۲۰ مهر ۱۳۸۹، ۱۰:۳۹

هفت میلیون تن محصول پتروشیمی در ماهشهر تولید شد

هفت میلیون تن محصول پتروشیمی در ماهشهر تولید شد

اهواز - خبرگزاری مهر: در نیمه نخست شهریور ماه امسال، مجتمعهای پتروشیمی در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر هفت میلیون و 354 هزار تن از تولید کل محصولات پتروشیمی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر در ماهشهر، در این مدت مجتمع پتروشیمی بندر امام با تولید دو میلیون و 535 هزار و 398 تن از انواع محصولات پتروشیمی شامل اتان، پروپان، بوتان، پنتان، اتیلن، بنزین پیرولیز، نفت کوره، بنزن، زایلن‌ها، رافینت، آروماتیک‌های سنگین و پارازایلین در جایگاه نخستین تولیدکننده محصولات پتروشیمی در منطقه ماهشهر قرار دارد.

این مجتمع از اواخر مرداد ماه سال جاری در جمع تامین کنندگان بنزین مورد نیاز کشور قرار گرفته و روزانه سه میلیون بنزین ریفورمیت و 500 هزار لیتر بنزین پیرولیز را با هدف بالا بردن عدد اکتان بنزین کشور تولید می‌کند.

پتروشیمی مارون نیز در این مدت یک میلیون و 430 هزار و 912 تن محصول پلیمری تولید کرده و پس از بندر امام در جایگاه دومین تولیدکننده محصولات پتروشیمی منطقه ماهشهر قرار دارد.

این شرکت که سال گذشته موفق شد با افزایش تولید محصولات به میزان 26 درصد رکورد جدیدی در تولیدات خود ثبت کند، آمادگی خود را برای مشارکت در طرح تولید بنزین اعلام کرده است.

جایگاه سوم تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در ماهشهر را پتروشیمی رازی با تولید 919 هزار و 696 تن به خود اختصاص داد. این مجتمع یکی از کارخانه‌های تولید کودهای ازته و فسفاته و مواد شیمیایی کشور است و نخستین واحد آن در سال 1349 به دنبال عملیات ساختمانی چهار ساله به بهره‌برداری رسید.

پتروشیمی بوعلی سینا، یکی دیگر از مجتمعهای تولیدکننده بنزین در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر نیز در مدت یاد شده 823 هزار و 715 تن محصول تولید کرده است.

این مجتمع که ظرفیت تولید روزانه سه میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا را دارد، روزانه حدود هزار و 200 تا هزار و 400 تن هوی‌اند (برشهای سنگین) نیز برای تولید گازوییل به پالایشگاه‌های کشور تحویل می‌دهد.

پتروشیمی‌ امیرکبیر نیز که با تولید 552 هزار و 399 تن در جایگاه پنجمین تولیدکننده محصولات پتروشیمی در ماهشهر قرار گرفته، به عنوان یکی از شش مجتمع پتروشیمی تولیدکننده بنزین شناخته می‌شود.

همچنین مجتمعهای فناوران با تولید 549 هزار و 838 تن و تندگویان با تولید 418 هزار و 989 تن در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند ضمن اینکه حاصل تلاش پتروشیمیهای لاله و کارون نیز در این مدت به ترتیب 111 هزار و 491 تن و 12 هزار و 206 تن بوده است.
کد خبر 1169030

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha