۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۳۸

بهادري اعلام كرد؛

تخصيص سالانه 14 هزار ميليارد ريال براي احياي درياچه اروميه

تخصيص سالانه 14 هزار ميليارد ريال براي احياي درياچه اروميه

اروميه - خبرگزاري مهر: معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي و نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه از تصويب تخصيص سالانه 14 هزار ميليارد ريال براي اجراي پروژه هاي احياي درياچه اروميه در بخش كشاورزي خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، هادي بهادري شامگاه چهارشنبه در جلسه كميته پژوهش كارگروه احياي درياچه اروميه با بيان اينكه با اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه بخش کشاورزی استان متحول می شود، افزود: براساس سیاست های اجرایی دولت در طرح احیای دریاچه ارومیه برنامه ها و طرح هایی پیش بینی شده است که با اجرایی شدن این طرح ها علاوه بر بازگرداندن حیات دوباره به دریاچه ارومیه بخش کشاورزی استان از حالت سنتی به شیوه مدرن بهسازی و ساماندهی می شود.

وي با بیان اینکه برای اجرای پروژه های این طرح سالانه 14 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده، اظهار داشت: در کمیته های پنجگانه شواری استانی طرح احیای دریاچه ارومیه، نحوه اجرا و الزامات طرح در قالب بسته اجرایی به دستگاههای ذیربط ابلاغ می شود و در اجرای آن از مشارکتهای مردمی و سازماندهی مردم نهاد نیز استفاده مي شود.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي با بيان اينكه کاهش میزان مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری و افزایش راندمان تولید از اهداف مهم برنامه های طرح احیای دریاچه ارومیه است که در این راستا نیز 4 هزار و 280 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده، اعلام كرد:‌ برای احیای دریاچه ارومیه 101 پروژه اجرایی در ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه تصویب شده است.

بهادری با بيان اينكه این تعداد پروژه اجرایی درقالب 25 طرح احیا دریاچه ارومیه تصویب و به شوراهای استانی و دستگاههای اجرایی در استانهای آذربایجان غربی، شرقی و کردستان ابلاغ شده، ادامه داد: کمیته های پنجگانه شواری استانی تشكيل شده كه کمیته پژوهش باید پروژه های که ماهیت پژوهشی را دارند بررسی و راهکارهای اجرایی را جهت اجرا به شورای استانی و ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه ارائه دهند.

وي مطالعه اثرات جاده میانگذر دریاچه ارومیه بر خشکی دریاچه، پروژه استحصال نمک از بستر دریاچه، شناسایی کانونهای تولید ریزگرد و طرح تثبیت آن، امکان سنجی استفاده از فناوریهای نوین در راستای احیای دریاچه ارومیه، طرح انتقال اب خزر به دریاچه ارومیه، ایجاد مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه را از جمله طرح های پژوهشی عنوان کرد که باید در این کمیته بررسی شوند.

وی طراحی و استقرار سامانه تصمیم یار مدیریت جامع و یکپارچه حوضه آبریز دریاچه ارومیه، مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیک پارک ملّی دریاچه ارومیه و آسیب شناسی اثرات سلامت بهداشتی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه را از دیگر طرح های پژوهشی عنوان کرد.

نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه در ادامه افزود: دانشگاه ارومیه به عنوان دبیرخانه این کمیته از ظرفیت و توان علمی و پژوهشی لازم برای انجام تحقیقات و مطالعات پژوهشی برخوردار است و امیدواریم با تلاش اعضای این کمیته نتایج قابل قبولی در اجرای پروژه ها و احیای دریاچه ارومیه حاصل شود.

 

کد خبر 2372706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha