۴ آبان ۱۳۸۹، ۹:۴۷

گزارش خبری مهر/

ژئوپارک قشم همچون نگینی در قلب خلیج فارس می درخشد

ژئوپارک قشم همچون نگینی در قلب خلیج فارس می درخشد

بندرعباس - خبرگزاری مهر: ژئوپارک قشم در هرمزگان همچون نگینی منحصر به فرد در قلب خلیج فارس می درخشد و این منطقه را به عنوان نخستین ژئوپارک خاورمیانه با دارا بودن جنگلهای حرا و سواحل خلیج فارس به قلب مهمترین جاذبه گردشگری جنوب ایران تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر در قشم، ژئوپارک قشم به عنوان نخستین ژئوپارک ایران و خاورمیانه یکى از منحصر به فردترین ژئوپارکهاى جهان است که در کنار سواحل زیباى خلیج فارس و جنگل دریایى حرا مى تواند در جذب توریسم و علاقمندان به طبیعت نقش مهمى ایفا کند.

این ژئوپارک با وسعت کافى و مرزهاى شناخته شده چندین پدیده بارز زمین شناسى را در خود جای داده و به پارک زمین شناسی ایران تبدیل شده است.

وجود آثار تاریخى، بوم شناسى و میراث فرهنگى و طبیعى در این منطقه مى تواند نقش ارزشمندى در توسعه اقتصادى جوامع پیرامونى خود ایفا کند.

در محدوده ژئوپارک قشم مى توان سایتهایى نظیر تنگه چاه کوه، دره ستاره ها، تنگه عالى، دره تندیسها، دره شور، نمکدان، دولاب و کورکورا کوه را در یک مسیر طولى که از شرق به محور روستاى طبل و سلخ و در غرب به محور روستاى گورى و کانى و از شمال به ساحل شمالى و از جنوب به ساحل جنوبى منتهى مى شود، مشاهده کرد.

ایران در جمع 17 کشور دارای ژئوپارک قرار دارد

مدیرکل سیاحتى، میراث فرهنگى و صنایع دستى سازمان منطقه آزاد قشم، در خصوص این منطقه جغرافیایی گفت: ژئوپارکها از جمله ژئوپارک منحصر به فرد قشم زیر نظر یونسکو و توسط بالاترین مقام منطقه اى که ژئوپارک در آن واقع شده اداره مى شوند و براساس برنامه هاى یونسکو، این مناطق در حقیقت به مراکزى کارآمد براى آموزش محیط زیست، پژوهش و کارورزى در زمینه هاى مختلف علوم زمین تبدیل مى شوند.

داود احمدى همچنین توسعه پایدار را توسعه اى دانست که نیاز نسل حاضر را بدون کاستن نیازهاى نسل آتى تامین کند و این توسعه را یکى از اهداف مهم در ایجاد ژئوپارک برشمرد.

به گفته وى، ژئوپارک قشم که در سال 2006 به ثبت جهانى رسیده، عنوان نخستین ژئوپارک خاورمیانه را به خود اختصاص داده و نام ایران را در زمره 17 کشور داراى ژئوپارک ثبت کرده است.

مدیرکل سیاحتى، میراث فرهنگى و صنایع دستى قشم معتقد است ژئوپارک قشم به دلیل قرار گرفتن در منطقه استراتژیک خلیج فارس و واقع شدن بین ژئوپارکهاى شرق آسیا و اروپا، اهمیت و موقعیت خاصى دارد.

به عقیده وى، تنوع ژئوپارک قشم تنها به پدیده هاى زمین شناسى محدود نمى شود بلکه تنوع در پدیده هاى بوم شناسى، آثار باستانى، محیط زیست، حیات وحش و چندین پدیده دیگر نیز از دیگر ویژگیهاى این ژئوپارک است.

ژئوپارک قشم داراى موزه اى است که حیات وحش منطقه را به صورت تاکسیدرمى به همراه عکسهایى از پدیده هاى زمین شناسى ژئوپارک در خود جاى داده و همه روزه مورد بازدید علاقمندان قرار مى گیرد.

جنگلهای حرا مهمترین ویژگی ژئوپارک قشم

مدیر ژئوپارک قشم نیز قرار گرفتن سواحل در حاشیه ژئوپارک قشم و مجاورت آن با جنگلهاى زیباى دریایى حرا را از ویژگیهاى ژئوپارک مى داند.

محمد رضا قاسمى نژاد، در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: با توجه به تنوع پدیده هاى زمین شناسى در ژئوپارک قشم، این منطقه مى تواند به مرکزى جهت تحقیقات، مطالعات و انجام پایان نامه ها در زمینه هاى رسوب شناسى ژئومورفولوژى، فسیل شناسى و بررسى گنبد نمکى و پدیده دیا پیریسم تبدیل شود.

وى معتقد است، پدیده هایى مانند پوشش گیاهى و حیات وحش نیز جزئى از ژئوپارک محسوب مى شوند که بر اساس آن وجود جنگل دریایى حرا در شمال شرق ژئوپارک قشم به عنوان یکى از عوامل تقویت کننده این ژئوپارک، شرایط تحقیق و مطالعه علمى درباره این اکوسیستم غنى را از موقعیت ویژه اى برخوردار کرده است.

به گفته مدیر ژئوپارک قشم، وجود بیش از 220 گونه پرنده 30 گونه خزنده و 20 گونه پستاندار در محدوده ژئوپارک قشم و اطراف آن مى تواند در زمینه توسعه هر چه بیشتر ژئوپارک قشم مورد مطالعه جدى قرار گیرد.

آثار باستانی ژئوپارک قشم به دوره مادها مربوط می شود

با توجه به وجود آثار باستانى در محدوده ژئوپارک قشم که تاریخ بعضى از آنها به دوره مادها مربوط مى شود جنبه باستان شناسى این ژئوپارک تقویت شده و در نهایت مى تواند به عنوان یک امتیاز ویژه در بین ژئوپارکها دیگر جهان مورد بررسى قرار گیرد.

ژئوپارک مقوله جدیدى در صنعت گردشگرى است که مى تواند به عنوان یک سرمایه ملى پایدار جایگزینى براى منابع غیرپایدار شود و به توسعه اقتصاد کشور کمک کند و از آنجا که ژئوپارکها توجه طبیعت گردان را به خود جلب کرده، لذا از وجود ژئو پارک قشم نیز مى توان بیشترین درآمد را در صنعت توریسم نصیب منطقه و کشور کرد.

64 ژئوپارک در سراسر جهان به تصویب شبکه جهانى ژئوپارکهاى ملى در آمده اند که اروپا با 34 و چین با 22 ژئوپارک صاحبان بیشترین پارکهاى زمین شناسى هستند.

جزیره قشم در جنوب ایران با هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، 135 کیلومتر طول و عرض متوسط 14 کیلومتر بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان به شمار مى رود که به تنهایى از 22 کشور جهان بزرگتر است.

کد خبر 1175461

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha