۲۱ اسفند ۱۳۸۹، ۱۳:۱۷

انتقاد از شیوه ارائه مسائل حقوقی در صدا و سیما

انتقاد از شیوه ارائه مسائل حقوقی در صدا و سیما

مدیرکل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه گفت: برخی تهیه‌کنندگان برخلاف تعهد مکتوب، پس از فیلمبرداری از فضاهای دادگاهها خلف وعده می‌کنند و اطلاعات نادرست به بیینده القا می‌کنند برهمین اساس شیوه ارائه مسائل حقوقی در صدا و سیما باید متحول شود.

به گزارش خبرگزاذی مهر، حسن رحیمی با اشاره به بند دال ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: در برنامه پنجم توسعه تکلیف مهمی برای ارتقای فرهنگ حقوقی و قضایی و اطلاع رسانی، از طریق رسانه ملی می‌باشد و ضرورت نهادینه سازی فرهنگ قانونمداری و آموزش‌های همگانی، طبق برنامه مصوب، از جمله وظایفی است که قوه قضائیه باید با همکاری صدا و سیما، آن را بسط دهد و نقش ادارات کل روابط عمومی در این جهت بسیار خطیر است.

مدیرکل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه گفت: آموزش همگانی حقوق شهروندی، از جمله در امور مالیاتی، ادارات، امور بانکی و بیمه ای و ... از طریق صدا و سیما در برنامه پنجم توسعه کشور نیز به عنوان یک تکلیف دیده شده است و همچنین در این برنامه پیش بینی شده که مواد درسی آموزشی لازم برای سطوح مختلف آموزشی تبیین و طراحی شود.

وی اظهار کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه صدا و سیما مکلف است ، تا سال دوم ترتیبی اتخاذ کند، تا ضمن همکاری، تکرار برنامه ها در زمان ها و شیوه‌های مختلف انجام شود.

رحیمی خطاب به مسئولان روابط عمومی تشکیلات قضایی تاکید کرد که با مطالعه برنامه پنجم توسعه، پیشنهاد ها و طرح‌های خود را در رابطه با بندهای مختلف آن ارائه دهند.

مدیرکل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های هفته گرامیداشت قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: لازم است که همکاران ضمن ارایه پیشنهادات و طرحهای سازمانی در جهت معرفی تشکیلات قضایی تلاش نمایند در این بخش از صرف هزینه‌های زاید خودداری کرده و در نهایت صرفه جویی و با ابتکار عمل بتوانیم ، برنامه ها را به اجرا درآوریم.

حسن رحیمی یه در این جلسه ضمن تشریح نحوه تعامل اطلاع‌رسانی قوه قضائیه با رسانه ملی و با ابراز تأسف از عدم توجه نویسندگان و تهیه‌کنندگان سریال‌های تلویزیونی به آئین‌ دادرسی کیفری کشور تصریح کرد: برخلاف همکاریهای صمیمانه روابط عمومی دستگاه قضایی با تهیه‌کنندگان مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی در جهت آموزش صحیح مفاهیم و مصادیق حقوقی برای انتقال آن به مخاطب، متأسفانه این مفاهیم در فیلم‌نامه ها لحاظ نمی‌شود و همچنان اطلاعات نادرست به مخاطب ارائه می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه گفت: متأسفانه بسیاری از سریالها موجب افزایش جرایم می‌شود و به تازگی ورود و سمت و سوی سریال‌های تلویزیونی به سمت دعاوی خانوادگی و مناسبات عاطفی آسیب ‌خورده حقوقی بسیار شده است که موضوع از چند منظر قابل بحث و بررسی است.

وی افزود: اگر از منظر رسالت آموزشی رسانه ورود کنیم بدیهی‌ترین وظیفه رسانه، آموزش همگانی و آشنایی مردم با حقوق خود و عملکرد دستگاه‌های دولتی است و به جز پرکردن اوقات فراغت و جنبه سرگرم‌کردن افراد در جامعه باید مسئولان امر و سازندگان این مجموعه‌های تلویزیونی با استفاده از تخصص اهل فن و با آموزش صحیح مفاهیم به پیشگیری از وقوع جرم و افزایش آگاهی در مخاطب کمک کنند.

وی افزود: باید به نکات ریز و مهم در ساخت این مجموعه‌ها توجه کرد و دانست که ناهنجاری کنونی جامعه محصور در قتل و جنایت نیست و درست است که دعواهای خانوادگی و مناسبات عاطفی مخدوش و آسیب‌خورده، بخشی از ناهنجاریهای اجتماعی را تشکیل می‌دهند اما همه ناهنجاریهای جامعه، اینها نیستند و باید همه موارد را به منظور پیشگیری از وقوع جرم دید و به تصویر کشید.

رحیمی در ادامه با بیان اینکه تاکنون روابط عمومی قوه قضائیه در صدور مجوز استفاده از فضاهای دادگستریها، زندانها و محاکم و سازمانهای تابعه بیش از 150 فیلم‌نامه با رویکرد و مضامین داستانی ـ سینمایی ـ مستند و ... سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مورد ارزیابی و کارشناسی حقوقی قضایی قرار داده است، تصریح کرد: شایسته نیست علی‌رغم همکاریهای مسئولانه دستگاه قضایی آن هم به صرف انتقال صحیح مفاهیم حقوقی به مخاطب، باز هم اطلاعات غلط و نادرست به بینندگان ارائه شود.

وی افزود: بسیاری از حقوقدانان اعم از قضات و وکلا از این موضوع گله‌مند هستند و اعتراض آنان پذیرفتنی و بجاست زیرا به نمایش گذاشتن تشریفات دادرسی به تقلید از فیلم‌های خارجی در تهیه مجموعه‌های تلویزیونی فارغ از توجه کامل به آیین‌دادرسی‌ موجود کشورمان در تنظیم سکانس‌ها پذیرفتنی نیست و در این موضوعات نیز به دستگاه قضایی کشور ظلم می‌شود.

وی افزود: هدف اصلی بخش نظارت بر فیلم‌نامه‌ها نظام‌مند کردن روند فیلمبرداری‌ها از صحنه‌های سریالها در زندانها، دادسراها، دادگاه‌ها و سازمانهای تابعه قوه قضاییه به شکل منسجم و به منظور ضابطه‌مند کردن و اصلاح شیوه نامناسب ارائه مسائل حقوقی در این مجموعه‌ها بوده است.

مدیرکل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه  گفت:عدم تعهد برخی تهیه‌کنندگان مذکور ما را وادار می‌کند تا از ارائه امکانات و ادامه همکاری در ساخت مجموعه‌های تلویزیونی و یا فیلم‌های بلند سینمایی همچنین از صدور هرگونه مجوز خودداری شود چون برخلاف تعهد مکتوب، پس از فیلمبرداری از فضاهای دادگاهها و زندانها خلف وعده می‌کنند و اطلاعات نادرست به بیینده القا می‌کنند و این موضوع در بسیاری از سریال تلویزیونی مشهود است و شیوه ارائه مسائل حقوقی در صدا و سیما باید متحول شود.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی بر اساس رهنمودهای رئیس قوه قضاییه از تبلیغ به دور است گفت: تفاوتی اساسی بین اطلاع رسانی و تبلیغ قائل هستیم و لازم است رسانه ملی در جهت ارتقای فرهنگ حقوقی جامعه که حقیقتاً یکی از موثرترین راههای پیشگیری از وقوع جرم است نقش موثرتری را ایفا نماید و امیدواریم با عنایت به بند دال ماده 11 قانون برنامه پنجم توسعه شاهد ارتقای تعامل رسانه ملی با دستگاه قضایی باشیم.

کد خبر 1272440

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha