۲۲ آذر ۱۳۸۸، ۱۵:۰۰

خشکسالی دریاچه ارومیه، آرتمیا را به مرز نابودی کشاند

خشکسالی دریاچه ارومیه، آرتمیا را به مرز نابودی کشاند

ارومیه - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه بروز و ادامه پدیده خشکسالی‌، وضعیت دریاچه ارومیه و آرتمیای موجود در آن همچنان نامناسب است.

به گزارش خبرنگار مهر در ارومیه، علی عبدالله زاده ظهر یکشنبه در سمپوزیوم و کارگاه بین المللی دو روزه آرتمیا با بیان اینکه نامهربانی طبیعت و خشکسالی سبب خشک شدن دریاچه ارومیه شده و زندگی آرتمیا را در این دریاچه تحت تاثیر قرار داده است، اظهار داشت: آب دریاچه ارومیه در حال حاضر بیش از پنج متر کاهش یافته است و در حال حاضر میزان شوری آب دریاچه ارومیه به 340 میلی‌گرم در لیتر رسیده است.

عبدالله زاده ادامه داد: دریاچه ارومیه با پنج هزار کیلومتر وسعت، زیستگاه اصلی آرتمیا و مهم ترین منبع برای آرتمیا در ایران است که نقش تعیین کننده در تکثیر و پرورش سیس و آرتمیا بیومکس در استان دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه از نظر وسعت دومین دریاچه شور دنیا است، اظهار داشت: میزان سیس آرتمیا در این دریاچه 20 تا 30 هزار تن در سال تخمین زده شده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به پراکنش آرتمیا در پنج قاره جهان و 360 منطقه جغرافیایی شناسایی و به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: امید می رود با توسعه تحقیقات علمی کاربردی پیرامون محیط زیست، تکثیر و پرورش بیولوژیکی بتوانیم کشاورزی را با صنعت آرتمیا پیوند داده و به خود اتکایی برسیم.

عبدالله زاده شناسایی آرتمیاهای سایر آبهای شور، مطالعه و تحقیق در زمینه پایلوت‌های تحقیقاتی برای تولید انبوه و صنعتی آن به روش تکثیر و پرورش در مناطق مستعد و استخرها را از راهکارهای جلوگیری از انقراض آرتمیا عنوان کرد.

این مقام مسئول جلب مشارکت بخش خصوصی در زمینه تکثیر و پرورش را ضروری اعلام کرد و افزود: در حال حاضر سه استان قم، فارس و اصفهان مناطق مستعد پرورش آرتمیا هستند و در استان مرکزی نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه اقدام شده است.

عبدالله ‌زاده تصریح کرد: در آذربایجان‌ غربی ظرفیت خوبی در دریاچه ارومیه برای تکثیر و پرورش آرتمیا مطالعه شده است که باید در این زمینه بیشتر کار شود.

وی در ادامه سهم آذربایجان غربی از کل تولیدات کشاورزی کشور پنج ممیز شش دهم درصد اعلام کرد و گفت: آذربایجان غربی سالانه چهار میلیون و 720 هزار تن تولیدات کشاورزی دارد که از این میزان،دو میلیون و 880 هزار تن را محصولات زراعی و بیش ازدو میلیون تن را محصولات باغی تشکیل می دهد.

عبدالله زاده تولیدات محصولات شیلاتی در آذربایجان غربی را 12 هزار تن عنوان کرد و افزود: آذربایجان غربی هفت درصد از کل تولیدات شیلات کشور را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه آذربایجان غربی در اغلب تولیدات کشاورزی و آبزی پروری رتبه اول تا سوم کشور را دارد، یادآورشد: محصولات کشاورزی آذربایجان غربی سالانه چهار ممیز 68 درصد ارزش افزوده برای کشور ایجاد می کند.

عبدالله زاده از صید 240 تن شاه میگو از دریاچه پشت سد ارس خبر داد و گفت: این میزان شاه میگو به صورت مطلوب بسته بندی و به دیگر کشورها صادر می شود.

کارگاه آموزشی بین المللی آرتمیا به مدت دو روز با هدف ارائه آخرین یافته های علمی در خصوص آرتمیا در سطح جهان، یافت زیستگاه های جدید آرتمیا، تبادل نظر فی مابین متخصصان داخلی و خارجی، بررسی آخرین وضعیت دریاچه ارومیه برگزار می شود.

کد خبر 999568

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha