۸ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱

مهر گزارش می دهد/

بناب؛ پایتخت کباب اصیل ایرانی/ مساجد تاریخی بناب میزبان مسافران نوروزی در ایام فاطمیه

بناب؛ پایتخت کباب اصیل ایرانی/ مساجد تاریخی بناب میزبان مسافران نوروزی در ایام فاطمیه

تبریز - خبرگزاری مهر: بناب یکی از شهرستان های قدیمی و زیبای آذربایجان شرقی است که به پایتخت کباب اصیل و خوشمزه ایرانی نیز شهرت دارد تا جایی که در روزهای تعطیل سال تعداد زیادی از مسافران داخل و خارج استان به بهانه خوردن این غذا راهی این شهرستان می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، این شهرستان با وسعت 800 كیلومتر مربع در 120 كیلومتری جنوب تبریز واقع شده و از سمت شمال با شهرستان عجب ‌شیر، از شرق با مراغه، از غرب با دریاچه ارومیه و از سمت جنوب با شهرستان ملکان و استان آذربایجان غربی هم‌ مرز است.

قرارگیری شهرستان بناب در جاده ترانزیتی استان های غربی کشور باعث شده تا این شهر ویژگی های خاص صنعتی و اقتصادی داشته باشد و گردشگران زیادی به این شهر و روستاهای متعدد و زیبای آن سفر کنند.

طبیعت زیبای این روستاها نیز باعث شده تا بیشتر مردم آذربایجان شرقی، برای روز طبیعت به این شهر بیایند و هم کباب بخورند و هم از طبیعت زیبا و بکر روستاهای این شهرستان لذت ببرند.

كوه هـاى قيـماسخان ، از شمـال و كوههـاى قـره قـوشون از جنوب كشيده شده و در قسمت شمـال غـربي نیز ما بين جاده بنـاب - تبريز و درياچه اروميه منطقه ای پوشيده از درختچه هایى بنام يورقون، جلوه و زیبایی خاصی به اين شهرستان داده است.

بناب با 130 هزار نفر جمعیت، دارای یک بخش مرکزی شامل دهستان‌های بناجوی غربی، بناجوی شرقی و بناجوی شمالی و نیز یک نقطه شهری به نام بناب و 30 آبادی و روستا است که قدم زدن در جای جای این شهرستان و روستاهای آن لذت وافری برای مسافران و گردشگران دارد.

بناب؛ شهری با قدمت 6000 ساله

طبق اظهار نظرهای تاریخ نویسان در کتب قدیمی خود و نیز کشف آثار باستانی زیادی در این شهر، قدمت تاریخ و تمدن بناب به شش هزار سال پیش برمی گردد که به احتمال زیاد اولین قوم آریایی این محل را به جهت آب و هوای معتدل، بارندگی های خوب ، زمین‌های هموار و قرار گرفتن اراضی در دامنه‌های زیبای سهند برگزیده اند.

وضعیت جغرافیائی منطقه و آثار به دست آمده از کاوش‌های باستان شناسی در قره تپه و قیزلار قلعه سی نیز با توصیفات شهر تاریخی شیز انطباق دارد؛ البته وجود 36 غار نزدیک به هم نیز همه ی شک و شبهه ها را از بین می برد چرا که وجود این همه غار نزدیک یکدیگر نشان از زندگی دسته جمعی مردم در سالهای دور دارد.

البته تخریب کامل این شهر در حمله مغول امکان هر گونه تحقیق و اظهار نظر در مورد هنر و معماری این منطقه در قبل و بعد از اسلام را با مشکل مواجه می کند.

بناب؛ پایتخت کباب اصیل و خوشمزه ایرانی

وقتی در این شهر قدم از قدم برمی داری، بوی کباب از مغازه ها و آشپزخانه های متعدد این شهر به مشام می رسد، البته رستوران ها هم پر از مسافر است که خیلی هایشان به خاطر خوردن این غذا به بناب سفر کرده اند.

بناب به پایتخت کباب اصیل و خوشمزه ایرانی شهرت دارد تا جایی که در روزهای تعطیل تعداد زیادی از مسافران داخل و خارج استان به بهانه خوردن این غذا راهی این شهرستان می شوند و کباب در این روزهای تعطیل اول سال به یک ظرفیت جذب گردشگر بزرگ در بناب تبدیل شده است.

این کباب که به عنوان مشهورترین کباب ایران شناخته می‌شود، شعبه‌های زیادی در سراسر کشور و حتی در کشورهای خارجی مثل ترکیه، آذربایجان، امارات و بحرین با نام کباب بناب مشغول فعالیت هستند.

20 مسجد زیبا و تاریخی بناب میزبان مسافران در ایام فاطمیه

بناب بعد از تخریب کامل در حمله مغولان، در اواسط قرن دهم که مقارن بود با ابتدای دوره حکومت صفویان متحول شد و نزدیک به 20 مسجد زیبا و بزرگ، چندین حمام و گرمابه و بیش از چهل کاروانسرای اقامتی و تجارتی در شهر احداث شد.

احداث این اماکن سبب شد تا بناب روز به روز بزرگتر شود تا جایی که قدمت آثار تاریخی کشف ‌شده در ارتفاعات جنوبی گورستان‌های قره ‌قشون به سده‌ های هشتم و نهم هجری می‌ رسد که نشانگر رونق و آبادانی بناب در عصر صفویان و بعد از آن است.

مسجد جامع مهر آباد، گزاوش، مسجد اسماعیل بیگ، گؤی مسجید، مسجد زرگرلر، مسجد قرمز، مسجد جامع زوارق و مسجد جامع میدان گزاوشت از مهم‌ ترین آثار تاریخی و مساجد این شهرستان هستند که در ایام فاطمیه پیش رو میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور خواهند بود.

مسجد كبود بناب

این مسجد از مساجد تاریخی بناب محسوب می شود که متعلق به دوره صفویه است و بر یازده ستون چوبی با سرستون های مقرنس كاری استوار شده و در یكی از كوچه های قدیمی بناب به نام سیف العلما و در مجاورت حمام تاریخی و منحصر به فرد قاضی واقع شده است.

مسجد مهرآباد بناب

این مسجد نیز یکی دیگر از مسجدهای تاریخی شهرستان بناب است که مراسمات مختلف مذهبی در ایام خاصی از سال در آن برگزار می شود و به عنوان محل تجمع مردم نیز کاربرد دارد.

این مسجد زیبا که دارای قدمت چند هزار ساله است، در مرکز شهر بناب و در میدانی به همین نام قرار گرفته ‌است.

بنای این مسجد براساس کتیبه موجود در ضلع شمالی آن، به سال ۹۵۱ هجری و دوران حکومت شاه طهماسب یکم می رسد و بانی آن بی ‌بی‌ جان خانم منصوربیگ بوده‌ است.

مسجد مهرآباد دارای شبستان، صحن و مناره‌های کاشی ‌کاری شده ‌است.

مسجد اسماعیل بیگ

این مسجد به فاصله کمی ازمسجد جامع بناب قرار گرفته و پس ازمساجد مهرآباد و میدان، یکی ازبناهای زیبا و مستحکم بناب به شمارمی رود که ازنقطه نظر ساختمان و همچنین ایوانی که درجلوی شبستان آن ساخته شده، یکی از آثار جالب دوران صفوی است.

ایوان تا آنجا که ممکن بوده، پرشکوه و جالب بنا شده و چهار ستون چوبی آن دارای سرستون های زیبایی است که تا حدودی ایوان عالی قاپو و چهل ستون اصفهان را به خاطر می آورد.

دیوارهای ایوان، تنها با آجرچینی ساده تزیین شده و دربالای در ورودی و طرفین آن، مجموعا پنج پنجره ارسی با شیشه های رنگین به چشم می خورد.

با عبور از در چوبی قدیمی، وارد کفشکن کوچکی می شویم که به وسیله نرده ای چوبین ازشبستان جدا می شود، قسمت زنانه مسجد، بالکنی است که در بالای همین قسمت قرار دارد و برای ورود به این بالکن می توان از راه پله ای که درسمت غربی شبستان است، استفاده کرد.

 شبستان مسجد دارای هشت ستون چوبی با سرستون های مقرنس زیبا و پایه ستون های سنگی است که سقف چوبی برروی آنها استوار شده و فضای شبستان در کل ساده و تنها نمود تزیینی آن، شبکه بندی های پنجره و شیشه های رنگی آنهاست که به هنگام تابش آفتاب، به فضای داخل مسجد جلوه ای خاص می بخشد.

دیگر جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان بناب

حصار تدافعی شهر بناب ، بش گوزلی کورپوسی، حمام تاریخی مهرآباد، حمام حاج فتح الله، خانه تاریخی شیخ قاضی سیف العلما، خانه تاریخی حاج علی بزاز، خانه تاریخی خسرو شاهی، خانه تاریخی نیک پی، قلعه قیزلار قالاسی، قبرستان تاریخی زوارق، خانه باغهای بناب، موزه صفوی، موزه مردم شناسی بناب، توران دره سی، غار قویونلار و غار چاخماخلار از دیگر جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان بناب است.

منطقه گردشگری قره قشون ، روستای کوهستانی توتاخانه و تالاب بین المللی قره قشون نیز از اماکن گردشگری دیگر بناب است که تا چند روز دیگر در روز طبیعت مملو از جمعیت و گردشگر می شود.

----------------------------------------------

گزارش از محمدرضا علی اشرفی

کد خبر 2261736

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha