۲۸ آبان ۱۳۸۸، ۱۶:۴۴

سفره های آب زیرزمینی گلستان محدود و آسیب پذیر شده اند

سفره های آب زیرزمینی گلستان محدود و آسیب پذیر شده اند

گرگان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: سفره های آب زیرزمینی استان محدود و آسیب پذیر شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، نادعلی حاجیلری بعدازظهر پنجشنبه در نشست این شرکت افزود: آسیب‌پذیری سفره‌ها در اثر برداشت بی‌رویه از منابع آبی، اتمام پتانسیل قابل توسعه بهره‌برداری از آب‌های زیرمینی برای مصارف کشاورزی و پایین بودن راندمان آبیاری لزوم اصلاح الگوی مصرف آب را ضروری می‌سازد.

وی اظهار داشت: تغییر الگوی کشت راهکار اساسی برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است و جلوگیری از کشت شالی با استفاده از آب‌های زیرزمینی، توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار با هدف افزایش راندمان آبیاری و ترویج کشت محصولات کم آب‌ طلب از دیگر راهکارهای مهم برای اصلاح الگوی مصرف آب است.

وی خاطرنشان کرد: یکپارچه‌سازی اراضی، توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای و ارتقای آگاهی‌های عمومی موجب استفاده بهینه از منابع آبی استان می‌شود.

حاجیلری با بیان اینکه پتانسیل سفره‌های آب زیرزمینی محدود است، تصریح کرد: رعایت نکردن الگوی مصرف آب زیرزمینی پیامدهای بسیار ناگواری دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان، افت مستمر سطح آب زیرزمینی را از پیامدهای رعایت نکردن الگوی مصرف آب برشمرد و افزود: شور شدن تدریجی آب چاه‌ها، نشست سطح زمین، کاهش آبدهی چاه‌ها و افزایش درخواست جابه‌جایی، کف‌شکنی و لایروبی از پیامدهای رعایت نکردن اصلاح الگوی مصرف آب است.

به گفته وی، پتانسیل آبهای زیرزمینی تجدید‌پذیر استان یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب در سال بوده و در حال حاضر یک میلیارد و 171 میلیون متر مکعب از این پتانسیل توسط 25 هزار و 315 منبع آبی شامل چاه و قنوات استحصال می‌شود.

حاجیلری با اشاره به میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: بیش از 85 درصد از کل آب استحصالی سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کشاورزی بزرگترین مصرف‌ کننده آبهای زیرزمینی استان است.

کد خبر 986538

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha