۳۰ بهمن ۱۳۸۹، ۹:۰۱

تحلیلگرآمریکایی درگفتگو بامهر:

بررسی رویکرد اسلامی انقلاب مصر/ رفتار آمریکا غیر عادی است

بررسی رویکرد اسلامی انقلاب مصر/ رفتار آمریکا غیر عادی است

تحلیلگر روزنامه کریستین ساینس مانیتور در مورد ماهیت انقلاب مصر به خبرنگار مهر گفت: انقلاب مصر به طور کلی با رویکردی اسلامی صورت گرفته است.

"اسکات پیترسون" تحلیلگر بخش خاورمیانه در روزنامه بین المللی کریستین ساینس مانیتور در مصاحبه با خبرگزاری مهر تحولات اخیر در کشور مصر را حرکتی دموکراتیک دانست که با توجه به مسلمان بودن اکثریت جمعیت این کشور دارای رویکردی اسلامی است.

وی در پاسخ به سوال مهر در مورد سیاستها و مواضع آمریکا قبل و پس از انقلاب مصر اظهار داشت: همگان می دانند که سیاستهای آمریکا در 30 سال گذشته همواره مبتنی بر حمایت از حسنی مبارک بوده است. حتی موافقتنامه هایی که میان مصر و اسراییل انجام شد نیز با حمایت و خواسته آمریکا بود. به طور کلی واشنگتن توانسته بود از قاهره برای خود مکانی بسازد که خواسته هایش را از آن راه نیز اجرا نماید. در همین راستا باید به این امر نیز تاکید کرد که تردیدی نیست مبارک هرگز برای مردم خود رهبری دموکراتیک نبوده است. پس این امری طبیعی و قابل انتظار بود که ما روزی شاهد قیام مردم مصر باشیم زیرا نه تنها رهبری دموکراتیک نداشتند، بلکه رهبر آنان فردی بود که به عنوان وسیله ای برای اجرای سیاستهای واشنگتن از سوی مقامات آمریکا مورد استفاده قرار می گرفت. اما در مورد مواضع و سیاستهای آمریکا در پی وقوع انقلاب در مصر جالب است که واشنگتن بازهم موضع مثبت خود را حفظ کرده است. چنین امری از دیدگاه من به دلیل حمایت آمریکا از دموکراسی است. از آنجایی که این حرکتی مردمی بوده است، پس آمریکا نیز به عنوان کشوری که ادعای دموکرات بودن را دارد، می بایست از این امر حمایت نماید. آمریکا از این فرصت استفاده کرده است.

پیترسون در مورد توجیه این سیاستهای دوگانه آمریکا در مصر گفت: فکر می کنم در این زمینه باید گفت از آنجایی که امروزه دیگر در مصر همه چیز تغییر کرده است، پس باید رویکردها به اتفاقات در این کشور نیز تغییر نماید. آمریکا در شرایط کنونی می خواهد سیگنال های خود را به شرایط جدید در مصر ارسال کند و در واقع با تغییرات در این کشور همگام شود. شاید در مورد آمریکا بتوان گفت که اصولا چنین امری عادی است. ما در موارد متعددی شاهد این رفتارهای خاص از سوی دولت آمریکا بوده ایم که آن را استاندارد دوگانه می خوانند.

وی در حالی که واقعا تلاش می کرد رفتارهای غیرعادی آمریکا را توجیه نماید، ادامه داد: خوب، این به نوعی کشمکش و درگیری هم تعبیر می شود آمریکا از یک سو طرفدار دموکراسی است و علاقمند است در این کشور دموکراسی برقرار شود و از سوی دیگر در زمان حسنی مبارک از وی هم حمایت می کرد. من فکر می کنم آمریکا دوست داشت هر دو را همزمان در مصر داشته باشد: هم مبارک و هم دموکراسی. من همین مسئله را به نوعی درگیری تعبیر می کنم. اما به هر حال هم اکنون که مبارک رفته است، اوباما تلاش می کند لااقل با موقعیت کنونی همگام شود.

آنچه مسلم است این که مردم مصر به طور کلی با سیاستهای اسراییل در مورد فلسطین موافق نیستند و امروزه که مردم مصر قدرت را در دست گرفته اند، ممکن است تصمیمات جدیدی بگیرند و مختصات رابطه با اسراییل را تغییر دهند .
 

تحلیلگر ارشد روزنامه کریستین ساینس مانیتور در پاسخ به سوال "مهر" در زمینه تاثیر انقلاب مصر در موجودیت و امنیت رژیم اسراییل گفت: البته امنیت اسراییل به مسائل دیگری وابسته است. امنیت اسراییل به مردم فلسطین ربط دارد.

وی در ادامه در حالی که تلویحا زورگویی آمریکا را تایید کرد، مدعی شد: اما به هر حال هر دولتی که در مصر بر سر کار بیاید، باید مراقب باشد تا رابطه خود را با اسراییل تا حدی حفظ کند زیرا این امر به  رابطه اش با آمریکا ارتباط مستقیم دارد.

پیترسون اما کمی بعد سعی کرد موضعی درست اتخاذ کند و گفت: البته آنچه مسلم است این که مردم مصر به طور کلی با سیاست های اسراییل در مورد فلسطین موافق نیستند و امروزه که مردم مصر قدرت را در دست گرفته اند، ممکن است تصمیمات جدیدی بگیرند و مختصات رابطه با اسراییل را تغییر دهند . به هر حال در این زمینه درخواست دیگر کشورهای عربی هم مهم است. سرنوشت فلسطین برای مردم عرب مهم است و آنان نسبت به آنچه که در اراضی فلسطین اتفاق می افتد، حساس هستند. به هر حال وضعیت اسراییل و امنیت آن مطمئنا تا حدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. در مورد غزه و فلسطین دیگر سیاست های مبارک برقرار نخواهد شد.

رییس دفتر خاورمیانه روزنامه کریستین ساینس مانیتور در مورد تاثیرات انقلاب مصر درگر کشورهای خاورمیانه اظهار داشت: به هر حال تغییر رژیم در یک کشور بدون تردید بر دیگر کشورهای منطقه تاثیر می گذارد. در مورد مصر هم به همین شکل خواهد بود. از آنجایی که سیاست حسنی مبارک بر هماهنگی با آمریکا منطبق بوده است، مسلما تعاملات سیاسی با کشورهای منطقه نیز به مقدار زیادی از این امر تاثیر می گرفته است. اما با روی کار آمدن حرکت مردمی در مصر، احتمالا نفوذ و قدرت آمریکا در تصمیم گیری های مربوط به سیاست داخلی و خارجی مصر به اندازه گذشته نخواهد بود.

اسکات پیترسون در مورد احتمال وقوع انقلاب های مشابه در دیگر کشورهای عربی گفت: انقلاب مصر تاکنون هم تاثیرات زیادی داشته است و ما شاهد آن هستیم که در یمن و الجزایر هم مردم خواهان برخی تغییرات کوچک و بزرگ در دولت کشورهایشان هستند. به طور کلی ما تغییرات ایجاد شده در مصر را کاملا مثبت تلقی می کنیم و امیدواریم حرکت هایی که منجر به برقراری دموکراسی در منطقه شود، هرچه بیشتر روی دهد. کشورهای منطقه و همچنین دیگر کشورها باید بتوانند از انقلاب صورت گرفته در مصر الگوبرداری کنند.

کد خبر 1256646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha