۱۸ مرداد ۱۳۸۳، ۱۴:۴۵

در نشست خبري گروه دستان عنوان شد:

"حميد متبسم": ما نمي خواهيم با كسي رقابت كنيم

رويه ما اجراي يك كار گروهي است، نه مي خواهيم با كسي رقابت كنيم و نه قرار است كه كسي را معروف كنيم. بنا را بر موسيقي سازي گذاشته ايم نه آوازي. اگر هم خواننده اي به ما اضافه شود، قرار نيست كه تك روي كند، يا نقش پررنگ تري را به نسبت ديگر اعضاي گروه بازي كند.

به گزارش خبرنگار موسيقي "مهر"، در نشستي كه امروز به بهانه اجراي كنسرت گروه موسيقي دستان با حضور اعضاي اين گروه " حميد متبسم" تار، " سعيد فرج پوري" كمانچه، " حسين بهروزي نيا" بربط، " پژمان حدادي" و" بهنام ساماني"  سازهاي كوبه اي و جمعي از خبرنگاران رسانه ها در كاخ نياوران  برگزار شد، " حميد متبسم" در مورد اينكه مخاطب ايراني موسيقي باكلام را مي پسندد و" دستان" موسيقي سازي را به صحنه مي برد، ضمن بيان اين مطلب افزود: اينطور نيست كه ما بسته به محيط مشخصي، بنوازيم و فعاليتمان را به خاطر شنونده ها تغيير دهيم، بلكه هدف ما شناساندن موسيقي ايران به تمام مردم جهان است.
در ابتداي اين نشست " متبسم" در مورد تاريخچه تاسيس گروه دستان مطالبي را ذكر كرد و افزود: از سال 69 ما با گروه هاي داخل ايران نظير" عارف" فعاليت مي كرديم و سپس تصميم گرفتيم تا با رويكرد تازه اي با موسيقي سنتي ايران نگاه كنيم و بتوانيم كه در ايران و خارج از ايران موسيقي و فرهنگ ايران را معرفي كنيم. در فاصله سال هاي 72 تا 74 با مرحوم " ايرج بسطامي" كنسرت هايي را در ايران برگزار كرديم كه با استقبال فراوان مواجه شد. سپس در سال هاي 83 تا 75 وفقه اي كوتاه بين كارهاي ما افتاد تا اينكه در سال 74 با شهرام ناظري برنامه هايي را در آمريكا اجرا كردي. در حال حاضر هرساله برنامه هايمان را در آمريكاي شمالي ، جنوبي و اروپا برپا مي كنيم و آلبوم هايي را نظير" بوي نوروز"،" سفر به ديگر سو"،" وجد"،"ساز نو آواز نو" و " شوريده" منتشر كرده ايم.


سپس" سعيد فرج پوري" در مورد اين برنامه گفت: اين برنامه در سه بخش اجرا مي شود. بخش اول در دشتي خواهد بود كه در آن تصانيفي از ساخته هاي " حميد متبسم" نواخته مي شود. بخش دوم به بداهه پردازي اختصاص دارد، كه از افشاري شروع و به همايون ختم مي شود. در اين بخش، سازهاي كوبه اي، نقش خاصي را ايفا مي كنند. در قسمت سوم اين برنامه نيز، موسيقي محلي كردي را در قالب سه تصنيف و يك قطعه اجرا مي كنيم.
" حدادي" در مورد تفاوت هاي اين كنسرت با ديگر كنسرت هايي كه توسط گروه " دستان" در ايران برگزار شده بود، گفت: در اين برنامه ،  از سازهاي كوبه اي و تركيبي كه بر كل بافت اثر، تاثير گذاراست، استفاده شده است. از ساز كوبه اي " پنداريك" بهره خواهيم برد كه اين ساز مي تواند وسعت صدايي خوبي را در كل كار به وجود بياورد. اين ساز از سه ساز كوبه اي" دايره"،" پندروه" ( كه سازي است برزيلي) و" ريق" (كه سازي است عربي) ساخته شده است.


در ادامه اين برنامه " بهروزي نيا" در مورد اينكه چرا به مدت هفت سال در ايران، هيچ برنامه اي برگزار نكرده اند، گفت: ما براي سفر به ايران و اجراي برنامه در تهران با مشكلات عديده اي از جمله مسائل مالي و اداري روبرو هستيم. درغرب يا آمريكا، اوضاع اجراي كنسرت به اين شكل نيستف يعني اگر شما حتي نيم ساعت قبل از اجراي برنامه هم به سالن برسيد، همه چيز سر جاي خودش آماده است و شما مي توانيد به راحتي از يك سال قبل روي آن برنامه ريزي كنيد. اما در اينجا اين اتفاق نمي افتد، شما تا آخرين لحظه بايد به فكر اين باشيد كه برنامه اجرا مي شود يا نه؟ 
 گفتني است كه اين برنامه در روزهاي  22،23 و 24 مردادماه در فضاي باز كاخ نياوران برگزار مي شود.

کد خبر 101709

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha