۱۹ مهر ۱۳۸۹، ۱۴:۱۱

رئیس جمهور آرژانتین :

نیروی دریایی انگلیس دزد دریایی است

نیروی دریایی انگلیس دزد دریایی است

در دور جدید تنشها میان بوینس آیرس و لندن بر سر جزایر فالکلند (مالویناس)، رئیس جمهور آرژانتین نیروی دریایی انگلیس را دزد دریایی خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، "کریستینا فرناندز کرشنر" در پیامی که از طریق وب سایت توییتر منتشر کرده به شدت از تصمیم وزارت دفاع انگلیس برای انجام تمرین نظامی در آبهای جزایر فالکلند (مالویناس) انتقاد کرد.

وی در ادامه عنوان داشت که آرژانتین از اقدامات انگلیس در نظامی کردن جنوب آتلانتیک به سازمان ملل شکایت می کند.

کرشنر در پیام خود می نویسد : جدی، بسیار جدی، نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در حال اشغال فالکلند است و گزارش های ارسالی از این منطقه حکایت از رزمایش های نظامی انگلیس و استقرار موشک در سواحل شرقی فالکلند دارد.

آرژانتین خواستار پذیرفته شدن حاکمیت خود بر جزایر فالکلند در جوامع بین المللی است.

مالویناس با داشتن منابع طبیعی و بویژه نفت و همچنین موقعیت ژئوپلیتیکی که در آمریکای لاتین دارد، آنقدر برای انگلیسی ها ارزشمند بوده که آنها نتوانستند از آن بگذرند و همچنان در این جزیره مانده اند.

آرژانتین در گذشته و در سال 1982 برای بازپس گیری جزایر خود اقدام کرد اقدامی که در زمان مارگارت تاچر به تقابل نظامی لندن و بوئنوس آیرس انجامید و بعد از ده هفته جنگ با عقب نشینی آرژانتینی ها پایان یافت. در این جنگ، 650 آرژانتینی و 250 انگلیسی کشته شدند.

آرژانتین پس از شکست در یک جنگ کوتاه، اما خونین بر سر جزایر فالکلند در اقیانوس اطلس جنوبی در سال 1982 از حفاری ‌های نفتی انگلیس در این منطقه حساس و خشمگین است.

 لندن در ماه ژانویه با موضع تازه آرژانتین درباره این جزایر که انگلیس از سال 1833 اشغال کرده و تحت سلطه دارد، مخالفت کرد.

آرژانتین می ‌گوید لندن قطعنامه‌ های سازمان ملل متحد را در این زمینه نقض کرده است. سازمان ملل متحد پیش از این با صدور قطعنامه ‌هایی از طرفین ‌خواسته از اتخاذ هرگونه تصمیمی که این مناقشه را وخیم تر ‌کند، اجتناب کنند.
کد خبر 1168663

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha