-
ماجرای کسانی که خود را انقلابی تر از امام معصوم می دیدند؛ «بی اعتمادی» پاشنه آشیل مقاومت
یزدانی مقدم گفت: رهبر جامعه نباید نسبت به جنگ دستش بسته باشد رهبر در شرایط گوناگون ممکن است تصمیمات مختلف بگیرد،یک وقت مصلحت را در جنگ و یک وقت در صلح می یابد.
-
صرف نگاه ابزارگرایانه به «هوش مصنوعی» سطحی است؛ در خصوص این فناوری نباید خوشبین یا بدبین بود
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره گفت: ما در فناوری هوش مصنوعی نه باید با دید خوشبینانه دچار غفلت شویم و نه نگاه صرفاً بدبینانه به آن داشته باشیم بلکه باید تهدیدات را به حداقل برسانیم.
-
زبان «بیونگ» غربی ولی روح کلامش شرقی است؛ جامعه سرمایهداری با پنبه سر میبرد
محمد اصغری گفت: زبان بیونگ زبان فلسفی و استدلالی است ولی معانی که در فلسفه خودش استفاده میکند معانی شرقی است، به تعبیر دیگر لفظ و زبان او غربی است ولی روح کلامش شرقی است.
-
مسئله عشق در زمانه ما اسطورهزدایی شده است؛ رابطه دانش را با خدا قطع کردهایم
در قرآن کریم و کتاب مقدس مسئله اصلی مسئله قلب و عشق و پرستش خداوند است اما منطق این عشق و قلب در زمانه ما اسطورهزدایی شده و به عشق جنسی و دوستی تنزل یافته است
-
هنوز تشکیلات بهائیت و مورخان انگلیسی «امیرکبیر» را مورد حمله قرار می دهند
در منابع و نوشتههای تاریخ نگاری انگلیس و برخی از خارجیها که منافعشان در ایران به خطر افتاد یا امیر با آنها برخورد محکم کرده، ایرادهای نابجا و حتی اتهامات واهی میزنند.
-
امیرکبیر دست افراد فرصت طلب، متملق و رشوه خوار را قطع کرد؛ قهرمان مبارزه با استعمار
امیرکبیر برای ارتقای سطح علمی در کشور برای ترجمه کتابهای تخصصی طب، فیزیک، شیمی، ریاضیات و… در کنار علوم انسانی اهمیت قائل بود.
-
مفهوم مقاومت در جهان بینی قرآن؛ ظهور و آخرالزمان کنار مقاومت معنادار می شوند
مفاهیمی مانند صبر، توکل و انتظار ظهور آخرالزمانی همه مفاهیمی هستند که در کنار مفهوم مقاومت معنادار و به مفاهیم زنده مبدل میشوند.
-
منطق مقاومت انقلاب مبتنی بر آگاهی بخشی است؛ ممکن است مقاومت از سنخ اقتصادی باشد
باید توجه داشت مقاومت یک پروژه نیست، یک حادثه نیست، یک عملیات نیست بلکه یک فرایند است که از مرحلهای شروع میشود و استمرار پیدا میکند و جریانی فکری، مردمی و اخلاقی است.
-
وقتی پردرآمدترین کارها نامولد است، «مصرفگرایی» اوج میگیرد؛ مصرف گرایی اینترنتی
وقتی کارهای نامولد در صدر پردرآمدترینها قرار میگیرند مصرفگرایی اوج میگیرد، چون تولید، تولید نامولد است و مصرف هم به حالت مصرفگرایی سوق پیدا میکند.
-
چالش های پژوهش در ایران؛ از اخلاق تا جدایی از جامعه و ضعف میان رشته ای
پوررستمی گفت:حتی در دانشگاههای سطح یک ما پژوهشهایی دفاع میشوند که به درد جامعه نمیخورند، استفاده نادرست از آمارها هم کار ما را سخت کرده است یعنی تحلیلهای آماری غلط ما را گمراه می کند.
-
فقه اخلاق محور و تمدن ساز نیاز امروز جامعه است
شریعت اسلامی حامل ارزشهای جهانی مانند عدالت،رحمت و تسهیل است، این ارزشها را میتوان به عنوان مبنایی برای تنظیم مجدد احکام حقوقی به گونهای متمرکز کرد که الزامات اخلاقی مدرن را برآورده کند.
-
در پژوهش های علوم انسانی بومی باید میان «عقل» و «نقل» توازن باشد
این ضعف بزرگی است که به طور خاص در علوم اسلامی ما مقالاتی داریم که صرفاً نقل اقوال هستند و در آنها به تحلیل و استدلال توجه نشده یا شیوه استنتاج و نتیجهگیری شیوه مناسبی نبوده است.
-
بخش عمده تصمیم هایی که در سطح کشور گرفته می شود مبتنی بر پژوهش نیست
معاون امور پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: متولیان امر چندان که باید و شاید به پژوهش بها نمیدهند.
-
رسالت دانشجو جنگهای حزبی و تشکیلاتی نیست
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وظایف دانشجوی تراز انقلاب عنوان کرد: دانشجو در کنار عبادت و معنویت، یک بال بسیار مهم به نام علم و دانش دارد که باید آن رابه حرکت درآورد و به صنعت تبدیل کند.
-
جلال «روحانیت» را عامل نجات ایران از سلطه بیگانگان میدانست
پروژهای که میتواند رفتارهای متفاوت و گاه متناقض «جلال آل احمد» را معنادار کند نگرانی و ناراحتی و نارضایتی از ظلمی بود که از سوی بیگانگان و از سوی پادشاهان داخلی به مردم وارد میشد.
-
لازمه نظریهپردازی درباره جامعه و زندگی، داشتن یک جهانبینی عمیق و دقیق است
استاد فلسفه دانشگاه قم گفت: ما نمیتوانیم بحث اسلامیسازی علوم انسانی را مطرح کنیم مگر اینکه سراغ فلسفه و به ویژه حکمت متعالیه برویم که حرفهای عمیقی دارد که کمتر شناخته شده است.
-
هوش مصنوعی می تواند آموزش را به خانه و زیر نظر خانواده بیاورد
سمیرا خطیب زاده گفت: در سال های آینده حتی ساختار نظام خانواده تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می گیرد و این فناوری قابلیت ساختار سازی جدید را دارد که باید در این باره هوشمندانه عمل کنیم.
-
یکی از علل عدم امتدادبخشی فلسفه اسلامی،عدم پذیرش اصل ضرورت امتداد اجتماعی است
سیداحمد غفاری گفت:در یک نگاه کلی نمره خوبی به سرانجام امتدادبخشی به دانش فلسفه اسلامی نمیتوانم بدهم این واقعیتی است که با تأسف باید به آن اعتراف کرد.
-
نقش پررنگ عوامل ذهنی و شناختی در کاهش فرزندآوری زوجین
پژوهشگر مطالعات استراتژیک امنیت ملی گفت: زنان، تأثیرپذیری بیشتری از عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تمایل نداشتن و اقدام به فرزندآوری نسبت به مردان دارند.
-
میزان استفاده از فضای مجازی برای توسعه سواد ناچیز است/ نسبت شبکههای اجتماعی با «سواد» و «بی سوادی»
اکنون میزان استفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برای توسعه سواد افراد ناچیز است، البته استفاده مثبت هم وجود دارد.
-
پژوهشگر علوم اجتماعی در گفتگو با مهر:
«مصرف» مؤلفه بنیادین هویت انسان در عصر پست مدرن است/تفاوت مصرف گرایی با اسراف
ساختارهای اقتصادی سرمایهداری صنعتی و سازوکارهای اجتماعی مانند رسانه و تبلیغات همچنان روند مصرفگرایی را بازتولید میکنند.
-
در گفتگو با مهر عنوان شد؛
عمده مواجهه با فضای اینترنت با تکیه بر یک سواد روشن صورت نمی گیرد/ایجاد طبقه ای مقابل جامعه نخبگانی
پیش از اینکه فضای مجازی و اینترنت بتوانند ایجاد کننده سواد و یا بی سوادی باشند، مقدمه و مسائلی وجود دارند که ما نمیتوانیم نسبت به آنها بیتفاوت باشیم.
-
گفتگوی مهر با پژوهشگر علوم اعصاب شناختی؛
اعتیاد به بازیهای رایانهای/ «بچههای دیجیتالی» به کجا میروند
اساسا بازیهای رایانهای به شکل اعتیادآوری طراحی میشوند و همین اعتیادآور بودن آنها موجب میشود تا فرد از بسیاری از دیگر ابعاد عادی زندگیاش غافل شود.
-
پژوهشگر علوم اجتماعی در گفتگو با مهر:
انقلاب صنعتی سرآغاز «مصرف گرایی» انسان مدرن بود/اساسیترین کار تبلیغات ایجاد«میل» است
پیش از انقلاب صنعتی و صنعتیشدن مبنای تولید، نیاز انسانها و جوامع بود اما با پیدایش تکنولوژی صنعتی و بهویژه نظام سرمایهداری، با مسئله تولید انبوه مواجه میشویم.
-
در ستایش اندیشه/۹؛
«تلفیق مفهومی» تنها راهکار امتدادبخشی به فلسفه اسلامی و تولید علم بومی است
علیرضا قائمینیا گفت: اگر میخواهیم علوم اجتماعی اسلامی تأسیس کنیم باید فضاهای مفهومی که در تفکر اسلامی و فلسفه اسلامی وجود دارد را با فضای مفهومی علوم اجتماعی موجود تلفیق کنیم.
-
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره در گفتگو با مهر:
تهدید یا فرصت بودن تلفنهای همراه به ساختارهای اجتماعی باز میگردد
اگر جامعهای مبتنی بر اعتماد متقابل و تفاهم شکل گرفته باشد تلفنهای همراه میتواند به عنوان وسیلهای همبستگی را افزایش دهد و اگر اتمسفر جامعه تنش آمیز باشد، تلفن ها می توانند تشدید تنش کنند.