۲۴ بهمن ۱۳۸۹، ۱۵:۳۲

صبح امروز در کتابخانه ملی /

نخستین نمایشگاه کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران افتتاح شد

نخستین نمایشگاه کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران افتتاح شد

نخستین نمایشگاه کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران صبح امروز طی مراسمی با حضور هنرمندان و استادان عرصه ادبیات و هنر در کتابخانه ملی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نمایشگاه کتاب نفیس و نسخ خطی با حضور حجت الاسلام سیدمحمود دعایی، بهاءالدین خرمشاهی، بهرام کلهرنیا و علی ایمانی افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم که به مناسبت رونمایی از کتاب "خط و خوشنویسی" اثر سیدمحمدوحید موسوی جزایری برپا شد، محمود اسماعیلی دبیر جشنواره کتاب نفیس در سخنانی گفت: برپایی جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی از برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی است که با همکاری یونسکو، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

اسماعیلی هدف از برپایی این جشنواره و نمایش 540 اثر عرضه شده در آن را هویت‌بخشی به کتاب نفیس در قالب صنعت نشر عنوان کرد و افزود: با وجود استفاده زیاد از واژه نفیس، هنوز درباره مفهوم واقعی، استانداردها و معیارهای آن اجماع نظر وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: برای گروهی واژه نفیس تداعی‌گر گرانی، لوکس بودن و کهنه‌گرایی است. این جشنواره در پی ارائه مفهوم واقعی کتاب نفیس است و در خلال جلسه‌های داوری این جشنواره، سنگ بنای ارائه مفهومی درست از نفاست کتاب را گذاشتیم و امیدواریم به زودی به استانداردهایی دقیق درباره آن برسیم.
 
دبیر نخستین جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ادامه داد: از 540 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره 39 اثر در مرحله نخست داوری برگزیده شدند و در مراسم اختتامیه از پنج اثر در بخش‌ کتاب‌های مذهبی، دواوین شعری، کتاب‌های هنری نفیس، ایرانشناسی و نسخه برگردان تجلیل می‌شود.
 
همچنین بهاءالدین خرمشاهی قرآن پژوه و محقق در مراسم رونمایی از کتاب سه جلدی "خط و خوشنویسی" گفت: در قرآن کریم بارها بر اهمیت کتابت و زبان‌آموزی تاکید شده و حافظ نیز بسیار به خط اشاره دارد تا جایی که 50 اشاره در دیوان حافظ به خط و زبان‌آموزی گردآوری شده است.
 
وی رونق خط و خوشنویسی در ابتدای ظهور اسلام را به تحریم اولیه نقاشی و مجسمه‌سازی برای پرهیز از مشتبه‌شدن این دو هنر با بت‌پرستی مرتبط دانست و افزود: خوشنویسی عظیمترین هنر ملت‌های اسلامی است و خوشحالم اکنون شاهد اوج انواع خطوط کوفی، ثلث و نسخ در ایران هستیم.
 
همچنین بهرام کلهر نیا محقق و استاد دانشگاه در سخنانی از خط به عنوان شناسه سرنوشت بشر یاد کرد و گفت: ملت‌ها در طول تاریخ برای خط اهمیت ویژه قائل می‌شدند و کهن‌ترین خطوط به تمدن سومر وابسته است. در اسطوره‌ها برای خط منشا آسمانی قائلند و نخستین نقش‌های ترسیمی بشر منشا خط تاریخی است.

نمایشگاه کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران با معرفی 540 اثر تا چهارشنبه 27 بهمن در گنجینه اسناد کتابخانه ملی برپاست.
کد خبر 1252931

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha