۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۰۴

در گفتگو با مهر اعلام شد:

رکورد غول‌های نفتی جهان در پارس جنوبی شکسته شد

رکورد غول‌های نفتی جهان در پارس جنوبی شکسته شد

یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران از ثبت رکوردهای جدید حفاری چاه‌های گازی در میدان مشترک پارس جنوبی خبر داد و اعلام کرد: این رکوردهای جدید حفاری چاه ها در غیاب غول های نفت و گاز جهان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود غیبت شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفت و گاز جهان در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی همچون توتال فرانسه، انی ایتالیا، شل انگلیس و گازپروم روسیه، متخصصان ایرانی رکوردهای جدیدی در حفاری این میدان مشترک گازی با قطر به ثبت رسانده اند.

سيد هادي میرباقری در گفتگو با مهر با اشاره به ثبت رکوردهای جدید حفاری چاه های گاز ترش در میدان مشترک پارس جنوبی و در غیاب شرکت های بین المللی، گفت: با مشارکت متخصصان داخلی ركورد سرعت حفاري در حفره بيست و چهار اينچ به عنوان پيچيده ترين و سخت ترين بخش چاه هاي پارس جنوبي شكسته شد.

مدير پيگيري پروژه‌هاي پتروپارس با اعلام اینکه قرارداد حفاري طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی به شرکت پوسکوی ایران واگذار شده است، تصریح کرد: در ادامه ركوردشكني هاي چند ماه گذشته تاکنون، ركورد بي نظير حفاري 375 متر در يك روز در مقطع بيست و چهار اينچ چاه SPD23-01 در فاز 23 پارس جنوبي و توسط دكل حفاري آبان به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول با تاكيد بر اينكه معمولا در اين بخش چاه شروع به ساختن زاويه و حفاري افقي مي كنيم و حساسيت كار بسيار زياد است، افزود: مقطع بيست و چهار اينچ چاه با توجه به شرايط سخت حفاري و هرزروي شديد و احتمال گير كردن لوله ها و بريدن آنها يكي از مهمترين بخش هاي عمليات حفاري است كه با وجود شرايط سخت آب و هوا نياز به برنامه ريزي دقيق و تمركزي بيشتر از ساير مقاطع داشت،.

میرباقری با بیان اینکه ثبت این رکور جدید حفاری در پارس جنوبی به دلیل برنامه ريزي در بخش مهندسي حفاري و پشتيباني دريايي و اجراي مناسب در عمليات توسط كارشناسان داخلی حاصل شده است، تاکید کرد: تاکنون ركوردهاي بي نظيري همچون ركورد بيشترين حفاري افقي، ركورد سرعت حفاري در حفره هشت و نيم اينچ، ركورد طول حفاري در پارس جنوبي در غیاب شرکت‌های بین‌المللی حاصل شده است.

به گزارش مهر، هدف از طرح توسعه فاز 22 تا 24 پارس جنوبی تولید روزانه 50 ميليون متر مكعب در روز گاز، 77 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد گرانول و سالانه 1.1 ميليون تن گاز مايع و يك ميليون تن در سال گاز اتان برای تامين خوراك پتروشيمي است.

در تاسیسات فراساحلی این مگا پروژه دریایی حفاری 38 حلقه چاه گازی، ساخت، نصب و راه اندازی 4 سکو هر يک برای توليد 500 ميليون استاندارد فوت مکعب در روز، دو خط 32 اينچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالايشگاه خشکی در مجموع به طول 210 کيلو متر بهمراه دو رشته خط 4.5 اينچ تزريق MEG و دو رشته خط 18 و 20  اينچي انتقال گاز از سكوهاي اقماري به خروجي سكوهاي اصلي به طول 14 كيلومتر در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 2369876

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha