۲۰ آذر ۱۳۸۸، ۱۵:۵۳

اشعری:

انتشار مجلات تخصصی کودک و نوجوان باید دایمی باشد

انتشار مجلات تخصصی کودک و نوجوان باید دایمی باشد

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: انتشار مجلات تخصصی کودک و نوجوان باید دایمی باشد و انتشار ویژه نامه‌های موقتی عطش علمی و کنجکاوی کودکان و نوجوانان را سیراب نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر اشعری در مراسم تجلیل از برگزیدگان نهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان با بیان این مطلب گفت: انجام کارهای پژوهشی در حوزه کودک و نوجوان پشتوانه مالی فراوانی می‌خواهد که انجام آن از عهده بخش خصوصی خارج است. بنابراین ورود دستگاههای دولتی به منظور انجام پژوهش برای مخاطب‌شناسی و ترجمه کتابهای خارجی برای کسب تجربه و تولید محتوا در مطبوعات کودک و نوجوان ضروری است.

 وی افزود: مخاطب‌شناسی و مخاطب از ارکان اصلی در تولید محتوا هستند. کودکان و نوجوانان امروزی کنجکاوی بالایی دارند که نشریات کنونی پاسخگوی این نیاز نیستند.

اشعری با اشاره به این که کارکرد نشریات کودک و نوجوان تنها نباید کارکرد رسانه‌ای باشد گفت: علاوه بر رسانه بودن نشریات کودک و نوجوان آنها باید یک کارگاه آموزشی نیز باشند. به عنوان مثال سروش نوجوان و یا خانه روزنامه‌نگاران جوان روزنامه‌نگاران بسیاری را آموزش داده است.

وی تصریح کرد: به میزانی که تعداد نشریات کودک و نوجوان افزایش پیدا کند به تربیت نسل آینده نیز کمک می‌کنیم و نویسندگی را گسترش می‌دهیم. در حال حاضر حدود 58 نشریه کاغذی کودک و تعدادی سایت و خبرگزاری در کشور فعال هستند و برخی از نشریات بزرگسالان نیز ویژه نامه کودکان و نوجوانان منتشر می‌کنند. این افزایش نشان‌دهنده جدی شدن نوشتن برای کودکان و نوجوانان است و ساماندهی این حوزه ضروری به نظر می‌رسد.

وی در ادامه تئوریزه کردن ادبیات کودکان را ضروری قلمداد کرد و گفت: آموزش یکی از اقدامات ضروری در حوزه کودک و نوجوان است. امروز با گسترده‌تر شدن نشریات و سایتهای مربوطه علاوه بر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دستگاههایی چون مرکز آموزش رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز وظیفه دارند برای تربیت متخصصان حوزه کودکان و تئوریزه کردن این مباحث اقدام کنند. آنها می‌توانند با برگزاری کارگاههای آموزشی برای عکاسان، روزنامه‌نگاران و کسانی که در نشر یک مجله کودک و نوجوان کار می‌کنند؛ جهت تربیت نیروهای متخصص گام بردارند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: سرعت تحولات در جامعه امروز بالا است. اگر تا قبل از انقلاب سرعت تغییرات 10 سال به 10 سال رخ می‌داد امروز سرعت این تحولات روز به روز شده است. از این رو نیاز به مراکز پژوهشی برای مخاطب‌شناسی چند برابر است.

به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انتشار مجلات تخصصی کودک و نوجوان باید دایمی باشد و انتشار ویژه نامه‌های موقتی عطش علمی و کنجکاوی کودکان و نوجوانان را سیراب نمی‌کند.

اشعری همچنین افزود: جای خالی نشریات تخصصی محلی با زبان‌های محلی  دیده می‌شود و وزارت ارشاد باید برای انتشار این مجلات حمایتهای خود را دریغ نکند.

وی در پایان گفت: سه رسانه کتاب، نشریه و صدا و سیما با کمک یکدیگر در فراگیری نویسندگی و روی آوردن به ادبیات کودکان و نوجوانان می‌توانند نقش عمده‌ای داشته باشند.

کد خبر 998212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha