۴ مرداد ۱۳۸۹، ۱۶:۲۳

رویترز :

خیلی از کشورها و شرکتها به تحریمها علیه ایران توجهی نمی کنند

خیلی از کشورها و شرکتها به تحریمها علیه ایران توجهی نمی کنند

با وجود افزایش تلاشهای خصمانه غرب به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا در اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، خیلی از شرکتهای خارجی هرگز زیر بار قبول قطع همکاری با ایران نمی روند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، خیلی از کشورها و شرکتهای خارجی در مخالفت با قطعنامه 1929 شورای امنیت و اقدامات واشنگتن در تنگ تر کردن دایره تحریم علیه تهران، همچنان در صدد حفظ روابط اقتصادی خود با ایران هستند.

بر این اساس، همچنان بسیاری از شرکت های نفتی خارج از آمریکا به خرید نفت خام از ایران ادامه می دهند. رویترز در ادامه این گزارش می نویسد: چین نیز همچنان در حال مذاکره با ایران در بهره گیری از یوان (پول واحد چین) در مبادلات نفتی این کشور است.

این در حالی است که مقامات روسی (شرکت روس اتم) اعلام کرده است که طی چند ماه آتی نخستین نیروگاه هسته ای ایران را راه اندازی می کنند.

روسیه با اعلام اینکه راه اندازی نیروگاه بوشهر یک میلیارد دلار هزینه داشته، تاکید کرده است: این نیروگاه برای تامین انرژی برق استفاده می شود و ایران توافق کرده که سوخت هسته ای استفاده شده را به روسیه بازگرداند.

رویترز در ادامه این گزارش آورده است: پایگاهی الکترونیکی با عنوان "متحدین علیه ایران هسته ای" که مقر آن در نیویورک قرار دارد، فهرستی از دهها شرکت خارجی در دست دارد که همچنان با ایران تبادل اقتصادی دارند و یا پیش از این با ایران معامله اقتصادی داشته اند.

این در حالی است که دیوان حسابرسی آمریکا در ماه آوریل گذشته نام 41 شرکت خارجی را اعلام کرد که در بخش نفت و گاز ایران در سال های 2005 تا 2009 فعالیت کرده اند. این دیوان همچنین در ماه مه گذشته لیستی از هفت شرکت خارجی منتشر کرد که علاوه بر ارتباط با ایران قراردادهایی به ارزش 880 میلیون دلار با آمریکا به امضا رسانده اند.

در این گزارش از شرکت هایی همچون "دیلم اینداستریال" کره جنوبی، "انی" (eni)، شرکت استخراج و تولید نفت "بی تی تی" تایلند، صنایع سنگین "هیوندای" و شرکت مهندسی"جی اس" کره جنوبی نام برده شده بود.

رویترز در ادامه این گزارش، از شرکت گازپروم نام برده است که در ماه مارس 2010 مذاکراتی با ایران در مسئله توسعه میادین نفتی این کشور داشته است.

همچنین وزارت خارجه پاکستان در روز دهم ژوئن گذشته اعلام کرد: تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بر پروژه 7.6 میلیارد دلاری واردات گاز از ایران تاثیری نخواهد داشت.

کد خبر 1123691

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha