چالِشتُر از قدیمی ترین نقاط استان چهارمحال و بختیاری و از نواحی شهرکرد است.یکی از صنایع دستی سنتی ایران، که وجه صنعتی آن اهمیت بیشتری دارد قفل سازی است. قفل سازی در چالشتر سابقه طولانی دارد. پیشینه‌ی قفل سازی سنتی در چالشتر به دوره‌ی صفوی می‌رسد، در گذشته در منطقه‌ی چهارمحال و بختیاری قفل‌ها بیشتر جنبه‌ی حفاظتی داشتند و برای بستن درب اماکن، خورجین و نمکدان به کار می‌رفت، برخی دیگر از قفل‌ها جدای از جنبه‌ی کاربردی آن، مربوط به اعتقادات مردم می‌شد که عقیده داشتند که بستن دخیل و توسل به معصومین گره گشا است و گاهی این کار را برای ادای نذر نیز انجام می‌دادند.

قفل سازان چالشتر انواع قفل دست ساز، انواع چاقو و خنجر، قیچی و دفتین را نیز می‌ساختند، قفل سازی در چالشتر افزون بر ۴۰۰ سال قدمت دارد که بنیان‌گذار آن مرحوم استاد حاج عبدالله ریاحی چالشتری بود که قفل طلای سابق درب خانه خدا (کعبه) را ساخت و این قفل اکنون در موزه‌های کشور عربستان سعودی نگهداری می‌شود.

قفل‌هایی از استادان برجسته قفل‌ساز چالشتری به‌عنوان نمونه‌ای از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خاص ایران در موزه‌های مکه، لوور پاریس، لندن انگلستان و شیکاگو آمریکا نگهداری می‌شود.

قفل چالشتر از امنیت و استحکام بالایی برخوردار است ولی به دلیل هزینه بالا و کاهش تولید آن جنبه تزیینی پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کمال اکبریان IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      1 0
      قفل چالشتر نظیر ندارد با تشکر از گزارش خوبتان
    • علیرضا پاکروان ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      1 0
      دست عکاس باسلیقه درد نکنه که این حرفه قدیمی را به تصویر کشانده است.