۲۴ فروردین ۱۳۹۰، ۱۵:۰۷

برگی از تاریخ/

آغاز جنگ جمل در حوالی بصره/ دلایل و نتایج جنگ

آغاز جنگ جمل در حوالی بصره/ دلایل و نتایج جنگ

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: زمانى که حکومت به امیرالمؤمنین على(ع) رسید بیت المال را به مساوات بین مسلمین تقسیم کرد، در پی این اقدام، طلحه، زبیر، مروان بن حکم و جمعى از قریش کینه‌ها را ظاهر و مخالفتهای خود را آشکار کردند.

عایشه دختر ابوبکر به مکه رفت که مردم را به جهت قتل عثمان بر حضرت على(ع) بشوراند، در این هنگام معاویه از شام به زبیر که در مدینه بود نوشت: از اهل شام بیعت گرفته ام که من خلیفه باشم و بعد از من، تو و بعد از تو، طلحه خلیفه باشد، به این دلیل که بصره و کوفه به شما نزدیک است، پس آنجا را به فرمان خود در آورید و به خونخواهى عثمان مردم را به سوى خود دعوت کنید تا على(ع) بر شما سبقت نگیرد. 

طلحه و زبیر و جمعى دیگر از منافقین از مدینه حرکت کرده و به مکه آمدند و با عایشه به جهت فتنه انگیزى و جنگ با على(ع) عازم بصره شدند. حضرت بعد از اطلاع با جمعى از مدینه به طرف بصره حرکت کرد، طلحه و زبیر نیز با عجله خود را به نزدیکی بصره رساندند .

در آن زمان عثمان بن حنیف از جانب امیرالمؤمنین(ع) حاکم بصره بود و مردم را به جنگ با طلحه و زبیر دعوت مى کرد، ولى طلحه و زبیر شبیخون زده و وارد دارالاماره شدند.

در این هنگام امیرالمؤمنین با جمعى از مسلمین وارد بصره شد و هر چه به طلحه و زبیر نصیحت کرد تأثیر نداشت. بالاخره در روز پنجشنبه دهم جمادى الاول سال 36 هجرى قمرى لشکر امیرالمؤمنین(ع) با ناکثین که همان لشکر طلحه و زبیر و عایشه بود در حوالی بصره به جنگ پرداخت.

طلحه در سن 64 سالگى به سبب اصابت تیرى کشته شد ولى زبیر گریخت که آخرالامر عمرو بن جرموز او را کُشت.

در تاریخ آمده است که از لشکر عایشه سیزده هزار نفر کشته شدند ولى از لشکر امیرالمومنین(ع) پنج هزار نفر شهید شدند و جنگ با غلبه لشکر اسلام یعنى حضرت على(ع) خاتمه یافت.

در این جنگ عایشه بر روی شتری به ‌نام عسکر سوار بود از این رو این جنگ جمل (شتر نر) نامیده شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حوادث الایام

کد خبر 1288296

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha