۲ آذر ۱۳۸۹، ۱۲:۱۴

بنیاد ملی قهرمانان صنعت ایران تشکیل شد

بنیاد ملی قهرمانان صنعت ایران تشکیل شد

بنیاد ملی قهرمانان صنعت ایران در حالی تشکیل شد که وزیر صنایع و معادن گفت: جشنواره قهرمان صنعت گامی برای حضور فعال و موثر بخش خصوصی در اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر محرابیان در ششمین جشنواره قهرمانان صنعت جمهوری اسلامی ایران ظهار داشت: اولین اصل در اقتصاد با محوریت بخش خصوصی، رقابت است و طبیعی است که برگزاری این جشنواره ها توسط بخش خصوصی، بهترین مشوق برای رقابت پذیری بنگاههای اقتصادی در کشور می باشد.

وی با اشاره به قانون هدفمند کردن یارانه ها عنوان کرد: امروز کشور ما پا در عرصه اجرای قانونی گذاشته است که با حجم کم اما مفهوم وسیع خود موجب ایجاد فرصت هایی برای بخش صنعت خواهد شد.

محرابیان افزود: اجرای این قانون تاثیر مستقیم بر بهره وری بنگاه های اقتصادی دارد و امروز بهترین موقعیت برای بخش صنعت در جهت ایجاد آن با استفاده از منابع حاصل از اجرای این قانون به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه قانون هدفمند کردن یارانه ها در اصل یک موضوع درون بنگاهی است و برای هر واحد تولیدی متفاوت است، تصریح کرد: دولت بستری فراهم می کند تا بخش خصوصی از فرصت های حاصله از اجرای این قانون استفاده کند و در زمان مشخص شاخص های خود را به استانداردها نزدیک کند اما چگونگی استفاده از این بستر به عهده بنگاه است.

وزیر صنایع و معادن ادامه داد: همچنین اجرای این قانون امکان تولید و ادامه بسیای از پروژه ها را که به دلیل توجیه ناپذیر بودن و نرخ نازل انرژی مسکوت مانده است را فراهم می کند و فرصت های جدید صنعتی در کشور ایجاد خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه ها بیان کرد: در این ماده پیش بینی شده که نیمی از منابع حاصل از صرفه جویی این قانون در اختیار مردم قرار گیرد که این امر به معنای انتقال ثروت بین دهک های مختلف می باشد و نتیجه آن ذخیره منابعی از مصرف کشور به نفع اقتصاد و مردم است.

محرابیان متذکر شد: رقم کوچک اعطایی در بین دهک های جامعه، در بحث کلان قابل توجه است و این امر موجب ایجاد تقاضا در کشور می شود که اگر درست برنامه ریزی شود فرصت استثنایی را برای تولید و صنعت کشور به ارمغان خواهد آورد.

وی از جذابیت بازار ایران پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها با توجه به ایجاد تقاضاهای جدید  سخن به میان آورد و گفت: هر بنگاهی که بتواند در این بازار رقابت پذیری و برنامه ریزی خوبی داشته باشد، ورق بازار را به نفع خود بر می گرداند.

وزیر صنایع و معادن خطاب به بنگاه های صنعتی ابراز داشت: در مسیر اجرای این قانون با سرعت و دقت حرکت کنید و بر روی حمایت دولت و وزارت صنایع حساب کنید تا شاهد رشد هر چه بیشتر بخش صنعت کشور باشیم.
 
نگاه ویژه برنامه پنجم به بخش صنعت 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون مدیریت کلان کشور ما به این باور رسیده است که برای رسیدن به اقتدار باید به قدرت برتر اقتصادی تبدیل شود و برنامه پنجم توسعه نیز با این هدف تدوین شده است.

محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم ششمین جشنواره قهرمانان صنعت جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: یکی از محورهای مناسب در این برنامه، تغییر نقطه اتکای مزیت نسبی مواد اولیه به مزیت دانش و فناوری است و از دولت خواسته شده که در این راه قدم بردارد.

وی افزود: شکل گیری کارگروهی متشکل از دست اندرکاران عرصه صنعت و دولتمردان که گفتمان بین این دو بخش را فراهم می آورد، در تحقق این امر بسیار موثر است و افق تازه ای را پیش روی اقتصاد کشور قرار می دهد.

ابوترابی فرد با اشاره به اینکه نقش بخش صنعت برای دستیابی به اقتصاد قدرتمند در کشور بسیار مهم است، بیان کرد: درمجلس این باور وجود دارد که پشتیبان رشد و توسعه اقتصادی کشور، بخش صنعت می باشد و نمایندگان تلاش خود را برای حمایت از این بخش خواهند کرد.
 
در ادامه این مراسم، علی محمد گودرزی دبیر کل ششمین جشنواره قهرمانان صنعت، در جمع صنعتگران و دولتمردان متذکر شد: اعتماد به بخش خصوصی به رشد و ارتقای کشور در حوزه های مختلف کمک می کند اما تا زمانیکه تفکر اقتصاد دولتی بین مدیران ما حاکم باشد، امکان پیشرفت وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در اجرای طرح تحول اقتصادی دولت نهم و دهم شجاعت به خرج داد اما در صورتی که انسجام اجتماعی در این مسیر نداشته باشیم، امکان دارد کامیابی ما در اجرای آن خدشه دار شود.

گودرزی افزود: همچنین در این طرح باید به فساد اقتصادی نیز توجه شود چرا که امروز اقتصاد ما در ردیف اقتصادهای فاسد است و هنوز رانت از آن به طور کامل حذف نشده است.

دبیرکل ششمین جشنواره قهرمانان صنعت با اشاره به اینکه اقتصاد کشور باید به طور اساسی تربیت شود، تصریح کرد: اصلاح نظام گمرکی، بیمه اجتماعی و ... از دستاوردهای اجرای طرح تحول اقتصادی است و می تواند سهم بسزایی در ارتقای کشور داشته باشد.

وی اضافه کرد: به تازگی تلاش های خوبی در کشور برای مدیریت نقدینگی بنگاه ها شده است، با این حال بسیاری از بنگاه های اقتصادی محتاج منابع مالی است و این امر باید توسط دولتمردان مورد توجه قرار گیرد. به گفته گودرزی، با تلاش دست اندرکاران برگزاری این جشنواره، بنیاد ملی قهرمانان صنعت ایران نیز به تازگی تاسیس شده است.
 
"محسن خلیلی عراقی" پدر صنعت ایران به عنوان قهرمان قهرمانان صنعت در ششمین جشنواره قهرمانان صنعت انتخاب شد و وزیر صنایع و معادن شمایل قهرمانی را بر گردن این اسطوره صنعت و کارآفرینی کشور انداخت.

کد خبر 1197126

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha