۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۲۰

همزمان با پاسداشت روز شعر و ادب پارسی؛

کتاب زندگینامه بزرگان کرمانشاه رونمایی شد

کتاب زندگینامه بزرگان کرمانشاه رونمایی شد

کرمانشاه- همزمان با روز شعر و ادب پارسی عصر بزرگ شعر در کرمانشاه برگزار و از جلد دوم کتاب «زندگینامه بزرگان کرمانشاه» اثر استاد فرشید یوسفی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم عصر بزرگ شعر کرمانشاه به مناسبت روز شعر و ادب پارسی و بزرگداشت استاد شهریار ، غروب روز یکشنبه با حضور جمعی مسئولین و هنرمندان عرصه شعر و ادب و علاقه مندان به این عرصه در محل تالار وحدت کرمانشاه برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم گفت: به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و سالروز گرامی داشت استاد شهریار بهانه ای دست داد تا ضمن بزرگداشت این روز از اثر ارزشمند استاد فرشید یوسفی از چهره های برجسته شعر و ادب معاصر کرمانشاه رو نمایی کنیم.

ابراهیم رحیمی زنگنه افزود: استاد یوسفی در تواضع و فروتنی الگویی بی نظیر برای شاعران کرمانشاه است، که علاوه بر فعالیت های شعری در حوزه تحقیق و پژوهش و نگارش زند گی نامه بزرگان قلم توانایی دارند و امروز مفتخریم تا اثر ارزشمند ایشان را در باب زندگی بزرگان کرمانشاه رونمایی کنیم.

وی در ادامه در توصیف استاد شهریار گفت: قطعا سخنرانی درباره هر یک از شخصیت های برجسته فرهنگی و هنری نیازمند تحقیق و پژوهش فروان در این زمینه است، انسان باید در آثار این شخصیتها غور(دقت و تامل)  کند تا بتواند با نزدیک شدن به ذهن و زبان آنان آثارشان را به درستی مورد نقد و بررسی قرار دهد.

شهریار تمام عمرش شاعرانه زیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه  تصریح کرد: اما در مورد شهریار چند نکته برجسته وجود دارد و نکته اول این است که شهریار، شخصی بود که در تمام عمرش شاعر و شاعرانه زیست.

وی افزود: استاد شفیعی کدکنی کلامی درباره شهریار دارد که او را با بزرگان ادبیات معاصر مقایسه می کند و می فرماید: « در میان دانه های درشت شاعران قرن ما ، بهار 64 سال زندگی کرد یعنی 20 سالی کمتر از شهریار و در همان 64 سال نیمی از عمرش به سیاست و روزنامه نگاری و نمایندگی مجلس و تبعید و زندان و استادی دانشگاه و ... گذشت که دستاوردهای او در دو زمینه سیاست و تحقیق نیز حیرت آور است، ایرج میرزا 51 سال زیست و بیشتر عمرش به کارهای جانبی سپری شد،اخوان ثالث نیز با مشغله هایی چون معلمی و کار در رادیو و تلویزیون عمرش سپری شد، سپهری میان نقاشی و شعر در نوسان بود، تنها شهریار بود که همه 84 سال عمر را تمام وقت در خدمت شعر زیست کسی که واقعا غرق در خصلت های شاعرانه بود. می گویند شهریار رمانتیک ترین شاعر معاصر ادب فارسی است این نکته درستی است ،شهریار شاعری است رمانتیک و این یعنی شاعری که غرق در تخیل و عاطفه شاعرانه است و در آن زندگی می کند».

رحیمی زنگنه گفت: نکته دیگری که در مورد شهریار می توان گفت این است که، هیچ شاعری مثل شهریار نتوانست به لحاظ ساختار و محتوا به حافظ نزدیک شود .واما نکته دیگر اینکه، خصلت اساسی که شهریار را شهریار کرد عشق بود. او نمونه بارز یک انسانی است که تونسته است از عشق مجازی به عشق واقعی عروج کند .

کرمانشاه از هزاره های قبل میلاد مهد هنر بوده است

در ادامه استاد  ایرج هندسی یکی از روزنامه نگاران پیشکسوت  کرمانشاهی نیز با اشاره به پتانسیل های هنری استان گفت: درباره هنر کرمانشاه ناگفته های زیادی وجود دارد، این شهر مهد هنر و هنر پروری در گستره تاریخ از زمان مادها یعنی هزاره قبل از میلاد بوده که تا کنون نیز ادامه یافته است و گواه آن آثار به جای مانده از این دوره ها است.

وی ادامه داد: هنر تنها به شعر و نقاشی و هنرهای تجسمی نیست. هنر در تمام زندگی ما  کرمانشاهیان از زندگی شهرنشینی تا روستایی و عشایر همواره ساری و جاری است.

در پایان استاد فرشید یوسفی، نویسنده، شاعر و مولف کتاب «زندگینامه بزرگان کرمانشاه»  ضمن تشکر از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ،از خانواده خود و تمامی کسانی که همواره در این راه حامی وی بوده اند قدر دانی کرد.

در ادامه استاد محمد جواد محبت و دیگر شاعران برجسته کرمانشاهی چون حسین احمدی، محمد رضا راد فر، علی لیمویی، امینی، شیرزادی، رضا حساس، ثریا صفری و ... به شعر خوانی پرداختند.

در این مراسم گروه موسیقی «مشق عشق» نیز با هنرمندی و خوانندگی کوروش تیمور زاده به اجرای زنده موسیقی سنتی پرداختند.

در پایان این مراسم  از چهاردهمین اثر استاد فرشید یوسفی که جلد دوم  کتاب «زندگینامه بزرگان کرمانشاه» است، رونمایی شد.

کد خبر 3772162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha