۲۲ فروردین ۱۳۹۰، ۱۲:۰۳

فرشته طائرپور:

چهره شهر تهران سینمایی نیست

چهره شهر تهران سینمایی نیست

تهیه‌کننده فیلم "آینه‌های روبرو" تاکید کرد چهره شهر تهران سینمایی نیست و هنوز سینما و جذابیت‌های آن به عنوان ابزاری کارآمد برای ابلاغ پیام‌های شهروندی، مورد استفاده شهرداری قرار نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته طائرپور درباره جشنواره شهر گفت: توجه شهرداری به پاکیزگی، رنگارنگی ، سبزی و خرمی شهر سبب شده تا شهروندان به امکانات  شهر ی احترام گذاشته و در مراقبت از  این امکانات رفاهی کوشا باشند.

به گفته تهیه کننده فیلم سینمایی "نخودی"، میزان استفاده صحیح شهروندان از امکانات شهری، به فرهنگ عمومی مردم و عادت های زندگی آنان برمی گردد و این عامل در تعامل خوب یا بد شهروندان به مسئولان علاوه بر عملکرد آنان تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: وقتی شهروندان از رفتار  مسئولان و امکانات شهری راضی باشند این رضایت به طور طبیعی تبدیل به یک تعامل دو طرفه می‌شود و چنانچه در این رابطه رضایت و همدلی وجود نداشته باشد مردم و مسئولان در کنار یکدیگر تعامل موثری نخواهند داشت و رابطه آنان با یکدیگر به بی‌اعتنایی می‌گذرد.

تهیه کننده فیلم "پسر مریم" تصریح کرد که ایجاد اعتماد میان مردم و مدیران شهرداری ها و مسئولان دولتی اتفاق خوبی است و مسئولان باید قدر و قیمت ایجاد اعتماد در مردم و انگیزه سازی برای آنان را بدانند.

طائرپور با تاکید بر اهمیت جریان‌سازی جشنواره فیلم شهر در ترویج فرهنگ شهروندی گفت: اکتفا به ظاهر شهر و برگزاری جشنواره‌های متعدد ملی و بین‌المللی اگر بدون برنامه‌ریزی، هدفمندی و زیرساخت های لازم  باشد، تاثیر ماندگار و مثبتی را روی فرهنگ شهری نمی‌گذارد.

وی  یادآور شد که هنرمندان تاثیر بسزایی در جلب مشارکت شهروندی و ترویج فرهنگ سازی دارند و شهرداری برای فرهنگ سازی مسائل شهری با یاری هنرمندان و فیلمسازان می توانند فضای اعتماد و همدلی را میان مدیران و شهروندان ایجاد کنند.

تهیه کننده "مدرسه پیرمردها" بیان کرد: با برگزاری سالانه یکی دو جشنواره و ساخت چند فیلم که به استثنا مورد تبلیغ و حمایت قرار می‌گیرند، نمی‌توان هم جامعه سینمایی را از یکسو به خود جلب کرد و هم فرهنگ شهروندی و شهرنشینی را به شهروندان هنرمندانه آموزش داد.

تهیه کننده فیلم "زن دوم" اضافه کرد: در سال های گذشته به فرهنگ محله ها توجه کمتری شده و شهرداری ها با احیای دوباره خانه های محله می توانند در جلب مشارکت مردمی موفق باشند. 

طائرپور ادامه داد: دیگر حتی کوچه‌های بن بست هم تعریف محله ندارد. میادین از معانی سنتی خود خارج شده اند. تا همین چند سال پیش در تهران مناطقی داشتیم که مثلاً معروف به منطقه مسکونی، تجاری یا تفریحی بودند. محله‌هایی داشتیم که شهروندان طالب سکوت و آرامش برای خرید خانه به سراغ آنها می‌رفتند.

تهیه‌کننده مجموعه "محله برو و بیا" تصریح کرد: امروزه همه محله‌ها با مراکز تجاری و بی‌هویتی که مانند قارچ کنار هم روئیده اند، شبیه یکدیگر و عمدتاً از معنای قبلی خود خارج شده‌اند. متاسفانه حتی مساجد کوچک و بزرگی هم که بیشتر با کاربرد برگزاری مراسم ختم به شکل تجملی در همه خیابان ها و کوچه ها ساخته می شوند بسیاری از ساکنین اطراف خود را دچار فقدان آسایش کرده‌اند.

وی در پایان افزود: برای یک شهرداری فرهنگ‌ساز خیلی بد است که بر پیشانی پایتخت نمادی از سینما و هنر به اندازه کافی نباشد و در محله های کوچک و بزرگ و قدیمی و جدیدش همسایگان احساس هم  محله ای بودن نداشته باشند.

کد خبر 1286246

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha