۳۰ خرداد ۱۳۸۹، ۱۲:۳۵

رونمایی از محصول جدید کشاورزی در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه

رونمایی از محصول جدید کشاورزی در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه

تبریز - خبرگزاری مهر: باحضور معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سه رقم جدید گندم دیم با نام های اوحدی، ساجی و کلزای شیرآلی در مرکز تحقیقات کشاورزی دیم کشور شهرستان مراغه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر در مراغه، دکتر جهانگیر پرهمت، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی پیش از ظهر یکشنبه در این مراسم گفت: دو ارقام جدید گندم ارائه شده مقاوم به زنگ زرد بوده و محصول کلزا نیز از نوع پرمحصول است.

وی همچنین اضافه کرد: هم اینک این توان بالقوه در بخش کشاورزی کشور به وجود آمده است تا بتوان با استفاده از یافته های تحقیقاتی، میانگین عملکرد و تولید بهبود یافته و راه به سوی توسعه پایدار در بخشهای مختلف کشاورزی هموار شود و بخش ترویج می تواند با عملکرد بالای خود، ایجاد زمینه های لازم تحرک بخشی به روند توسعه ای را درحد بالایی مدیریت کند.

پرهمت تحقیقات را یکی از بنیادی ترین اصول در راهبرد توسعه کشور برشمرد و گفت: با توجه به برنامه های توسعه ای در زیربخش مهم و استراتژیک اقتصاد کشور، نیاز به تحقیقات برای تداوم بخشی به روشهای مدرن و پیشرفته در کشاورزی برای رسیدن به توسعه پایدار هر روز اهمیت خود را نمایان می سازد.

معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه آموزش و ترویج اصول جدید، مدیریت توسعه را با حداقل چالش روبرو می سازد، گفت: اهتمام دولت در امر توسعه تحقیقات و نهادینه کردن آن در بخشهای مختلف اقتصادی کشور نتایج چشمگیری را از خود به جای نهاده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اولویتهای وزرات کشاورزی در این زمینه اظهار داشت: ارتقای میانگین عملکرد تولید را براساس یافته های تحقیقاتی، مدیریت واحد، کاهش مصرف منابع تولید، کیفیت بخشی به منابع پایه تولید، مدیریت نهاده های تولید و کاهش مصرف نهاده ها وهمجنین کاهش فرسایش خاک با اجرای مدیریت صحیح کشت، مدیریت بر تولید آبزیان در حوزه های ساحلی و غیر ساحلی و کاهش مصرف انرژی در واحدهای تولید محصولات گلخانه ای از اهم برنامه های حوزه ترویج کشاورزی است.

معاون وزیر کشاورزی با اشاره به محصولات ارائه شده تصریح کرد: رقم جدید "اوحدی" مخصوص گندم نان و برای کاشت در دیمزارهای مناطق سردسیر، "شیر آلی" رقم کلزای بهاره پرمحصول برای تولید دانه های روغنی توصیه شده و مخصوص مناطق سردسیر در تناوب غلات و "ساجی" رقم گندم دوروم جهت تولید ماکارونی است که توسط محققان و کارشناسان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور درمراغه تولید شده است.

رقم اوحدی با مدت 12 سال ، شیرآلی هفت سال و ساجی 9 سال زراعی توسط محققان کشوری به منظور بالا بردن راندمان تولید و مقاومت در برابر شرایط خاص جوی وزنگ زردگندم ارایه و معرفی شده است. موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور مستقر در مراغه جزو 24 موسسه تحقیقاتی بخش کشاورزی در کشور محسوب شده و با دهها موسسه تحقیقاتی بین المللی و ملی از جمله ایکاردا در زمینه کارهای تحقیقاتی کشاورزی همکاری دارد.

شهرستان مراغه با حدود 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی از قطب های مهم کشاورزی در منطقه شمال غرب کشور محسوب می شود.

کد خبر 1103936

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha