۱۵ اسفند ۱۳۸۸، ۱۰:۱۳

هم‌اندیشی «پیشینه نقد و نظر در هنر ایرانی-اسلامی» برگزار می‌شود

گروه پژوهشی نقد هنر پژوهشکده هنر چهارمین هم‌اندیشی نقد بومی ‌باعنوان «پیشینه نقد و نظر در هنر ایرانی-اسلامی» (فتوت نامه‌ها) را برگزار می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به اینکه تلقی پیشینیان از هنر و زیبایی با آنچه ما امروزه از دریچه نظریه‌های مدرن و دیدگاه‌های معاصر درک می‌کنیم کاملاً متفاوت بوده است برای فهم دیدگاه سنتی درباره چیستی هنر و زیبایی و دستیابی به خوانشی بومی،‌ نیازمند بررسی و کاوش دقیق متون کهن دینی، عرفانی و تاریخی هستیم.

چنین مطالعه‌ای ضمن نشان دادن ارتباط مستقیم هنر و زیبایی با اعتقادات دینی و آیینی، نسبت آن‌ها را با حلقه‌های راز ورزی نیز آشکار می‌سازد. حلقه‌هایی که پیشینه شکل‌گیری آن‌ها به ایران باستان باز می‌گردد. این قبیل حلقه‌ها، به عنوان حلقه واسط میان نظر و عمل، راه و رسم زندگی روزمره را به بهترین نحو به اعضای خود می‌آموخته. آن گونه که دکتر محمد جعفر محجوب در مقدمه «فتوت نامه سلطانی» می‌نویسد: «فتوت تصوفی است عوامانه و راه و رسم‌های آن ساده و عملی و در خور فهم پیشه‌وران و صنعتگران و کشاورزان و خلاصه عامه مردم.» اما در عرفان، هنرمندان و حتی سیاستمداران در کنار اهل پیشه و صنعت در این انجمن‌ها گرد می‌آمده‌اند تا شعائری را که به باور آن‌ها لازمه زندگی بوده رقم بزنند. ارتباط این انجمن‌ها با حلقه‌های معروف به حلقه‌های جوانمردی و آیین‌های دینی در ایران پیش از اسلام انکار ناپذیر است. پس از اسلام نیز این حلقه‌ها با نام حلقه‌های فتوت، رابطه‌ای تنگاتنگ با جریان تصوف داشته‌اند. بر اساس متن خود فتوت نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های موجود در این گونه کتاب‌ها با وجود آن که به صنوف مختلف پیشه‌وران و زحمت‌کشان شهری تعلق داشته، اما آداب و رسوم فتوت، بیانگر شخصیت عیاران، پهلوانان و شاطران بوده است.

با توجه به آنچه آمد، می‌توان «فتوت نامه‌ها» را مدخلی دانست برای بازشناسی مفاهیم مختلف فرهنگ اصیل ایرانی از جمله دو مفهوم هنر و زیبایی. به همین منظور و در تلاش برای دست‌یابی به فهم درست از مفهوم هنر و زیبایی در اندیشه ایرانی-اسلامی ‌و اثبات وجود تلقی خاص بومی ‌از این دو مقوله در تاریخ تفکر ایرانی-اسلامی، چهارمین هم اندیشی نقد بومی‌پژوهشکده هنر، به بررسی فتوت نامه‌ها اختصاص دارد.

در این هم اندیشی که به دبیری علمی‌خانم دکتر طهوری برگزار می‌شود، استادانی چون ‌دکتر بهمن نامورمطلق، دکتر منوچهر دانش پژوه، دکتر حسن بلخاری، مهندس سیدمحمد بهشتی، محمدمهدی هراتی، مهرداد احمدیان، دکتر نیر طهوری و... به ارائه مقاله و سخنرانی خواهند پرداخت.

این هم اندیشی از ساعت 9:30 تا 18روز چهارشنبه،‌12 اسفندماه، برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به شرکت در این هم اندیشی می‌توانند به ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر، تقاطع طالقانی، شماره 1552، طبقه سوم مراجعه کنند.

کد خبر 1046086

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha