸۸، ۱۴:۴۲

گزارش خبرنگار اعزامی مهر-7

واکنش رسانه‌های هند به سفر متکی؛ دهلی در پی بازسازی روابط با تهران

واکنش رسانه‌های هند به سفر متکی؛ دهلی در پی بازسازی روابط با تهران

همزمان با سفر وزیر امور خارجه ایران به هند رسانه های این کشور به پوشش این رویداد پرداخته و تحلیلهای مختلفی درباره آن ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به هند،‌ از دید رسانه های هند سفر "منوچهر متکی" به دهلی نو با توجه به تحولات منطقه دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ هر چند دیدارهای امروز وزیر امور خارجه ایران در دهلی همگی پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد اما روزنامه های هند اخبار این سفر را با تحلیل هایی چون مذاکره برای همکاری های اطلاعاتی با هدف ریشه کن کردن تروریسم ، انجام توافقات نظامی و همکاری های قضایی پوشش دادند.

به نوشته روزنامه های هند، همزمان با تلاشهای ضد ایرانی غرب، فرصت مناسبی فراهم آمده تا دهلی با نزدیک شدن به تهران بتواند منافع خود را تامین کند.

علاوه بر آن برخی از جریانات و مقامات هندی اعلام می کنند که آمریکا پایبندی زیادی به اجرای تعهدات هسته ای خود ندارد و از همین رو دهلی نو در صدد بازتعریف روابط خود با تهران است.

در همین رابطه روزنامه ایندین اکسپرس با ارائه تحلیلی در این باره نوشت : دهلی نو در نظر دارد از طریق مبادله بیشتر اطلاعات محرمانه، احیای برنامه آموزش دفاعی و پرتاب ماهواره ایران از خاک خود ( هند ) حمایت تهران را جلب کند.

به نوشته این روزنامه منوچهر متکی در دیدار با مقامات هندی در مورد مسئله مهم مقابله با تروریسم که ازپاکستان به خاک دو کشور نفوذ می کند مذاکراتی را انجام می دهند.

روزنامه هندی زبان "دینیک جاگران" نیز با ارائه تحلیلی درباره اهداف این سفر نوشت: هند برای برخورد با تروریسم که از پاکستان نشات گرفته به کمک ایران نیاز دارد.

بر همین اساس هند خواهان حمایت ایران از سیاست دهلی نو در قبال افغانستان نیز هست.

این روزنامه در ادامه سفر متکی به هند را درست یک هفته قبل از سفر "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا به دهلی نو بسیار حائز اهمیت دانسته است.

به نوشته این روزنامه، هند به آمریکا اعلام کرده که سیاست مستقلی را در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد و توصیه هیچ کشوری را در این زمینه قبول نمی کند.

کد خبر 984484

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha