۱۳ آبان ۱۳۸۳، ۱۲:۲۶

دكتر فاضل لاريجاني: قرآن به تفكر مسلمانان جهت داده است

رايزن فرهنگي ايران در كانادا، طي سخنراني در مراسم ضيافت افطار در فرهنگسراي ايران در كانادا ، با آرزوي قبولي طاعات و عبادات حاضران، پيرامون ماه مبارك و قرآن سخناني ايراد كرد .

به گزارش گروه دين وانديشه خبرگزاري "مهر" به نقل از رايزني فرهنگي ايران در كانادا، وي اظهار داشت : در حيطه معارف اسلامي و مبتني بر آيات و روايات، مباحث زيادي حول فضيلت ماه مبارك، شئون، آداب و ويژگيهاي آن و نيز علوم قرآني شكل گرفته است  . 

دكتر لاريجاني با اشاره به برخي از آيات و روايات در اين زمينه در ادامه افزود:  با تاكيدات بسياري كه در ميان آيات قرآني و نيز روايات در خصوص قرائت قرآن و آداب تلاوت قران وجود دارد، باعث شده است كه همواره در جوامع اسلامي حفظ و قرائت قران از منزلت و توجه خاصي برخوردار گردد.  از جمله مي توان به آيات سوره مزمل اشاره كرد كه خداوند مي فرمايد: و رتل القرآن ترتيلا (قرآن را با صداي خوش بخوانيد) و نيز در آخرين آيه اين سوره، خداوند دو بار پيامبر اكرم (ص) و نيز مومنان را به قرائت آيات قرآني به هر مقدار كه برايشان ميسور باشد، ترغيب نموده است : فاقرؤا ما تيسر من القرآن / فاقرؤا ما تيسر منه . در سوره اسرا آيه 106 : و قرآنا فرقناه لتقراه علي الناس علي مكث / اي پيامبر قران را كه به جزء جزء تقسيم كرده ايم، با تاني بر مردم بخوان).  همچنين در كتاب مستطاب محجه البيضاء در باب آداب تلاوت قرآن اين روايت آمده است : افضل عباده امتي قرائه القرآن (برترين عبادت امت من قرائت قرآن است) .  وبسياري از آيات و روايات ديگر كه مومنان را به مؤانست با قران و حفظ آيات و سور قرآني ترغيب كرده است و همين امر مهم از متروك ماندن قرآن در ميان مسلمانان جلوگيري نموده و موجب حفظ و صيانت آيات قرآني در طي قرون متمادي بوده است.

وي افزود : از اين رو، قران مجيد  نسبت به ساير كتب مقدس اديان ديگر از اين امتياز ويژه برخوردار است كه حاوي عين كلمات و الفاظي است كه بر پيامبر اكرم وحي شده است و اكنون مسلمانان با كلام خدا و كلمات و الفاظ در قران همان گونه مواجهند كه پيامبر مواجه بودند. به عبارت ديگر قران عين كلام و الفاظ وحي نازل شده است.

لاريجاني اضافه كرد : فايده و مصلحت ديگري كه بر اين همه تاكيد برقرائت قران و حفظ آيات قرآني مترتب بوده است، جلوگيري از انحصاري شدن دستيابي به كتاب مقدس (قران) بود و اصولا قرآن مي بايست مونس و مورد رجوع هميشگي مسلمانان باشد و همين انس با كلام الهي خود مقدمه تفكر و تدبر در آن مي شده و به تدريج معاني و معارف كتاب الهي محور تمامي تلاشها و كوششهاي مسلمانان واقع شد. قران چنين جايگاهي را ميان امت اسلامي بدست آورد و تفكر مسلمانان را در بسياري از حوزه هاي معرفتي، علوم و فنون جهت داده و تحت سيطره در آورد. البته از آنجا كه قران، خود كلام الهي و درياي معارف است، هركس بسته به توان و استعداد خويش مي تواند از آن مدد گيرد، آن كه غواص تر است گوهرهاي بيشتري را صيد خواهد كرد.

وي ادامه داد : شرايطي كه در آداب خواندن قرآن از اولياي دين بيان شده است به همين معناست كه قاري در حين تلاوت قرآن چندان اوج بگيرد و احساس تقرب به درگاه باري كند تا به آنجا برسد كه آيات را از صاحب وحي بشنود و به اين حالت در آداب باطني تلاوت قرآن، اصطلاحا (ترقي) گفته مي شود.

سخنران سپس با بيان و تفسير آياتي كه درباره تدبر در قرآن است (سوره محمد آيه 24) و نيز به تشريح مفهوم كلمه در آيات مختلف (كهف-101، آل عمران-36، نساء-171) پرداخت .

وي در بخش ديگري از سخنان خود، با توضيح بخشي از خطبه متقين از نهج البلاغه در اوصاف پارسايان گفت : بر اساس كلام علي (ع) پارسايان دردمندانند و همين دردمندي، آنان را به طلب دارو يعني به سوي قرآن مي فرستد . 

 
 

کد خبر 126829

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha