۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۰۲

رجایی:

واردات 12 میلیارد دلاری در بخش کشاورزی هزینه شود/ لزوم شکل‌گیری کشاورزی و تولید آب بر مبنای تقاضا محوری

واردات 12 میلیارد دلاری در بخش کشاورزی هزینه شود/ لزوم شکل‌گیری کشاورزی و تولید آب بر مبنای تقاضا محوری

اراک-خبرگزاری مهر: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور سال گذشته 12 میلیارد دلار واردات داشته ایم که اگر این رقم به درستی در بخش های مختلف کشور و به ویژه بخش کشاورزی و تولید سرمایه گذاری شود در تامین امنیت غذایی بسیار مهم و تاثرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس رجایی ظهر شنبه در جلسه بررسی و تعیین تکلیف کودهای ورمی کمپوست در سپاه روح الله استان مرکزی افزود: باید نسبت به مسائل کشاورزی، تولید و آب، همچنین غذا نگاه ویژه و چند وجهی در کشور صورت بگیرد چرا که جهان به دنبال تامین غذا و آب است.

رجایی با تاکید بربحران منابع آبی در کشور گفت:  به دلیل محدودیت های آب با شرایط ویژه ای مواجه هستیم که اگر بدون برنامه ریزی و مدیریت زمان پیش برویم به طور حتم در آینده با آسیب مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در صورت برنامه ریزی و استفاده درست از منابع قادر به تولید  غذای 250 میلیون نفر  است، اظهار داشت: آب مساله مهمی در کل دنیا است و در حال حاضر نیز 36 درصد جمعیت دنیا و 22 درصد اقتصاد جهان در استرس آب قرار دارند و با توجه به اینکه هم اکنون کره زمین در حال گرم شدن است و این باعث از بین رفتن بخشی از ذخایر آب شیرین دنیا نیز می شود؛ بنابراین باید با تعریف یک رژیم درست برای تولید آب به سمت مقابله با مشکل کم آبی برویم.

نمایند ه مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور حوزه کشاورزی را در سه گروه تعر یف کردیم که باید با توجه به وضع موجود، نسبت به ارتقای این وضعیت با استفاده از تکنولوژ ی های نوین به ایجاد ظرفیت های جدید نیز بپردازیم.

رفع مشکل کم آبی با سرمایه گذاری سالانه یک میلیارد دلار در حوزه آبخیزداری

رجایی با اشاره به شرایط بارندگی کشور خاطرنشان کرد: حدود 70 درصد بارندگی کشور ما در کمتر از 25 درصد از سرزمین صورت می گیرد و 30 درصد بارندگی نیز در 75 درصد سرزمین است که حدود 25 درصد آن فقط در فصل کشاورزی و مورد نیاز کشاورزان صورت می گیرد و مابقی در فصولی که مورد نیاز نیستند انجام می شود؛ لذا برنامه ریزی برای این مهم نیز از ضروریات است.

وی تصریح کرد: اگر سالیانه حدود یک میلیارد دلار در حوزه آبخیزداری سرمایه گذاری کنیم می توانیم تا حدود زیادی مشکل کم آبی را رفع نماییم.

شکل گیری کشاورزی و تولید آب بر مبنای تقاضا محوری

نمایند ه مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما به د نبال شکل گیری کشاورزی و تولید آب بر مبنای تقاضا محوری هستیم اضافه کرد: باید کشاورزی و تولید آب بر  مبنای قانون شکل بگیرد و برخی از رژیم های کشاورزی نیز تغییر یابد تا بر اساس الگوی کشت منطقه، کشاورزی در هر منطقه صورت پذیرد.

رجایی تاکید کرد: برای استفاده از تکنولنوژی های نوین و ایجاد ظرفیت های جدید در بخش کشاورزی باید سرمایه گذاری در این بخش صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برای ارتقای وضع موجود مردم می توانند به این عرصه ورود پیدا کنند، ابراز کرد: اما باید تولید غذا و ایجاد  امنیت غذایی به گونه ای باشد که ضمن وفور و ارزان بودن غذا، این تولیدات از سلامت غذایی نیز برخوردار باشند و مطابق با استانداردهای غذایی تولید شده باشند تا سلامت جامعه نیز ضمن ایجاد امنیت غذایی تامین شود.

تربیت نیروی انسانی لایق هدف اصلی بسیج است

فرمانده سپاه روح الله استان مر کزی نیز در این جلسه گفت: تربیت نیروی انسانی لایق هدف اصلی بسیج است.

سردار مهدی صدیقی افزود: باید با کمک بسیج و استفاده از نیروهای جوان به سمت خوداتکایی و استقلال در تمامی زمینه ها و به ویژه زمینه تولید و اقتصاد حرکت کنیم.

وی هدف از تشکیل اردوهای هجرت جهادی توسط بسیج را سازندگی و تربیت نیروهای انسانی برای آینده ی جمهوری اسلامی ایران  دانست و عنوان کرد: نوجوانان و جوانان با حضور در این اردوها ضمن رسیدن به خودباوری، مسئولیت پذیر نیز می شوند و این امر موجب پرورش مدیران و نیروهایی لایق برای آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی تاکید کرد: اردوهای سازندگی هجرت با حفظ منابع موجود انجام می شود و این خود لازمه رسیدن به استقلال و خودکفایی در تمامی زمینه ها و بخصوص در زمینه اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 161 مدرسه استان توسط شرکت کنندگان در این اردوها رنگ آمیزی شد که این امر صرفه جویی بسیار خوبی را در بخش اقتصاد در این زمینه به همراه داشت.

سردار صدیقی اعلام کرد: امسال نیز از اول تیر ماه شر کت کنندگان در این اردوها کار خود را برای آبادانی و عمران مناطق محروم استان آغاز کرده اند.

استفاده از فناوری های نوین آبیاری اولویت بخش کشاورزی است

رئیس بسیج سازندگی استان مرکزی هم در این جلسه گفت: استفاده از فناوری های نوین آبیاری از اولویت های این نهاد است.

حاتمی پور افزود: در حال حاضر سعی در  ایجاد  تغییر در تولیدات کشاورزی برای حفظ آب و منابع داریم و به همین دلیل هم سال گذشته سپاه در هشت هکتار از زمین های کشاورزی خمین کشت زعفران را انجام داد.

وی ادامه داد: امسال نیز در فرمهین و فراهان نسبت به کاشت زعفران اقدام کرده ایم و در همین ر استا نیز در روستاهای این مناطق روستا به روستا و پایگاه به پایگاه در حال تحویل دادن پیاز زعفران و آموزش پرورش آن به کشاورزان هستیم.

رئیس بسیج سازندگی استان مرکزی ابراز کرد: راه اندازی گلخانه های کوچک درون حیاط منازل، پرورش شترمرغ و پرورش ماهی نیز از دیگر برنامه های این نهاد بشمار می رود.

حاتمی پور با بیان اینکه در 130 روستای استان مرکزی طی چهار ماهه اول سال جاری تشکیل کارگروه های علمی در  پایگاه های بسیج صورت گرفته است، اظهار داشت: هدف افزایش این روستا تا پایان سال جاری به 220 روستا برای تشکیل پایگاه کارگروه علمی بسیج است.

وی اضافه کرد: استفاده از کودهای کمپوست ورمی و شیوه های آبیار ی نوین نیز از دیگر برنامه های این نهاد در راستای استفاده بهینه از بخش کشاورزی و آب در جهت ایجاد امنیت غذایی است.

رئیس بسیج سازندگی استان مرکزی یادآور شد: باید کشاورزی در استان به سمتی برود که محصولاتی که آب کمتری را برای پرورش نیاز دارند تولید شوند.

کد خبر 2338663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha