۱۶ خرداد ۱۳۹۰، ۷:۵۴

در گفتگو با مهر عنوان شد:

رفع تصرف 60 هزار هکتار از اراضی/ اردبیل در صدر اراضی تصرف شده

رفع تصرف 60 هزار هکتار از اراضی/ اردبیل در صدر اراضی تصرف شده

مدیرکل حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها و مراتع از رفع تصرف 60 هزار هکتار از اراضی طی 6 سال گذشته خبرداد و گفت:بر اساس قانون افزایش بهره وری و با توجه به دستور رئیس قوه قضائیه دستگاهها موظفند پیش از اجرای طرحهای عمرانی و صنعتی و بهره‌بردای از سازمان جنگلها استعلام کنند.

محمد تقی عموزاده با بیان این مطلب گفت: سازمان جنگلها و مراتع همپای قوه قضاییه در مبارزه با پدیده زمین خواری و تخریب جنگلها وارد عمل شده و با اشخاص و ارگانهایی که به هر نحوی در این پدیده نقش دارند برخورد می کند.

وی با بیان اینکه جنگلهای شمال کشور میراث طبیعی و منحصر به فرد دنیا از عصر یخبندان است که نزد ما به ودیعه گذاشته شده افزود: مرد و همه دستگاهها بایستی عزم ملی در حفظ و صیانت این منابع تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن، تعادل اکوسیسم و آب و هوا، حفاظت خاک و آب داشته باشند زیرا این ودیعه الهی متعلق به همه مردم است.

تشکیل شورای حفظ بیت المال برای مبارزه با زمین خواری

به گفته عموزاده، پیرو تآکید مقام معظم رهبری و اعلام رئیس قوه قضاییه شورایی به نام شورای حفظ بیت المال در دادگستری های کل کشور فعال شده تا روند مبارزه با زمین خواری را در کشور سرعت بخشد.

عموزاده یادآور شد: طرح دعوی انفال عمومی از سال 1373 و از برنامه دوم توسعه به بعد که برای زمین ها سند مالکیت صادر شد مطرح شده و از سال 1384 به صورت جدی پیگیری می شود.

رفع تصرف 60 هزار هکتار از اراضی طی 6 سال گذشته

به گفته مدیرکل حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها و مراتع، از سال 84 تا کنون از حدود 60 هزار هکتار از اراضی تصرف شده رفع تصرف و خلع ید شده ولی همچنان چیزی نزدیک به سه برابر این مقدار از اراضی ملی در تصرف ارگان ها و اشخاص قرار دارد که امید است با توجه به اظهار نگرانی تمام مسئولان و پیگیریهای سازمان جنگلها از این مقدار نیز رفع تصرف شود.

وی با بیان اینکه میزان اراضی تصرف شده و رفع تصرف شده در استان اردبیل از سایر استانهای کشور بیشتر بوده اظهار داشت: در کلان شهرهای استان خراسان آذربایجان شرقی و غربی و تهران نیز میزان تصرف اراضی بالا است اما در استان های گیلان، مازندران و گلستان شاید از نظر میزان سطح تصرفات اراضی خیلی بالا نباشد ولی باتوجه به ارزش طبیعی که اراضی این استانها دارند دخل و تصرف در آنها بسیار مضرو جبران ناپذیراست.

عموزاده یادآور شد: در سالهای اخیر با توجه به حسن نظر مسئولان نسبت به مبارزه با زمین خواری و تخریب جنگلها میزان تصرفات به اراضی ملی بین 20 تا 30 درصد در استان های مختلف نسبت به سالهای قبل از سال 1384 کاهش داشته است.

وی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به حکم قوه قضاییه سازمان جنگلها قدرت بازدارندگی لازم برای خلع ید افراد با نفوذ از تصرف اراضی ملی را دارد گفت: قانون افزایش بهره وری از اراضی ودستور قوه قضاییه برای مبارزه با زمین خواری و تخریب جنگل ها هیچ ارگان و یا شخص حقیقی و حقوقی زا مستثنی نمی کند و با هرکسی که خلاف قانون عمل کند برخورد جدی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در همایش بزرگداشت یکصدمین سال تأسیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفته است: همه دستگاه‌های نظام باید با پدیده شوم زمین‌خواری و تخریب جنگل‌ها برخورد کنند و سازمان ثبت نقش عمده‌ای دارد و این در حالیست که به تمامی رؤسای دادگستری‌های استان‌ها گفته‌ام که نباید هیچ‌گونه سندی برای اینگونه زمین‌ها صادر کند.

رئیس دستگاه قضا به جلسه‌ای که با رهبر معظم انقلاب داشته‌اند اشاره کرده و گفته است: ایشان تأکید کردند تا به هر وسیله ممکن همه دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری کنند تا جلوگیری از تخریب جنگل‌ها اجرایی شود.

کد خبر 1324580

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha