۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۶:۲۳

یک کارشناس:

دریای خزر در خطر نابودی است

دریای خزر در خطر نابودی است

گرگان - خبرگزاری مهر: رئیس انیستیتوی اقیانوس شناسی اکادمی علوم دریای خزر، واحد آستاراخان گفت: به دلیل عوامل انسانی دریای خزر در خطر است و باید با تحقیقات و پژوهشهای بیشتر به فکر حل مسئله بود.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، دکتر ولادیمیر اوشیتسف عصر چهارشنبه در حاشیه انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در گرگان افزود: امیدوارم که این تفاهم نامه سالیان سال ادامه داشته باشد و آنچه که بین ما مشترک است (دریای خزر) به بهترین نحو حفظ و فرهنگ مشترک اقوام حاشیه آن گسترش یابد.
 
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز گفت: موضوع حفاظت از آبهای کم عمق دریای خزر و ذخایر آن بسیار مورد توجه است که امیدواریم با فعالیتهای اجرایی مشترک این مسئله مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

رامین رحمانی افزود: نکته‌ای که برای ما به عنوان یک دانشگاه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی مهم است، فراهم نمودن علوم جدید در این زمینه‌هاست که هم نگاه زیست محیطی و هم اقتصادی داشته باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که هر بار محققین و پژوهشگران در کنار هم گرد آمده‌اند، ارتباطات خوبی شکل گرفته و ماحصل آن پیشرفت کمی و کیفی در امور اجرایی مربوط به حوزه‌های مختلف علمی است.
 
این تفاهمنامه با هدف گسترش فعالیتهای علمی و پژوهشی در زمینه های زیست محیطی دریای خزر، در گرگان به امضاء دکتر رحمانی  و دکتر ولادیمیر اوشیتسف رسید.
 
در این تفاهم نامه که در 12 بند تهیه شده، فراهم نمودن امکانات لازم جهت مبادله اساتید و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در راستای فناوری های حفاظت محیط زیست و شیلات در دریای خزر، فراهم نمودن شرایط و امکانات لازم برای برگزاری کنفرانس‌های علمی مشترک و شرکت اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی طرفین. همکاری در برگزاری نمایشگاه‌های علمی و فنی در زمینه حفاظت محیط زیست و شیلات در دریای خزر تاکید شد.
 
مبادله اطلاعات علمی، کتب و نشریات و مقالات تخصصی فی مابین و همکاری در چاپ مقالات علمی مشترک در مجلات علمی و پژوهشی، استفاده از اساتید آکادمی علوم روسیه و اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در مورد حفاظت محیط زیست و شیلات دریای خزر در تدریس دروس و راهنمایی مشترک پایان نامه های دانشجویان دکتری، تدوین و تعریف پروژه تحقیقاتی مشترک در خصوص مشکلات و مسائل شیلات و محیط زیست دریای خزر از دیگر مفاد این تفاهمنامه است.
 
فراهم نمودن امکان بررسی و مقایسه تنوع ژنتیکی گونه های گیاهی و جانوری دریای خزر توسط دو مرکز در جهت حفظ تنوع زیستی گونه های گیاهی و جانوری این دریا، فراهم نمودن امکان بازدید علمی تعدادی از اعضای هیأت علمی گروه شیلات و محیط زیست از چگونگی بکارگیری صخره های مصنوعی  و نقش آن در خودپالائی آبهای ساحلی توسط انستیتوی اقیانوس شناسی آکادمی علوم کشور روسیه (شاخه آستاراخان) مورد تأکید قرار گرفته است.
 
قابل ذکر است که این تفاهم نامه به مدت 5 سال از تاریخ امضاء دارای اعتبار بوده و در صورت نیاز قابل تمدید خواهد بود.
کد خبر 1082054

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha