۹ دی ۱۳۸۹، ۹:۲۲

مبلغی:

بزرگان اسلام و دین نباید فراموش شوند

بزرگان اسلام و دین نباید فراموش شوند

قم - خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه نباید بزرگان اسلام به دست فراموشی سپرده شوند بر توجه بیشتر به زندگی علما و بزرگان دین تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت الاسلام احمد مبلغی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری کنگره بین‌المللی علامه محمد حسین کاشف الغطاء که در سالن کنفرانس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، بیان داشت: علامه محمد حسین کاشف الغطاء‌ یکی از شخصیتهای نادر معاصر از لحاظ علم و فقاهت با اندیشه‌های کلامی برجسته شیعی و حتی اسلامی بود و ایشان در کنار فقه و حقوق، نگاه‌های ادبی، تاریخی و تفسیری و حتی فرا‌تر از آن به اشعار در سطح عالی می‌پرداخت که از جمله دیدگاه‌های نظری، ‌اقدامات و تلاش‌های علامه کاشف الغطاء ، وی‌ مصلح، جامع و نظریه پرداز در اجتماع بود.

وی اظهار داشت: جامعیت علامه محمد حسین کاشف الغطاء‌ تنها به این موارد ذکر شده بر نمی‌گردد بلکه ایشان دارای جامعیت‌هایی از جمله مصلح بودن در حوزه و در سطح جامعه آن زمان بود.

مبلغی ادامه داد: همچنین ظهور و فعالیت ایشان در حوزه و جامعه انحصار به فضای شیعه نبود بلکه این عالم شیعی در فضای امت اسلامی بعنوان یک شخصیت مصلح دارای اقدامات و نظریه پردازی‌هایی برای وحدت اسلامی بود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم بیان داشت: آنچه که باعث برجسته و کاربردی شدن این شخصیت جامع شد جرأت و جسارت مثال زدنی تاریخی در پیگیری اندیشه‌های اصلاحی خود بود.

وی اظهار داشت: علامه کاشف الغطاء‌ از نادر‌ترین شخصیت‌های معاصر آن زمان بود که برای انجام اصلاح و انجام فعالیت‌های اجتماعی از یک جسارت فوق العاده‌ای برخوردار بود و احتیاطات دست و پاگیر و همچنین نگاه به مسئولیت توهمی در این شخصیت وجود نداشت.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: ایشان اگر خدمتی در راه اسلام می‌دیدند بدون هیچ ملاحظه‌ای انجام می‌داد و برای پیگیری آن در سطح جامعه ورود پیدا می‌کرد.

مبلغی بیان داشت: ‌ مجموع مقاله‌های ایشان در قالب مقاله‌هایی انعکاس یافته و علامه کاشف الغطاء‌ در بین مولفان، در عرصه کتاب، سخنرانی و ‌مقاله‌های چند جلدی یکی از شخصیت‌های بر‌تر آن عصر بوده است.

وی گفت: یکی از موفقیت‌های این شخصیت علی‌رغم حوزوی بودنش هیچگاه این جایگاه سبب نشد خویش را در کنج نجف محبوس کند بلکه ایشان به درون جامعه می‌رفتند و همچنین به مکان‌های مختلفی سفر می‌کردند و هیچ زمان خود را از جامعه جدا نمی‌کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان ارتباطات فوق العاده‌ای با عالمان، ‌مصلحان، ‌سیاستمداران و شخصیت‌های شیعه و سنی داشت و در حال حاضر بخشی عظیمی از مکاتبات و نامه‌های ایشان به جا مانده است و بعضی از آن‌ها نیز در دسترس نمی‌باشد.

حجت الاسلام مبلغی اظهار داشت: علامه کاشف الغطا از دوران جوانی طول عمر طولانی خویش را مصروف نویسندگی کرد که هم اکنون آثار بسیار زیادی از ایشان به جا مانده است.

وی بیان داشت: مرکز احیای آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با پیگیری و تلاش در جمع آوری نسخه‌های کتاب هم اکنون بیش از ۴۰ جلد کتاب از شخصیت برجسته علامه محمد حسین کاشف الغطاء‌ را جمع آوری کرده است.

اولین نشست اصلی کنگره علامه کاشف الغطا در زمستان سال ۹۰ برگزار می‌شود

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در خصوص برگزاری اولین نشست اصلی کنگره بین المللی علامه کاشف الغطا اضافه کرد: ‌ نخستین نشست خبری کنگره بین المللی علامه محمد حسین کاشف الغطاء‌ در زمستان سال ۹۰ برگزار خواهد شد که همزمان با محل استقرار ایشان و پایتخت نشینی شدن علامه محمد حسین کاشف الغطاء‌ در نجف مقرون خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ادامه داد: ‌ پیش نشستهای قبل از نشست اصلی که قرار است در نجف برگزار شود در شهرهای مشهد، ‌قم، ‌اصفهان و کشور لبنان برگزار خواهد شد.

وی گفت: کنگره بین المللی علامه کاشف الغطاء‌ در دو محور بررسی شخصیت و اندیشه‌های علامه کاشف الغطاء و همچنین تفکیک اندیشه‌های قرآنی، حدیث، فقه اصولی، فلسفی، کلامی، ادبیات، ادیان‌شناسی و نگاه‌های ایشان به جهان اسلام که شاید از پر بار‌ترین سر فصل‌های ایشان باشد برگزار خواهد شد.

مبلغی در خصوص فعالیت دبیر خانه در رابطه با کنگره بین المللی علامه محمد حسین کاشف الغطاء‌ بیان داشت: راه اندازی سایت کاشف الغطا به چند زبان، راه اندازی خبرنامه کاشف الغطا به دو زبان عربی و فارسی و همچنین دبیرخانه فعالیت‌ها، تکاپو و تلاش‌هایی برای برگزاری همایش در نجف اشرف با مشارکت مراکز و دانشگاه‌های نجف برگزار خواهد شد.

کد خبر 1220944

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha