۷ خرداد ۱۳۸۹، ۹:۳۸

"پاسیاد پسر خاک" در کتابخانه ملی نقد و بررسی می‌شود

"پاسیاد پسر خاک" در کتابخانه ملی نقد و بررسی می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب "پاسیاد پسر خاک" با موضوع زندگی‌نامه و شرح مبارزات سیدعلی اکبر ابوترابی به قلم محمد قبادی، دهم خرداد در ساختمان گنجینه اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی کتاب "پاسیاد پسر خاک" به مناسبت سالروز درگذشت سیدعلی‌اکبر ابوترابی با حضور سیدمحمدحسن ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

در این نشست علاوه بر محمد قبادی نویسنده اثر، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، هدایت‌الله بهبودی مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، علیرضا کمری پژوهشگر تاریخ و ادبیات و سعید فخرزاده کارشناس خاطرات انقلاب و جمعی از پژوهشگران تاریخ شفاهی حضور خواهند داشت.
 
کتاب "پاسیاد پسر خاک" در قالب تک‌نگاری پژوهشی، سیر زندگی (از تولد تا شهادت) و مبارزات سید علی اکبر ابوترابی را دربر دارد.

این اثر در 2 بخش کلی؛ قبل و پس از انقلاب و 6 فصل تدوین شده و حاصل 80 ساعت مصاحبه با 28 نفر در شهرهای قم، تهران، مشهد و قزوین است.
 
سیدعلى‌اکبر ابوترابی‌فرد (1379 ـ 1318) در تظاهرات مردم قم در 15 خرداد سال 1342حضورى فعال داشت و بعد از آن همراه شهید سیدعلى اندرزگو به مبارزه جدی علیه حکومت پهلوی همت گماشتند و بارها مورد تعقیب ساواک قرار گرفتند.همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، در کنار شهید دکتر مصطفى چمران در ستاد جنگ‌هاى نامنظم به سازماندهى نیروهاى مردمى پرداخت و سرانجام در روز 26 آذر ماه سال 1359 در یکی از مأموریت‌ها به اسارت ارتش متجاوز صدام درآمد
 
.حجت‌الاسلام ابوترابى‌فرد در اردوگاه‌هاى عنبر، موصل 1، 3، 4 و رمادیه و تکریت 5، 17، 18 و نیز سلول‌هاى زندان‌هاى بغداد، اسیر بود و پس از ده سال اسارت، سرانجام در سال 1369 به میهن بازگشت و در تاریخ هفتم مهر 1369 با حکم مقام معظم رهبری، نماینده ولى‌فقیه در امور آزادگان شد. وی در دوره‌هاى چهارم و پنجم مجلس شوراى اسلامی نیز نماینده مردم تهران بود و سرانجام در تاریخ دوازدهم خرداد 1379، بر اثر تصادف درگذشت.
 
کتاب "پاسیاد پسر خک" در 443 صفحه،قطع رقعی در شمارگان 2 هزار و 500 نسخه و با قیمت 6 هزار و 800 تومان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
 
نشست نقد و بررسی کتاب "پاسیاد پسر خاک" ساعت 14 روز 10 خرداد در طبقه هفتم ساختمان گنجینه اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.
 
کد خبر 1090762

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha