۲۶ آبان ۱۳۸۸، ۱۸:۲۶

تندیس تاج ‌الشعرای یحیوی در اردبیل پرده ‌برداری شد

اردبیل - خبرگزاری مهر: طی مراسمی همزمان با سالگرد رحلت این شاعر پر آوازه از تندیس تاج‌الشعرای یحیوی در اردبیل پرده ‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار مهر در اردبیل، شهردار اردبیل عصر سه شنبه در این مراسم با اشاره به عشق و ارادت مردم اردبیل به سید الشهدا اظهار داشت: مردم اردبیل به گنجینه‌های شعری و مداحی خود در احترام به بارگاه مقدس ابا عبدالله ‌الحسین (ع) افتخار می‌کنند.

اکبر نیکزاد آشنایی نسلهای آینده با گنجینه های شعر و ادب و مفاخر استان و یادآوری جایگاه و شان و منزلت آنها را مهمترین هدف نامگذاری میدان 15 خرداد به نام تاج‌الشعرای یحیوی در اردبیل عنوان کرد و افزود: مردم و به ویژه جوانان باید اصلی‌‌ترین هویت این گنجینه‌های ارزشمند و سرمایه‌های ذیقیمت را بدانند و با آن آشنا شوند.

وی از نصب تاریخچه ‌ای از زندگی این شاعر پر آوازه کشور در کنار تندیس خبر داد و ابراز داشت: به زودی با نصب این تاریخچه پل هفت چشمه و میدان تاج‌الشعرای یحیوی قصه گوی تاریخ، زندگی و اشعار عباسقلی یحیوی خواهد بود.

شهردار اردبیل با بیان اینکه برای ساخت و نصب این تندیس بیش از 60 میلیون ریال هزینه شده است، یاد آور شد: این تندیس توسط هنرمند معروف اردبیلی ودود موذن‌زاده طراحی و اجرا شده و مصمم هستیم در آینده ای نزدیک تندیسها و پیکره های دیگری از مفاخر و الگوهای فرهنگی را که در حال آماده سازی است در نقاط مختلف شهر نصب کنیم.

در این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز طی سخنانی با اشاره به تشکیل ستاد بزرگداشت تاج الشعرای اردبیل از شش ماه گذشته بیان داشت: امروز گنگره بزرگداشت این شاعر به نام اردبیلی برگزار خواهد شد.

عظیم ابراهیم‌ پور اضافه کرد: این گنگره با حضور اساتید، پژوهشگران، ادبا، شاعران و مداحانی از استانهای  تبریز، زنجان، تهران، کرج و آذربایجان غربی و شرقی و شهرهای، مراغه، میانه و میان‌دوآب و نیز کشورهای آذربایجان و ترکیه برگزار می شود.

تدوین مکتب اردبیل شخصیتهای ارزشمند استان را به دنیا معرفی خواهد کرد

وی همچنین با اشاره به تدوین مکتب اردبیل متذکر شد: نهضت شروع شده در تدوین مکتب اردبیل موجب خواهد شد شخصیتهای ارزشمند این استان معرفی شده و دنیا با این شخصیتها بیشتر آشنا شوند.

این مسئول با گرامیداشت شاعران و مداحانی چون یحیوی، منزوی و موذن ‌زاده‌ها به عنوان خادمان حسینی افزود: تلاش می کنیم شخصیتهای برجسته اردبیل در قالب همایشها و آیینهای نکوداشت به کشور و دنیا معرفی شوند تا بتوانیم از این سرمایه‌های ارزشمند به بهترین شکل استفاده کنیم.

ابراهیم ‌پور از تدوین و چاپ شش دیوان تاج ‌الشعرای یحیوی خبر داد و عنوان کرد: از مجموع این دیوانها کتاب «ابدی حماسه‌لر» تدوین و تهیه شده و همزمان با همایش توزیع خواهد شد.

وی به همایش بزرگداشت تاج‌الشعرای یحیوی به عنوان میداندار ادبیات مراثی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: مجموع مقالات علمی ارائه شده در این همایش از کشورمان و جمهوری آذربایجان به همراه خاطرات و زندگینامه عباسقلی یحیوی به شکل سی‌ دی تهیه شده و توزیع می شود.

دانشکده ادبیات دانشگاه محقق اردبیلی به نام تاج الشعرا یحیوی نامگذاری شد

همچنین طی مراسمی دانشکده ادبیات دانشگاه محقق اردبیلی به نام تاج الشعرا یحیوی نامگذاری شد و از سال آینده به نام "دانشکده ادبیات و علوم انسانی استاد تاج الشعرا یحیوی" به فعالیت علمی و آموزشی خواهد پرداخت.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و ادبی منطقه برای نامگذاری اماکن علمی و آموزشی را مورد تاکید قرار داد.

عزیز حبیبی بیان داشت: این نامگذاری در ارج گذاری به پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری اصیل و دینی در استان اردبیل تاثیر بسزایی خواهد داشت که آثار تربیتی و فرهنگی در دانشجویان از جمله آن است.

کنگره بزرگداشت استاد تاج الشعرا حاج عباسقلی یحیوی شاعر حسینی ادبیات مراثی کشور از عصر امروز در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل آغاز شده است.

استاد تاج الشعرا حاج عباسقلی یحیوی در سال 1280 هجری شمسی در شهر اردبیل دیده به جهان گشود و در سن 13 سالگی سرودن شعر را با تخلص احقر قدم آغاز کرد و درسال 1358  نیز دار فانی را وداع گفت.

حاصل 78 سال عمر و 65 سال سابقه سخن پردازی وی هشت جلد کتاب بود که حاوی صدها قطعه اشعار فارسی و ترکی آذری است.

بساط کربلا، اسرار عاشورا، پرچم عزا، آخرین آثار یحیوی، یادگار یحیوی، بهارستان یحیوی، نگارستان یحیوی، غزلیات و طنز از جمله سروده های این شعار نامدار است.

کد خبر 985465

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha