۲ آذر ۱۳۸۸، ۱۰:۲۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

انتشارات سوره مهر بازوی توانمند وزارت ارشاد است

انتشارات سوره مهر  بازوی توانمند وزارت ارشاد است

سید محمد حسینی در پیام خود به نخستین "جشن کتاب سوره مهر" که توسط مشاور اجرایی وی قرائت شد انتشارات سوره مهر را بازوی توانمند وزارت ارشاد در بحث کتاب و کتابخوانی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین "جشن کتاب سوره مهر" عصر یکشنبه  با افتتاح کتابفروشی و پاتوق کتاب اعلام برگزیدگان نخستین جشنواره رسانه ای کتاب سوره مهر و اهدای کمک هزینه حج به تعدادی از مشترکان کتاب به کار خود پایان داد.

در این مراسم  پرویز کرمی مشاور اجرایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام سیدمحمد حسینی را قرائت کرد. وزیر ارشاد در این پیام با اشاره به نقش انتشارات سوره مهر در عرصه نشر کشور این انتشارات را بازوی توانمند وزات ارشاد در بحث کتاب و کتابخوانی دانست.

حسن بنیانیان رئیس حوزه هنری نیز در سخنانی با اشاره به اینکه نقش نویسندگان به عنوان کسانی که تجربیات افراد مختلف در دوران مبارزه با طاغوت، شکل گیری انقلاب و دفاع مقدس را منتقل می‌کنند بسیار مهم است بیان کرد: سوره مهر تلاش می کند این پیام را با نوآوری منتشر کند و اگر پیام با زیباترین شکل به مخاطب برسد طرفداران خود را خواهد یافت. در ابطال نظریه ای که می گوید کتابهای ارزشی دیگر در جامعه ما مخاطب ندارد باید گفت اگر عشق، ایمان و خلاقیت به هم بپیوندد آنگاه کتابهایی خواهیم داشت که در جذب خواننده هم موفق هستند.

وی در پایان تاکید کرد: هر یک از ما یک مسئول فرهنگی است و باید دیگران را به خواند کتاب ترغیب کند تا این جریان به نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در جامعه منتهی شود چراکه کتاب و کتابخوانی عامل نجات انسان و جامعه است.

تولیدکنندگان کتاب به خواسته‌های مخاطب بی‌اعتنا هستند

محمد حمزه‌زاده مدیرعامل انتشارات سوره مهر سخنران دیگر این جشن بود. وی در سخنانی گفت: مهمترین دلیل پایین بودن آمار کتابخوانی در کشور ما بی اعتنایی تولیدکنندگان به خواسته های مخاطب و گم کردن جامعه هدف است. تولیدکنندگان نمی دانند مخاطبان در هر زمان و مکان چه نیازی دارند و اگر این توجه وجود داشته باشد آمار کتابخوانی بالا می رود. در حال حاضر هم وضع کتابخوانی آنقدر که می گویند ناهنجار نیست و فروش کتابهای سوره مهر نشان داده که اوضاع چندان خراب نیست.

وی تاکید کرد: اگر حلقه تولید، توزیع و اطلاع رسانی تکمیل شود کتابخوانی وضع بهتری خواهد داشت. یک موضوع اگر درست اطلاع رسانی شود تقاضا برای آن ایجاد می شود. در حال حاضر سوره مهر 9900 مشترک خرید و دریافت کتاب دارد که گام بعدی ما توسعه شبکه اشتراک کتاب است.

ادبیات انقلاب راه خود را پیدا کرده است

مرتضی سرهنگی  مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری نیز در سخنانی ادبیات انقلاب و جنگ را از داراییهای اصیل شرافتمند و معصوم ایران دانست که هزینه آن را  مردم پیش از این با پوست و گوشت خود پرداخته اند.

این نویسنده اشاره کرد: ادبیات انقلاب و دفاع مقدس امروز به بلوغ رسیده و راه خودش را پیدا کرده است. خاطرات آن روزها گرچه توسط یک فرد نقل می شود اما این راوی حاصل جمع مشکلات و امیدها و ناامیدی هایی است که مردم ایران پشت سر گذاشته است و من خوشحالم که امروز سوره مهر مراقبت و تربیت این ژانر ادبی را برعهده گرفته است.

علی اکبر قاضی زاده از پیشکسوتان مطبوعات و داور نخستین جشنواره رسانه ای کتاب سوره مهر نیز در سخنانی تاکید کرد: در اوضاع و فضای فعلی درخواست من از خبرنگاران حوزه کتاب این است که کتاب را جدی تر بگیرند و بیش از پیش به مردم معرفی کنند. باید از طریق رسانه ها به یاد مردم بیاوریم که کتاب حلقه انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر است.

در ادامه مراسم برگزیدگان نخستین جشنواره رسانه ای کتاب سوره مهر معرفی و جوایز خود را دریافت کردند.

در بخش دیگر مراسم محمدرضا سرشار نویسنده نیز گفت: در دوره‌ای که وضعیت نشر بدین گونه است برگزاری مراسمی با چنین وسعت و استقبال عمومی شبیه معجزه است که امیدوارم انتشارات سوره مهر تجربیات موفق خود را در اختیار دیگران ناشران بگذارد؛ رسمی که در بخش خصوصی مرسوم نیست. مشکلات جنبی از مهمترین دلایلی است که مردم کم کتاب می خوانند و سطح مطالعه مطلوب نیست.

وی تاکید کرد: کتاب باید  به خانه مردم برود و این کاری است که سوره مهر انجام داده است. هر چقدر فاصله بین نویسنده و مخاطب کمتر باشد و نویسنده بیشتر خواسته مردم را بداند وضعیت کتابخوانی بهتر می شود.

نخستین "جشن کتاب سوره مهر" با سنتورنوازی و قرعه‌کشی بین مشترکان کتاب این انتشارات و تعیین برگزیدگانی که کمک هزینه حج بدانها اختصاص می یابد به کار خود پایان داد.  

کد خبر 988544

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha