۲۶ دی ۱۳۸۸، ۱۱:۲۵

گزارش تمرین تئاتر/

"باغ مرگ" سفری میان گذشته و حال

"باغ مرگ" سفری میان گذشته و حال

نمایش "باغ مرگ" نوشته آتیلا پسیانی و کارگردانی سیامک احصایی زندگی مردی را روایت می‌کند که در سرنوشتی مکبث‌وار گرفتار شده‌است.

به گزارش خبرنگار مهر، در فضایی دورتر از مرکز شهر و مجموعه تئاتر شهر و اداره برنامه‌های تئاتر گروهی نمایشی در حال آماده سازی خود برای حضور در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هستند. در خیابان گاندی و  ساختمانی متفاوت از تئاتر شهر وقتی از راه‌پله‌های مقابل در ورودی ساختمان به سمت زیرزمین می‌رویم به کارگاه نجاری می‌رسیم و با عبور از میان کارگاه وارد فضایی دیگر می‌شویم.

در این فضای متفاوت با چهره‌هایی آشنا روبرو هستیم. در مکانی که شبیه یک استودیوی هنری با امکانات فراوان است . چهره‌های شناخته شده عرصه تئاتر حضور دارند و خود را برای تمرین نمایش "باغ مرگ" آماده می‌کنند. آتیلا پسیانی که این روزها فعال‌ترین نمایشنامه نویس جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر است در حال گفتگو با سیامک احصایی است که کارگردانی نمایش "باغ مرگ" را برعهده دارد.

مهدی بوسلیک و آرش فصیح دستیاران کارگردان در میان صحنه در حال آماده سازی صحنه نمایش برای تمرین هستند. پانته‌آ پناهی‌ها، فاطمه نقوی، رضا حداد و برزو ارجمند چهره‌های آشنای دیگری  که به ترتیب آن‌ها را می‌بینیم. در میان صحنه میزها و صندلی‌هایی مشکی قرار دارند و یک تریبون در انتهای صحنه و بخش میانی آن است.

رضا حداد- شبنم مقدمی و ستاره پسیانی در صحنه‌ای از تمرین نمایش "باغ مرگ"

بعد از گذشت اندک زمانی شبنم مقدمی نیز به گروه آمد و کمی بعدتر ستاره پسیانی نیز در تمرین حاضر می‌شود و گروه خود را برای آغاز تمرین آماده می‌کند. رضا حداد که خود در مقام کارگردان نیز در حال آماده سازی اثری برای اجرا در صحنه تئاتر است در نمایش "باغ مرگ" به عنوان بازیگر حضور دارد.

برزو ارجمند نیز که سال‌ها از صحنه‌‌های تئاتر دور بوده و در  تلویزیون حضوری مستمر داشته با چهره‌ای متفاوت خود را برای تمرین آماده می‌کند. کلیه بازیگران نمایش لباسهایی مشکی به تن می‌کنند و با توضیحاتی که سیامک احصایی ارائه داد متوجه شدیم طراحی کلی صحنه نمایش مشکی است و در کف صحنه هم از موکتی مشکی بهره می‌برند .

تمرین آغاز می‌شود و فاطمه نقوی در میان صحنه و پانته‌آ پناهی‌ها و شبنم مقدمی در دو طرف وی هر کدام در پشت یک میز می‌نشینند. زن‌ها با لباس مشکلی عزادار مرگ کسی هستند و وقتی برزو ارجمند در مقام سخنران مجلس صحبت می‌کند متوجه می‌شویم رضا محدث همسر این سه زن تماشاخانه‌ای دارد از دنیا رفته است.

ستاره پسیانی و محمدرضا حسین‌زاده با سینی‌های خرما و چای از ما و سایر عوامل گروه پذیرایی می‌کنند و تماشاگر را داخل فضای مراسم عزاداری قرار می‌دهند. رضا حداد با لباسی تیره در گوشه‌ای از صحنه ایستاده و منتظر حضور در صحنه تمرین  است. برزو ارجمند شروع به ذکر سخنانی در خصوص آشنایی رضا محدث با سه همسر خود می‌کند و در این صحنه‌هاست که حداد در نقش محدث وارد صحنه می‌شود.

رضا محدث از پدر خود تماشاخانه‌ای را به ارث می‌برد و با علاقه‌ای که به نمایش و شخصیت "مکبث" اثر ویلیام شکسپیر دارد دست به اجرای نمایش "مکبث" می‌زند. طلعت شاه‌مرادی، نفیسه زاهدی و ثریا کامیاب سه زنی هستند که با نیت تبدیل شدن به بانوی اول تماشاخانه با رضا محدث ازدواج می‌کنند.

  محدث در سودای بازی در نقش مکبث است ولی میسر نمی‌شود و او مدام مجبور است نقش "دانکن" را ایفا کند. در این میان توطئه‌ای شکل می‌گیرد و تراژدی مکبث به نوعی دیگر در "باغ هنر" به تصویر کشیده می‌شود اما در فضایی متفاوت از آنچه مخاطب از نمایشنامه "مکبث" شکسپیر در ذهن دارد.

سیامک احصایی توضیحاتی ارائه می‌دهد که بازگو کننده فضای نمایش است. در لحظاتی سه زن با تغییری که در وضعیت لباس خود می‌دهند از فضایی به فضای دیگر وارد می‌شوند و مخاطب نمایش را به دنیای مکبث و سپس به دنیای رضا محدث می‌برند و چندین بار این سفر زمانی و مکانی را انجام می‌دهند.

در لحظه استراحت گروه سیامک احصایی به ارائه توضیحاتی در خصوص صحنه‌های مختلف می‌پردازد و از بازیگران می‌خواهد که برخی نکات را مورد توجه قرار دهند. بعد از گفتگوهایی که عوامل گروه با هم انجام می‌دهند تمرین نمایش از سر گرفته می‌شود و در این زمان است که ما سالن تمرین را ترک می‌کنیم.

نمایش "باغ مرگ" 34 صحنه‌ دارد که در حدود 70 دقیقه روایت می‌شوند. "باغ مرگ" دارای لحظاتی کمدی است و در برخی صحنه‌ها حتی خنده عوامل را نیز در پی دارد. نمایش "باغ مرگ" قرار است در بخش تجربه‌های نو بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شودو  سال آینده در سالن شماره دو ایرانشهر در قالب اجرای عمومی به صحنه می‌رود.

آتیلا پسیانی نویسنده اثر است و رضا حداد، برزو ارجمند، محمدرضا حسین‌زاده، شبنم مقدمی، پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی و فاطمه نقوی بازیگران نمایش هستند. لیلا مدن‌پور، مهدی بوسلیک و آرش فصیح گروه کارگردانی "باغ مرگ" هستند و آنکیدو دارش آهنگسازی اثر را برعهده دارد.

کد خبر 1017850

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha