۲۰ شهریور ۱۳۸۳، ۱۳:۰۷

يك متخصص طب فيزيكي در گفتگو با "مهر" به والدين توصيه كرد:

كوله پشتي و كفش ورزشي مناسب ترين كيف و كفش براي دانش آموزان است

يك متخصص طب فيزيكي و توانبخشي در آستانه سال تحيصلي جديد در خصوص خريد كيف و كفش به والدين توصيه كرد: كوله پشتي با نوارهاي پهن و كفش هاي بدون پاشنه نظير كفش هاي ورزشي،مناسب ترين كيف و كفش براي دانش آموزان است.

دكتر رضا روشن پژوه در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: كيف هاي دستي براي كودكان و نوجوانان مناسب نيست چون سنگيني كيف به صورت متوازن بين اعضاي بدن تقسيم نمي شود.

اين متخصص طب فيزيكي و توانبخشي اظهار داشت: كيف هاي دستي بر اساس راست دست بودن و يا چپ دست بودن كودكان تمام مدت با يك دست حمل مي شود در نيتجه همه فشار فقط بر يك طرف بدن وارد مي شود و با توجه به اينكه دانش آموزان به ويژه در مقطع ابتدايي روزانه كتاب هاي زيادي را با خود حمل مي كنند اين نوع كيف ها مي تواند به ستوان فقرات و عضلات يك طرف بدن فشار بيشتري وارد كرده و سبب كوتاهي عضلات شود و اگر زمينه انحراف عضلات در آنها وجود داشته باشد اين انحراف شديد تر و يا درد هاي غير قابل تحملي را براي كودك ايجاد خواهد كرد.

وي با اشاره به نادرست بودن حمل زياد كتاب و دفتر توسط دانش آموزان به ويژه مقطع ابتدايي گفت: در بسياري از مراكز آموزشي در دنيا، دانش آموزان فقط دفتر و كتاب مورد نياز را با خود به منزل مي برند و بقيه كتاب و دفترها در داخل مدرسه باقي مي ماند اما متاسفانه برخي مدارس ما به علت فقدان امكانات نظير چند نوبته بودن، دانش آموزان ناچارند به صورت دائم تمامي وسايل خود را از منزل به مدرسه و بالعكس، حمل كنند.

دكتر روشن پژوه تصريح كرد: از آنجا كه دانش آموزان در سنين رشد هستند و هنوز غضروف ها و استخوان هاي آنها نرم است بنابراين نبايد فشار زيادي بر عضلات آنها وارد شود به همين علت در عين حال كه كودكان بايد فعاليت داشته باشند، ضرورت دارد از وارد آمدن ضربه و فشار بر عضلات آنها كه ممكن است در آينده امكان جبران آن وجود نداشته باشد، جلوگيري كنيم.

وي در خصوص خريد كفش هاي مناسب براي كودكان به والدين توصيه كرد: بايد از خريد كفش هاي تنگ و پاشنه دار براي كودكان خودداري  كرد همچنين بايد در اين دوران به وضعيت پاي كودك نظير داشتن قوس زياد و يا صاف كف پا توجه كرد و بر اساس آن كفش مخصوص و متناسب را براي آنها در نظر گرفت. 

دكتر روشن پژوه ادامه داد: تا سن 6 و 7 سالگي كفش كودكان بايد بدون پاشنه و يا حداكثر چند ميليمتر باشد چون در اين سن قوس كمر كودكان هنوز كامل نشده است و تكامل آن تا سن 10 سالگي صورت مي گيرد و پاشنه هاي بلند كفش بر روي مفاصل و عضلات بدن فشار زيادي وارد مي كند و در سنين بالاتر نيز بايد كفش هايي با پاشنه  بين 2 تا 5/2 سانت تهيه شود.

کد خبر 110820

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha