۲۰ شهریور ۱۳۸۳، ۱۶:۴۲

روزنامه الدستور:

جمهوري اسلامي ايران نقش فوق العاده مهمي در برقراري ثبات منطقه دارد

روزنامه الدستور اردن جمهوري اسلامي ايران را كشور قدرتمند اسلامي خواند كه نقش فوق العاده مهمي در تحولات منطقه اي و برقراري ثبات در خاورميانه دارد.

به گزارش خبرگزاري مهر ، روزنامه الدستور در سرمقاله امروز خود به بررسي روابط ايران و اردن پرداخت و آن را روابطي باثبات و پايدار توصيف كرد.

اين روزنامه با اشاره به سفر مهرعليزاده معاون رئيس جمهوري ورئيس سازمان تربيت بدني به امان براي تماشاي بازي فوتبال ميان تيم ملي فوتبال ايران و اردن نوشت : در ديدار عبدالله دوم پادشاه اردن با معاون رئيس جمهور ايران بر تمايل امان به گسترش روابط با تهران و تحكيم آن در زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي تاكيد شد.

به نوشته الدستور، زمينه هاي اقتصادي متعددي براي بخش خصوصي در دو كشور و سرمايه گذاري در آن بويژه سرمايه گذاري در پروژه هاي مربوط به آب و توريسم وجود دارد كما اينكه اوضاع عراق و راه هاي كمك كشورهاي همسايه به عراق در حمايت از امنيت و ثبات از ديگر موضوعات مورد گفتگو ميان عبدالله دوم و معاون رئيس جمهور ايران بود.

به گزارش مهر اين روزنامه نوشت : وابستگي ايران و اردن به اسلام آنها را دور هم جمع مي كند و اهتمام عميق آنها به پرونده هاي داغ و جنجال برانگيزي كه ساكنان منطقه را به خود مشغول ونگران كرده است، نيز آنها را در كنار هم قرار داده است .

الدستور نوشت : به نظر مي رسد روند روابط و ديدارهاي مقامات دو كشور نشان مي دهد كه  سران دو كشور تمايل فراواني به گام برداشتن در مسير تحكيم روابط دوجانبه  به خاطر منافع ملت هاي خود دارد.

اين روزنامه افزود: افق هاي بزرگي براي تبادل تجارب و منافع در بيش از يك زمينه بويژه در زمينه اقتصادي و تروريستي وجود دارد تا جائي كه صدها هزار زائر ايراني به زيارت مقامات صحابه در اردن چشم دوخته اند و اهتمام بخش هاي خصوصي دو كشور براي استفاده از امكانات اقتصادي يكديگر براي برقراري روابط اقتصادي مستحكم نيز قابل توجه است.

به نوشته الدستور، همچنين اهتمام شديد و پيوسته دو كشور ايران و اردن به تحولات فلسطين و تحولات عراق از ديگر مواردي است كه طرفين بر ثبات و امنيت آن و تحقق آرمان هاي ملت هاي عراق و فلسطين براي آزادي و استقلال و دمكراسي تاكيد مي كنند.

اين روزنامه با تاكيد بر اينكه  امكان توسعه روابط اردن و ايران بر اساس احترام متقابل و گسترش آن و بدور از از طمع ورزي ها و دخالت در امورديگران قرار دارد، به اهميت جايگاه جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و نوشت : اهميت روابط اردن با ايران به خاطر ثقل و وزن سياسي و ديني كه جمهوري اسلامي ايران و قدرت آن در ايفاي نقش فوق العاده مهم در ثبات منطقه و مشاركت در شكوفا كردن منطقه و ترسيم منظومه مستحكم از همكاري عربي ايراني دارد، مي باشد كه در تقويت امت اسلامي و عربي در جهاني كه تنها قدرتمند ها را به رسميت مي شناسند، ايران مي تواند عمق اسلامي مهمي براي امت عربي باشد .

به نوشته الدستور، تفاهم عربي ايراني بايد ثقل و وزن عربي و اسلامي را در تمام جهان بهبود بخشد، ما به هر گامي كه اعراب را با ايران نزديك كند خوش بين هستيم و اميدواريم كه روابط ايران با كشورهاي عربي براي خدمت به اهداف ملت هاي مسلمان ايران و كشورهاي عربي تحكيم وتقويت شود.

اين روزنامه در پايان نوشت : روابط ايران و اردن روابط پيشرفته و توسعه يافته است و مي تواند  نمونه والگويي براي روابطي باشد كه كشورهاي عربي را با ايران مرتبط مي كند .

 

 

کد خبر 110887

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha