۲۹ دی ۱۳۸۸، ۹:۳۷

وزرای جنبش عدم تعهد گفتگوی ادیان را در فیلیپین به بحث می‌گذارند؛ گزارش هفتگی ادیان جهان

وزرای جنبش عدم تعهد گفتگوی ادیان را در فیلیپین به بحث می‌گذارند؛ گزارش هفتگی ادیان جهان

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: برگزاری نشست گفتگوی ادیان میان وزرای جنبش عدم تعهد در فیلیپین، تأکید پاپ بر حفظ محیط زیست و انتقاد رهبران مسیحی از لایحه تساوی میان گروههای دینی در بریتانیا برخی اخبار ادیان جهان طی یک هفته گذشته بوده‌اند.

برگزاری نشست ویژه وزرای جنبش عدم تعهد با محوریت گفتگوی ادیان

وزرات امور خارجه فیلیپین اعلام کرد این کشور طی روزهای 16 تا 18 ماه مارس ( 25 تا 27 اسفند ماه) میزبان نشست ویژه وزرای جنبش عدم تعهد با محوریت گفتگوی بین ادیان و همکاری برای صلح و توسعه خواهد بود.

این نشست در مرحله اول برای روزهای اول تا سوم ماه دسامبر سال 2009 (10 تا 12 آذر ماه) برنامه ریزی شده بود ، اما این تاریخ به تعویق افتاد تا دولت فیلیپین بتواند به مسئله تلاشهای امدادی و توان بخشی ناشی از طوفانی بپردازد که در سال 2009 این کشور را تحت تأثیر قرار داد.

تا ماه جاری میلادی 40 کشور آمادگی خود را برای حضور در این همایش اعلام کرده اند و فیلیپینی ها انتظار دارند بین 30 تا 40 وزیر خارجه هیئتهای این همایش را ریاست کنند. این همایش در مرکز همایشهای بین المللی فیلیپین در مانیل برگزار می شود و یک روز برای نهایی کردن پیش نویس سند این همایش با حضور شرکت کنندگان عالی رتبه تعیین می شود.

برگزار کنندگان نشست ویژه وزرای خارجه جنبش عدم تعهد اعلام کردند که این نشست اتخاذ و پیگیری اقدامات ضروری و ایفا نقش مثبت در ارتقای وضعیت گفتگوی بین تمدنها، فرهنگ صلح و گفتگوی بین ادیان را به رسمیت می شناسد. فیلیپین گفتگوی بین فرهنگی و دینی را راهکاری برای تسهیل کردن گردهمایی مردم فرهنگها و ادیان مختلف می داند تا بتواند به گفتگوی دوجانبه و اقدام مشترک برای حفظ محیط زیست، صلح، تأمین امنیت براساس درک دوجانبه، اعتماد و احترام رسید.

صلح جهانی به حفاظت از آفرینش بستگی دارد

پاپ بندیکت شانزدهم در دیدار با سفرای واتیکان ناکامی رهبران جهان برای عدم رسیدن به توافق در رابطه با تغییرات جوی در کپنهاگ تقبیح کرد و گفت: صلح جهانی به حفاظت از مخلوقات خداوند بستگی دارد.

اظهارات پاپ در واکنش به نشست تغییرات جوی کپنهاگ که ماه گذشته در دانمارک برگزار شد در دیدار با سفرای واتیکان ایراد شد، دیداری که سالانه با هدف مطرح کردن موضوعاتی درباره واتیکان و تأکید بر موضوعات دیپلماتیک واتیکان از سوی پاپ برگزار می‌شود.

بندیکت شانزدهم برای توجه به مسائل زیست‌محیطی و ابراز نگرانی درباره ضرورت حفظ محیط زیست شهرت یافته است و واتیکان تحت نظارت وی صفحات خورشید را بای یکی از سالنهای اصلی واتیکان نصب کرده تا انتشار گاز دی اکسید کربن کاهش یافته و با جذب نور خورشید بتوان آن را به الکتریسیته تبدیل کرد.

وی در سخنرانی خود از موانعی که در راه ایجاد یک توافقنامه جدید تغییرات جوی ایجاد شده انتقاد کرد.

رهبرکاتولیکها همچنین یادآور شد خود محوری و رویکردهای مادی در نوع تفکر به رکود اقتصاد جهانی منتهی شد که آن هم به نوعی آفرینش را به خطر انداخت. از این رو برای مقابله با آن باید شیوه جدیدی برای تفکر و سبک جدیدی برای زندگی پیدا کنیم و تصدیق کنیم که این مسئله به اخلاق ارتباط دارد.  حمایت از آفرینش الزاماً پاسخی به یک نیاز زیبایی‌شناختی نیست بلکه پاسخی به نیاز اخلاقی است.

واتیکان نژادپرستی ایتالیایی‌ها را مورد انتقاد قرار داد

واتیکان در روزنامه نیمه رسمی خود به شدت از نژادپرستی ایتالیایی‌ها انتقاد و حملات خشونت آمیز آنها را علیه مهاجران شهر روسارنو که هفته پیش صورت گرفت محکوم کرد.

واتیکان طی مقاله ای در روزنامه لوسترواتوره رومانو به عنوان روزنامه نیمه رسمی خود آنچه را که استمرار " نفرت" در سال 2010 توصیف کرده محکوم کرد. بیش از نفرت و بیزاری، نژادپرستی که اطراف رسانه ها کمین کرده ما را به سوی انزجار نسبت به افرادی با رنگ پوست متفاوت سوق می دهد.

این انتقاد درحالی منتشر شده که ساکنان شهر روسارنو در جنوب ایتالیا روز دوشنبه 21 دی ماه تظاهراتی خیابانی برای مبارزه با بیگانه هراسی و نژادپرستی برگزار کردند، تظاهراتی که پس از برخوردهای خشونت آمیز علیه مهاجران طی هفته گذشته صورت گرفت.

مقامات ایتالیایی بیش از 1200 مهاجر که بیشتر آنها کارگران آفریقایی مزارع شهر روسارنو بودند را از کشور اخراج و تعدادی نیز در این جریان زخمی شدند . پاپ بندیکت شانزدهم روز یکشنبه خشونت را محکوم کرد در این میان وزیر کشور ایتالیا از حزب ضد مهاجرت شمال ایتالیا متعهد شد تمام مهاجران غیرقانونی را که در این خشونت سهیم بوده از کشور اخراج کند.

پاپ گفت: انسان که مهاجرت کرده سنت و فرهنگی متفاوت از سرزمینی دارد که به آن وارد شده ، اما به همان میزان قابل احترام است و هرگز نباید از خشونت برای حل مشکلات استفاده کرد.

دین در متن سوگند نمایندگان مجلس مورد توجه قرار گیرد

یک نماینده جمهوریخواه ایالات متحده از هیئت قانونگذاری ایالت آیووا پیشنهاد کرده نمایندگان هنگام سوگند یادکردن در زمان وارد شدن به مقام خود به مؤلفه های دینی توجه کرده و بگویند "تا خداوند به من کمک کند".

درحالی که توجه به مؤلفه های دینی از سوی داون پتینگیل نماینده جمهوریخواه آیووا مورد تأکید قرار گرفته عده ای این پیشنهاد  را امری بر ضد اصلاحیه نخست قانون اساسی آمریکا دانستند.

راندال ویلسون مدیر حقوقی اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا اعلام ک رد : اظهارات اجباری به همان میزان اصلاحیه اول قانون اساسی را نقض می کند که اظهارات سانسور شده نقض آن را موجب می شود.

قرار است رهبر حزب اکثریت مجلس نمایندگان با رهبران جمهوریخواه و دموکرات در این رابطه رایزنی کرده و به بررسی ابعاد پیگیری این موضوع بپردازد.

پتینگل این نگرانی را که پیشنهاد وی ممکن است به قانونگذاران ناخداباور اهانت باشد را تکذیب کرد و گفت: عدم وجود این عبارت در متن سوگند اهانت بالقوه ای به وی و همه مؤمنان است.

جزئیات دیدار احتمالی پاپ و پاتریاک منعکس نمی‌شود

کلیسای ارتدکس روسیه اعلام کرد تمایلی ندارد درباره جزئیات دیدار احتمالی میان رهبر کاتولیکهای جهان و رهبر کلیسای ارتدکس روسیه صحبت کند اما برای چنین دیداری باید موانع مورد اختلاف دو کلیسا حل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اینترفکس، اسقف اعظم هیلاریون از ولوکولمسک رئیس دپارتمان روابط خارجی کلیسای طی یک نشست خبری در مسکو اعلام کرد: آماده نیستیم درباره زمان دقیق یا مکان چنین دیداری صحبت کنیم.

وی افزود: موضع کلیسای ارتدکس روسیه درباره این موضوع غیرقابل تغییر است و چنین دیداری باید کاملا با آمادگی باشد و حسب تبادلات تشریفاتی صورت نگیرد. همانطور که الکسی دوم پاتریاک فقید کلیسای ارتدکس روسیه در مناسبتهای بسیاری اعلام کرد ما به دیدار تشریفاتی و دست دادن میان پاتریاک و پاپ مقابل دوربینهای رسانه ای علاقه ای نداریم.

بسیاری از کلیساهای ارتدکس اوایل سال 1990 از سوی کاتولیکهای یونانی تسخیر شدند و بنابر اظهارات مقامات کلیسای ارتدکس روسیه تعداد پیروان یک کلیسا از 1329 نفر طی بیست سال به 48 نفر کاهش یافته است، این نوع موانع و اختلافات تا کنون زمینه دیدار سران دو کلیسا را فراهم نکرده است.

پاتریاک روسیه به افریقا، سوریه و لبنان سفر می‌کند

سخنگوی کلیسای ارتدکس روسیه اعلام کرد که پاتریاک کریل در طول سال جدید میلادی به افریقا، سوریه و لبنان سفر خواهد کرد و از کلیساهای ارتدکس این کشورها دیدار می‌کند.

اسقف اعظم هیلاریون رئیس دپارتمان روابط خارجی کلیسای ارتدکس روسیه ابراز امیدواری کرد که پاتریاک کریل در نیمه اول سال 2010 از کلیسای ارتدکس اسکندریه دیدار کند.

در نیمه دوم سال رهبر کلیسای ارتدکس روسیه با پاتریک انطاکیه در سوریه دیدار می‌کند و طی دیدار خود با مقامات دولتی سوریه نیز دیدار می‌کند پس از آن به لبنان سفر خواهد کرد.

رئیس دپارتمان روابط خارجی کلیسای ارتدکس روسیه همچنین اظهار داشت که کلیسای روسیه گفتگوهای خود را با کلیسای ارتدکس گرجستان ادامه می‌دهند اما صورت گرفتن هیچ دیداری از سوی پاتریاک کریل به تفلیس برنامه‌ریزی نشده است.

کلیساهای کاتولیک ایالات متحده به زلزله‌زدگان هائیتی امدادرسانی می‌کنند

کلیساهای محلی کاتولیک در ایالات متحده برای مردم هائیتی در دعا هستند و پس از درگذست اسقف اعظم پورتو پرنس پایتخت هائیتی در زلزله و در تأکید رهبر کاتولیکها بر کمک زلزله‌زدگان خواستار اقدامی انضمامی شدند.

کاتولیکها همچنین اظهار داشته‌اند که در این زلزله که با قدرت 7 درجه در مقیاس ریشتر عصر روز سه شنبه به وقت محلی رخ داده و مرکز آن در 15 کیلومتری شهر پورتو پرنس پایتخت هائیتی بود، حدود 10 نفر از کشیشان و دانشجویان مدارس دینی جان خود را ازدست داده‌اند.

بسیاری از کلیساهای کاتولیک در ایالات متحده آمادگی خود را برای کمک به کلیسای کاتولیک هائیتی اعلام کرده‌اند. کاتولیکهای ایالات متحده اظهار داشتند این کمکها صرفاً برای رهایی آنها از وضعیت کنونی که به واسطه فاجعه زلزله به وجود آمده نیست بلکه ما قصد داریم آنها را از فقر رهایی دهیم.

در میان بسیاری از گروههای کلیسایی راه‌کارهایی را برای امداد رسانی و کمک به مردم زلزله زده هائیتی اعلام کرده‌اند. رهبرکاتولیکهای جهان نیز از طرف مردم کشور هائیتی از جهان کمک خواست. وی با اشاره به زلزله 3/7 ریشتری که این کشور کارائیبی را لرزاند خواستار دعا، همبستگی و سخاوت برای کمک به قربانیان این فاجعه شد.

پیروان هندو مراسم سه ماه شستشو در آب رود گنگ را آغاز کردند

صدها هزار نفر از مؤمنان به آئین هندو از روز پنجشنبه 24 دی‌ماه در شهر هاریدوار هندوستان یکی از مقدس‌ترین شهرهای هندوستان گردهم آمدند و جشن مذهبی سه‌ماه‌ای را که با حضور 10 میلیون نفر برگزار می‌شود آغاز کردند.

مراسم مذهبی کومبه ملا که یکی از بزرگترین گردهمایی های دینی در دنیا است هر سه سال  میان چهار شهر هندوستان برگزار می‌شود. امسال جشن در شهر هاریدوار برگزار شد، شهری پر از معابد هندو در دامنه کوه هیمالیا که رودخانه گنگ که در نظر پیروان هندو مقدس است وارد جلگه‌های وسیع شمال هندوستان می‌شود.

پیروان آئین هندو در این مراسم به رغم وجود هوای سرد هفت درجه سانتیگراد و باران از سراسر هندوستان به این شهر سفر می‌کنند.

هم زمان با آغاز مراسم سه ماه میلیونها نفر از زائر هندو برای شستشو و غسل خود در آبهای رودخانه گنگ آغاز می‌شود. این درحالی است که مقامات هندوستان از مردم خواسته‌اند که این از کثیف کردن آب این رودخانه که مقدسترین اما آلوده ترین رودخانه جهان است پرهیز کنند. در روز اول این مراسم حدود 5/2 میلیون نفر از هندوها توانستند در آب رودخانه خود را شستشو دهند. براساس اعتقاد هندوها شستشو در آب این رودخانه و در روزهای این مراسم گناه فرد را شستشو می‌دهد و نوعی توبه محسوب می‌شود.

رهبران مسیحی بریتانیا از لایحه تساوی حقوق اقلیتها انتقاد کردند!

با وجود ادعاهایی که برای آزادی و تساوی در جوامع غیراسلامی وجود دارد، بررسی لایحه حمایت از گروههای اقلیت در بریتانیا موجبات انتقاد بسیاری از گروههای دینی را فراهم کرده، بطوریکه آنها هشدار داده‌اند پیش‌نویس این لایحه موجب می‌شود اعتقاد دینی در بریتانیا پشت درهای بسته قرار گیرد.

مجلس لردان درحال حاضر در حال بررسی " لایحه تساوی" با هدف حمایت از حقوق گروههای اقلیت هستند. این لایحه هر نوع تبعیض علیه هرگروه اقلیتی را حتی همجنسگرایان غیر قانونی می شمارد، اما این لایحه از سوی برخی گروههای دینی مورد انتقاد قرار گرفته چرا که این لایحه می تواند توانایی افراد را برای بیان اعتقادات دینی خود با محدودیت رو به رو کند.

اسقف میشل اسکان جوینت پنجمین روحانی ارشد در کلیسای انگلیکن انگلستان گفت: اعمال این اصلاحیه قانونی مثل این است که همه ما تمام تلاش خود را به خدمت بگیریم تا حق افراد مختلف را حفظ کنیم. این لایحه حتی می تواند مسیحیانی را که تنها برای فرد دعا می کنند و یا به وی می گویند: "خداوند به تو برکت دهد" را با کیفر قانونی مواجه کند.

رهبران مسیحیان هشدار داده اند این لایحه می تواند آزادی دینی در بریتانیا را دچار فرسایش کند. رهبران دینی از دولت خواستند تا این لایحه تغییر دهد تا مردم بتوانند براساس اعتقاد و ایمان خود عمل کنند.  دولت نیز برای کاهش وحشت ایجاد شده میان مسیحیان بریتانیا متعهد شده است که اصلاحیه هایی را در این لایحه پیشنهادی قرار دهد.

میشل فوستر وزیر تساوی در دولت بریتانیا گفت: لایحه تساوی به کلیساها اجازه می دهد تنها از روحانیون مرد استفاده کرده و خیریه های دینی به کار خود ادامه داد و کارکنان خود را از افراد پیرون دین و مذهب خود استخدام کنند و همچنین از پرستاران و پرسنل بیمارستانها خواسته می شود تنها برای افرادی دعای خیر کنند که درخواست می کنند.  ما در تمام این لایحه چنین موضوعاتی را مشخص کرده ایم، اما از آنجا که سوء تعابیری در رابطه با نیات ما به وجود آمده ، ما لایحه را برای روشن کردن تردیدهای به وجود آمده مورد اصلاح قرار می دهیم.

دالایی‌لاما صلح را تنها راه‌حل مشکلات توصیف کرد

رهبر معنوی بودائیان تبت گفت: تمام مشکلات باید با صلح و از راه‌های مسالمت‌آمیز حل شوند چرا که خشونت قدرتی برای حل و فصل کردن مشکلات ندارد.

دالایی‌لاما رهبر معنوی بودائیان تبت در به عنوان نخستین روز سفر خود به شهر اریسا هندوستان در جمع خبرنگاران گفت: ما باید نسبت به ناکامی‌ها و خشمهای خود که اغلب به خشونت منتهی می‌شود کنترل داشته باشیم. ما باید سخت تلاش کنیم تا صلح را میان جوامع حاکم کنیم.  صلح حقیقی باید از خود درونی فرد سرچشمه بگیرد. سنت هنددی براساس رویکرد غیر خشونت آمیز و احترام دوجانبه بنا شده است. قانون اساسی این کشور نیز تساوی و آزادی را تضمین کرده است.

دالایی‌لاما تظاهرات را برای نشان دادن برخی مشکلات بدون صدمه توصیف کرد اما یادآور شد که خشونت به هیچ وجه نباید رخ دهد.

وی همچنین خطاب به مائوئیستهای چین گفت: خشونت راه درستی برای حل مشکلات نیست، اگرچه سوء استفاده در جامعه مشاهده می‌شود اما راه حل همواره باید در ابزارهای غیرخشونت آمیز جستجو شود.

آرامش واقعی تنها از طریق ایمان میسر است

رهبر معنوی بودائیان تبت گفت: دستیابی به آرامش ذهن به‌واسطه ایمان دینی میسر است.

دالایی لاما رهبر معنوی بودائیان تبت در حاشیه یک مراسم در هندوستان تأکید کرد که تکنولوژی نتوانسته برای بشر شادی، رضایت و آرامش فراهم کند.

دالایی‌لاما پس از افتتاح نمایشگاه جای پای بودیسم در گجرات هندوستان اظهار داشت: سعادت، شادمانی و رضایت خالص و کامل و همچنین آرامش درونی و ذهنی تنها را راه تمارین ذهنی و ایمان دینی به دست می‌آید و تکنولوژی در این رابطه به هیچ‌عنوان تأثیرگذار نیست.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه نخست وزیر ایالت گجرات نیز حضور داشت و درباره مجسمه‌ها، نسخ خطی و سایری اماکن باستان‌شناسی بودائی در این ایالت سخنرانی کرد.

کد خبر 1019650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha